För att försöka få svar begav jag mig till Miljöförvaltningen på Stockholms stad där Johan Seuffert arbetar. Han är projektledare och ansvarar för miljöbilarna inom kommunen och har därför gedigen erfarenhet i ämnet.
Visst cirkulerar det fortfarande historier från 90-talet som lever kvar, om pionjärerna som blev stående på Essingeleden utan ström, men då var det en annan typ av batterier och dagens elbilar har verkligen mognat.
Det nordiska klimatet
Analysera ditt bilåkande
Bara de senaste två åren har det dykt upp allt fler modeller och varianter och allt fler biltillverkare presenterar elbilar, vilket gjort att även privatpersoners intresse ökat markant.
Ladda på en halvtimme
Tillsammans med Malmö stad driver Stockholm sajten miljöfordon.se, en nationell databas där du kan gå in och söka fakta om tillgängliga miljöbilar och jämföra dem med varandra. Stockholms stad har 800 fordon och 99 % av dessa är så kallade miljöbilar. 50 stycken går på enbart el och det är dem jag vill prata om. Bilarna som bara drivs på batteri och som därför inte släpper ut några avgaser alls.
– Jag hade också förutfattade meningar. När jag var liten höll jag på med radiostyrda bilar och de där batterierna tog slut direkt, men här har vi faktiskt elbilar från 1999 som fortfarande rullar och förarna vill inte släppa dem. Det är gamla skåpbilar av märket Citroen Belingo, där förarna är supernöjda även om räckvidden på dessa i dag bara är runt sju mil. Men det räcker i deras arbete, säger Johan Seuffert.
– Framför allt uppskattar förarna att det är tyst och lugnt när de kör. Många säger att man blir mer harmonisk och faktiskt kör mycket lugnare och mjukare. Sedan är de roliga att köra, de nya har bra drag och numera innehåller de förstås betydligt modernare teknik.
Det som gillas mest är att slippa svänga förbi bensinmacken, det är ju bara att åka tillbaka efter slutfört uppdrag och stoppa i kontakten. Bekymret med höga bensinkostnader försvinner, men i stället uppstår ett annat problem. Priset på bilarna.
– Det kan vara vissa märken som är dubbelt så dyra i jämförelse med bensinvarianten i inköp. Så även om du sparar pengar för varje mil du kör tar det lång tid att hämta hem vinsten rent ekonomiskt, säger Johan Seuffert.
Leasa ditt batteri
På Stockholmsmässan finns Renault på plats för att presentera sina senaste elbilar för post- och paketindustrin och där finns Michael Wirbing, som arbetar som Area Fleet Manager. Han har jobbat med Renaults elbilssatsning som drog i gång i Sverige våren 2012 då Renault lanserade elbilen igen. Det är den nya batteriteknologin och utvecklingen med litium-jonbatterier som skapat nya möjligheter de senaste åren.
– Driften blir ju betydligt billigare, försäkringsmässigt är det ungefär detsamma men inköpspriset är högre. Du räknar inte hem en elbil på tre år, vi pratar fyra–fem år och du måste köra runt 2 000 mil per år för att det verkligen ska löna sig, säger Michael Wirbing.
Även om Renaults senaste tillskott, elbilen Zoe, har ett konkurrenskraftigt inköpspris i sin klass tillkommer en månadsavgift för batterierna. Renault har nämligen börjat leasa ut sina batterier, på så sätt köper du bilen billigare men får en månadskostnad i stället. Fördelen är att du får garanti på batteriet under hela hyresperioden och den dag du säljer bilen kan den nya ägaren teckna eget leasingavtal för sina batterier och på sätt också kunna ta del av garantin.
Det här är ett sätt för att fler ska våga ta steget och Renault erbjuder också 24-timmars assistans om du mot förmodan skulle felberäkna och bli stående efter vägen. Nissan har hakat på den här modellen.
Skälet till att bilarna är dyra menar alla beror på batterierna. Att ladda batteriet är billigt, ström med dagens elpris gör en kostnad på en–två kronor per mil men tyvärr går det inte riktigt att jämföra det rakt av med bensinpriset eftersom bilarna alltså kostar betydligt mer att köpa in.
Johan Seuffert på miljöförvaltningen ser också att det går att hämta hem lite mer eftersom bilarna håller bättre. Ingen kamrem, inget oljebyte eller krånglande avgassystem, men även om servicen borde vara billigare tycker han inte att det riktigt har märkts på fakturorna än.
Michael Wirbing på Renault skulle gärna vilja se fler typer av miljöbilspremier, allt för att verkligen ge elbilsmarknaden en rejäl knuff framåt.
