Om streamingmarknaden just nu är branschens mest elastiska så är livesport dess heliga graal. Visst råder hype kring film och tv-serier, men för det utbudet nöjer sig genomsnittskunden med en enda tjänst.
Men livesport är inte bara en helig streaming-graal, det är också ett avgrundsdike. Inga kunder blir så vanvettigt förbannade som sportfans när livestreamingen inte funkar.
Och sedan har vi Hockeyallsvenskan Live och S24, som ställt till med höstens stora helvete för tittarna. Den förstnämnda tjänsten, i ligans egen regi, hade inför säsongsstarten investerat i en ny teknisk plattform som inte alls levererade. Jag försökte se två matcher, båda var haverier som jag inte upplevt sedan Telia började sända fotboll i GSM-telefoner för tio år sedan.
Och nu funkade det. Matchkommentatorn hälsade till och med välkommen med en ursäkt om att ett tekniskt fel fördröjt sändningsstarten.
Tv-sportkonsumenter däremot sitter inte sällan på två eller fler prenumerationer beroende på vem som äger rättigheterna till olika ligor och evenemang. Inget content kan, kort sagt, få streamingkonton att svälla som livesport.
Själv är jag omättlig hockeynörd och kollar SHL på C More; NHL och Hockeyallsvenskan på Viaplay; och ännu mer Hockeyallsvenskan på S24 och Hockeyallsvenskan Live; och Hockeyettan via Solidtango och faktiskt också en hel del juniorhockey via utmärkta Livearena.
Men livesport är inte bara en helig streaming-graal, det är också ett avgrundsdike. Inga kunder blir så vanvettigt förbannade som sportfans när livestreamingen inte funkar.
Viaplay är tekniskt överlägset och strular praktiskt taget aldrig. C More Play/Canal Digital Go funkar allt bättre för SHL-matcherna. Solidtango- och Livearena-produktionerna ligger helt i klubbregi och saknar såklart storaktörernas resurser, men måste – just med tanke på det – få med beröm godkänt.
S24 skulle ha använt samma plattform men flydde raskt tillbaka till sin tidigare teknikleverantör när strulet började.
Och S24, som ju tillhör stora, stolta Aftonbladet TV, bjöd mig på rena stenåldersstrulet i helgen. Jag hade några värdekoder, värda en match var, och en kvart före matchstart började jag följa anvisningarna för att lösa in en sådan. Det var i sig onödigt krångligt, men gick ändå på någon minut. Värre var att loading-ikonen snurrade ungefär lika länge. Och värst var att det inte var någon bild som sedan dök upp, utan följande dialogruta:
”Ett nätverksfel har inträffat, eller så har du inte rättigheter att se sändningen.”
Jag kollade först nätverket. Inga problem där. Full fiberfart, och andra sajter och tjänster funkade perfekt. Alltså kunde jag bara konstatera fel på värdekoden och återvände till köpsidan för att aktivera en ny.
Men – samma sak en gång till. Prövade nu även att logga in kontot på övriga webbläsare, men samma felmeddelande på alla. Hade jag fått ogiltiga värdekoder? Snart hade jag slösat bort även min sista, femte kod, och fortfarande samma felmeddelande. Nu hade dessutom matchen börjat.
Okej, jag köper matchen med kort istället, tänkte jag – och stötte genast på ett bisarrt problem: Jag blev autoinloggad i alla browsers och genast identifierad som en kund som redan löst in värdekupong, och knuffades obevekligt förbi kortbetalningssidan. Prövade att logga ut och in igen, med samma resultat.
Enda lösningen nu var att skapa ett nytt konto med ny mejladress och köpa matchen med kort på det istället.
Nu började första perioden närma sig slut och jag satt och reggade mitt andra konto hos S24. Till slut hade jag i alla fall lyckats betala en hundring, togs till tv-fönstret, såg ikonen börja ladda … och, efter en minut, felmeddelandet från helvetet:
”Ett nätverksfel har inträffat, eller så har du inte rättigheter att se sändningen.”
Jag smällde igen laptopen och rusade ut och räfsade löv med så extremt aggressiva tag med krattan att grästovor lossnade och jorden rasade i suterrängsbacken.
Efter att ha avreagerat mig drog hockeysuget in mig för ett nytt försök.
Och nu funkade det. Matchkommentatorn hälsade till och med välkommen med en ursäkt om att ett tekniskt fel fördröjt sändningsstarten.
Jag satt bara och gapade.
Hur svårt kan det vara för S24 att lägga in texten ”Tekniskt fel” som felmeddelande? Då hade jag ju bara, i hyfsad lugn och ro, kunnat vänta ut det. Sluppit stressen och slöseriet med tid och koder och kortbetalningar.
Men nej, i stället skjuter alltså S24 med automatik över skulden på kunden – hävdar ”nätverksfel” och ”ej rättigheter” som default-felmeddelande.
Jag har suttit och svurit över HBO Nordics gränssnitt, TV4:s och Kanal 5 Plays buffringsproblem, Viaplays helskärmsstrul; över Widevine och Adobe Flash … men aldrig sett något liknande på annat håll i branschen. I synnerhet som det var kombinerat med obefintlig support under sändningstiden. Andra erbjuder chattservice under pågående matcher, S24 listar ett telefonnummer men braskar om att ”det går fortare via mail”. Ja, eftersom ingen svarar i telefonen. Först nästföljande vardag fick jag svar från ”supporten”.
Jag förstår att streamingmarknaden fortfarande är full av tekniska problem. Som sportfanatiker har jag lärt mig att under ridderligt lugn acceptera dem. Men att bli offer för ett bedrägligt felmeddelande – det är långt under gränsen för acceptabelt, inte minst för att komma från en så ledande webb-tv-aktör.
I helgen får det bli J20 Superelit Norra på Livearena.
Kjell Häglund