Trenden med svinsvåra actionspel är hetare än på länge i spelvärlden. From Software var långt ifrån först med att nischa sig mot området men eftersom den japanska utvecklaren kombinerade skyhög utmaning med en djup spelmekanik fick Demon’s Souls och inte minst Dark Souls snabbt en stor skara fans.
Precis som i Dark Souls är världen mörk och dyster.
Fienderna är halvt deformerade och staden har överlag en tung och kuslig stämning. Playstation 4-exklusiviteten verkar också ha gjort sitt för det tekniska – grafiken ser nämligen strålande ut.
En annan sak som märks är att huvudkaraktären är bra mycket snabbare än i Dark Souls, vilket får till följd att striderna mer handlar om att kontra livsfarliga attacker istället för att försvara sig med stora sköldar. Kontringar av olika slag gör också att förlorad energi kommer tillbaka. Det kan låta som en bisak för den oinvigde men det gör väldigt stor skillnad. Spelstilen blir helt enkelt mer offensiv.
From Software ser inte ut att ha några problem med tekniken. Miljöerna imponerar.
Precis som med Dark Souls är det lätt att fastna för spelsystemet, som dessutom bjuder på gott om möjligheter till en personlig spelstil beroende på vilken karaktärstyp man väljer att inleda äventyret med.
Det går att välja mellan flera olika hjältar.
Bloodborne släpps 26 mars, exklusivt till Playstation 4.
Att åka snålskjuts på den framgångsvågen torde vare närmast självklart för studion, men så är inte fallet. Deras kommande Bloodborne behåller förvisso den höga svårighetsgraden men det är en ny värld och en ny spelmekanik som introduceras.
Missa inte: Grim Fandango briljerar fortfarande
Precis som i Dark Souls är världen mörk och dyster.
Läcker yta
Bloodborne tar plats i en dunkel stad där invånarna blivit galna i sviterna efter en mystisk sjukdom. Till skillnad från i princip samtliga av From Softwares tidigare titlar är handlingen inte förlagd till medeltiden, istället rör vi oss i en gotisk miljö med en tydlig skräckinramning.
Ett snabbare spel
Men framför allt är det spelmekaniken som är mest förändrad. Först och främst går det numera att använda skjutvapen. De är dock mer till för att distrahera fiender än att ha ihjäl dem, och fungerar på så sätt som ett komplement till de regelrätta vapnen.En annan sak som märks är att huvudkaraktären är bra mycket snabbare än i Dark Souls, vilket får till följd att striderna mer handlar om att kontra livsfarliga attacker istället för att försvara sig med stora sköldar. Kontringar av olika slag gör också att förlorad energi kommer tillbaka. Det kan låta som en bisak för den oinvigde men det gör väldigt stor skillnad. Spelstilen blir helt enkelt mer offensiv.
From Software ser inte ut att ha några problem med tekniken. Miljöerna imponerar.
Fortfarande utmanande
Med det sagt ser inte Bloodborne ut att bli någon dans på rosor, snarare tvärtom. Det handlar fortfarande om att studera motståndarens attackmönster för att kunna ta så lite skada som möjligt, och fokus ligger som vanligt på ett rikt utbud av fiender kombinerat med storslagna bossar.Precis som med Dark Souls är det lätt att fastna för spelsystemet, som dessutom bjuder på gott om möjligheter till en personlig spelstil beroende på vilken karaktärstyp man väljer att inleda äventyret med.
Missa inte: Mer om spel från M3 här
Det går att välja mellan flera olika hjältar.
Lovar gott
Av det vi har testat än så länge är det svårt att dra några djupare slutsatser eftersom den här typen av spel kräver timmar av nötande innan dess verkliga ansikte visar sig. Exempelvis ska det bli intressant att se hur väl From Software lyckas pussla ihop balansen när man tänker bjuda på ett snabbare spelsätt. Dessutom håller vi tummarna för att bossarna är bättre än i Dark Souls 2.Bloodborne ser kort och gott lovande ut – de mindre orosmolnen till trots. Nu är det bara att ligga i hårdträning fram till lanseringen.
Bloodborne släpps 26 mars, exklusivt till Playstation 4.