Du kommer att få räckviddsångest
Som elbilist kommer du att få bekanta dig med den så kallade räckviddsångesten. Den på papperet utlovade sträckan du kan köra på ditt batteri överensstämmer inte alltid med verkligheten och det måste du vara medveten om. Michael Wirbing på Renault pratar om att lära sig köra på ett nytt sätt och låter mig ta en tur.
– Du ska inte trycka gasen i botten utan accelerera långsamt och du ska inte heller stressa fram till rödljuset för att tvärnita i väntan på grönt utan hellre sakta in i god tid och försöka behålla farten så det hinner bli grönt. Är det uppförsbacke är det faktiskt bättre att hålla lägre fart för att ta igen det i nedförsbacken, förklarar Michael Wirbing och ger mig beröm för att jag får gott betyg från bilens färddator.
Datorn ger mig betyget 94 av 100 för min körstil, som alltså anger hur jag bäst får ut mest möjliga av den ström jag har kvar i batteriet.
– Hur många ni är i bilen och hur mycket last du har spelar förstås också roll. Men jag försäkrar att de flesta snabbt lär känna sin elbil och då kommer de över räckviddsångesten och vågar till och med bege sig ut fast den inte är fulladdad.
I gengäld glider jag fram alldeles tyst, så tyst att Renault faktiskt byggt in ett litet svagt vinande ljud du kan använda dig av så att inte gångtrafikanterna ska missa att du plötsligt dyker upp.
Det nordiska klimatet
Vintern är förstås också något som du måste tänka på. Överlag blir räckvidden kortare vid kyla men här finns lösningar och Michael Wirbing visar stolt upp en app som kan styra och övervaka bilens laddning på distans. Med timer kan du värma upp bilen innan du drar ur sladden och åker i väg.
Jag diskuterar förstås problemen kring vårt kalla klimat med Johan Seuffert på miljöförvaltningen, för att höra hans erfarenheter. Han räds inte alls vinterns kalla klimat.
– Vi har aldrig problem med att bilen inte startar när det är kallt. Den är som en lampa. Man slår bara på den. Men visst, sätter du dig i en kall bil och det första du gör är att dra i gång värmen på högsta så tär det på sträckan du kan köra, men vi har med detta i beräkningen när vi bedömer hur långt vi kommer på en laddning. Fast vi har aldrig haft problem med att bilarna inte startar i kyla.
Så hur långt kommer du då?
Michael Wirbing på Renualt, som i våras lanserade elbilen Zoe, vågar se mig i ögonen och säga att jag i snitt kan åka mellan tio och femton mil, beroende på hur jag kör, hur tungt jag lastat och hur de yttre omständigheterna ser ut, såsom backar och temperatur.
Många har förstås hört talas om Tesla, som med sitt kraftfullaste batteri sägs närma sig 50 mil på en laddning, men Tesla och Zoe är ju bilar i helt olika prisklasser. Tesla kostar runt miljonen och är packad med betydligt fler batterier. Den är mer som elbilens Porsche. Öppnar du bagageluckan på en Renault Zoe ser du inga batterier utan den har normalt lastutrymme, precis som hos en ”vanlig” bil i samma klass. Michael Wirbing visar också deras transportbil Kangoo Z.E där du inte heller ser några spår av batterierna och som har fullt lastutrymme, som deras dieselversion. Många tror att hela bagaget ska vara ett enda stort batteri, men så är det alltså inte.
När jag frågar Johan Seuffert på miljöförvaltningen om den verkliga räckvidden svarar han att den är tio mil i snitt för de olika bilarna de använder. De fordon som är i tjänst för Stockholms stad kör sina bestämda rutter varje dag och de rör sig inom sina begränsade arbetsområden. Det kan vara hemtjänsten och fastighetsförvaltare och de är alltid redo för nya friska tio mil varje morgon eftersom bilen står på laddning varje natt och då fungerar det alldeles utmärkt, enligt Johan Seuffert. Det blir annat om du plötsligt vill åka till fjällen, som du som privatperson kanske vill ibland.
– Det behöver inte vara ett bekymmer, för du kanske bara gör den längre resan en gång om året och då skulle du lika gärna kunna hyra en bil för det ändamålet, säger Johan Seuffert och menar att elbilister får räkna med lite mer planering av sina resor.
Analysera ditt bilåkande
För att ta reda på om elbil är något för dig måste du fundera över dina körvanor. Michael Wirbing på Renault säger att det är viktigt att gå igenom hur du använder en bil innan du bestämmer dig.
– Tänker du åka mellan Stockholm och Malmö varje dag är nog inte elbilen något för dig, men för den som pendlar varje dag fram och tillbaka till sitt jobb fungerar det ju utmärkt. I dag är batterierna underhållsfria och du kan ladda när du vill även utan att du först behöver dra ur batteriet helt.
Bara de senaste två åren har det dykt upp allt fler modeller och varianter och allt fler biltillverkare presenterar elbilar, vilket gjort att även privatpersoners intresse ökat markant.
– Jag tror jag kan räkna upp fem leverantörer bara av skåpbilar. Sedan finns ju nu även sportbilar från Tesla och BMW, liksom allt fler typer av personbilar i mer normala prisklasser, säger Johan Seuffert.
Han har själv hakat på trenden och skaffat elbil privat och har nu precis vågat köra till sitt lantställe, en sträcka på 13 mil.
– Det var lite nervöst första gången men det gick hur bra som helst och vi skojade i bilen om att om du bara har en skarvsladd med dig så skulle du kunna åka in till vem som helst efter vägen för att knacka på och fråga efter lite el. Det skulle nog bara vara trevligt, även om det tar en stund att ladda.
Ladda på en halvtimme
Det är förstås enkelt att ladda en elbil. Det är ju bara att stoppa in sladden. Men för att krångla till det lite berättar Johan Seuffert att Stockholms stad tvingas bygga utifrån tre olika standarder då de sätter upp laddstationer, vilket tyvärr gjort infrastrukturen dyrare.
Renault ger sin förklaring:
– Ja, det finns ju olika fordonstillverkare och alla tycker förstås att de har den bästa lösningen, säger Michael med ett leende.
Renault, Tesla, Volvo och snart Mercedes har samma standard. Nissan har valt den japanska varianten och BMW och Volkswagen kör enligt den tyska modellen.
Det nya heta är nämligen att kunna snabbladda sin bil, men då krävs särskilda anslutningar. Vill du själv installera en egen snabbladdare hemma kan kostnaden beroende på bilmodell springa i väg. Generellt kan du i dag snabbladda de flesta moderna elbilars batterier upp till 80 % på en halvtimme, sedan saktar processen in för att skydda batteriet. Det blir till att äta en korv eller två och sträcka på benen de gånger du ska bege dig på längre resor. Det gäller bara att hitta stolparna och Johan Seuffert tipsar om hemsidan https://www.uppladdning.nu för att du ska få en uppfattning om nuläget.
Kommuner, fordonstillverkare, snabbmatskedjor, köpcenter och elbolag är aktörer som just nu faktiskt är med och bygger upp infrastrukturen som krävs för att elbilisterna ska kunna bli fler.
Jag funderar på om inte även jag, som bor på tredje våningen i en lägenhet mitt inne i stan, lite fräckt skulle kunna dra en skarvsladd från fönstret, över trottoaren och rakt ner på gatan.
– Nej, det får du inte göra, skrattar Johan Wirbing. Då är det bättre att ringa till fastighetsförvaltaren eller parkeringsbolaget, eller att ta upp frågan i bostadsrättsföreningen.
Om du hyr av Stockholms stads parkering går det bra att ringa och fråga om de kan installera en laddbox mot att du kanske får betala lite mer per månad för din parkeringsplats, motsvarande elen. De får flera förfrågningar per dag och här kan du verkligen vara med och påverka.
Laddar du via vanligt vägguttag tar det betydligt längre tid. Det kan ta 14 timmar. Att ha en parkeringsplats med elanslutning är alltså ett måste för att du ska kunna ta steget och bli elbilist.
Fler rumpor på sätena
Både Johan Seuffert på miljöförvaltningen och Michael Wirbing på Renault är säkra på att elbilen är här för att stanna och att den senaste teknologin gjort att den blir ett alternativ. Samtidigt kan vi ju fråga oss varför vi ändå inte kommit längre. Elbilen är trots allt inte en ny uppfinning.
– Det krävs också ett drag från marknaden, om folk är tveksamma så händer ingenting.
I dag har faktiskt nästan alla biltillverkare modeller. Men bilarnas priser måste ner, säger Johan Seuffert, som också berättar att de flesta som testar att köra deras elbilar kliver ur dem med ett leende på läpparna.
– Det handlar ju också om att få fler rumpor på sätena i elbilarna. Så man får testa, känna och klämma tills man förstår att det faktiskt är på riktigt och att det fungerar. Funkar det för oss, så borde det funka för många andra företag och privatpersoner, säger Johan Seuffert.
– Du måste prova!