Att jämföra Spyder med en motorcykel blir tokigt då det i stort sett bara är upplägget med styre och den gränslande sittpositionen som antyder ett släktskap. Och frihetskänslan då … ska den liknas vid något, får det bli en snöskoter. Men mer om det sedan.
Du sitter fantastiskt bra i RT:n som har ett litet svankstöd för extra komfort på förarplatsen. Och passagerarplatsen är rena hemmabiofåtöljen. Styret liknar det på en motorcykel med gasreglage och blinkers, men bromshandtag saknas helt då denna funktion sköts av en pedal med högerfoten.
Pris: Från 162 000 kronor
Tillverkare: BRP, www.brp.com
Typ: Trehjulig roadster.
Motor: Rotax 1330 Ace, trecylindrig radmotor
Prestanda: 0–100 km/h, 4,5 sek.
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning: 6,5 l/100 km (enl. tillverkaren)
Testfordonets pris: 250 200 kronor.
Kul att köra
Komforten
Bra säkerhetsfunktioner
Något ryckig låda
Högt pris
Spydern är en mäktig pjäs som mäter 1,6 meter på bredden och nästan 2,7 meter på längden. Som en mindre bil med andra ord. Den har ett riktigt aggressivt och respektingivande formspråk och det tog en stund innan vi kände oss riktigt bekväma i sadeln.
Missa inte: M3 testar Tesla Model S
Koppling saknas också då Spydern är halvautomatisk, vilket innebär att du växlar via ett tumreglage på vänster sida. Nerväxlingen sköts automatiskt vid för låga varv.
Fullsmetad med finesserLimitedversionen är fullsmetad från start, vilket innebär justerbar bakre luftfjädring, stöldskyddssystem och extra mätare med bränsleinformation och motortemperatur. Här finns också en Garmin Zumo 660-gps med bluetooth, elektronisk farthållare, uppvärmda förarhandtag, justerbar eldriven vindruta och mycket annat. Imponerande!
Ljudsystemet är riktigt maffigt och spelar för hela grannskapet om du så vill. Och anläggningen har separata ljudreglage för passageraren.
Att köra en Spyder liknar ingenting, men det går hyfsat fort att komma igång. Det som är mest utmärkande är kurvtagningen – och det är här likheten med skoterkörning är slående. Vid aktiv körning måste du som förare ”burka”, som det heter på skoterspråk, det vill säga luta dig i samma riktning som kurvan. Det blir en naturlig rörelse, men skulle du tappa fattningen helt går säkerhetssystemen igång direkt. Den välter inte i första taget med andra ord.
Kraftig motor men låg ljudnivå
Rotaxmotorn levererar 115 hästar vilket räcker gott och väl. 0–100 går på smått galna 4,5 sekunder och det är en skön känsla att dra på och lämna medtrafikanterna bakom sig.Komforten är bra och under de långturer vi tog behövdes inga bensträckare. Det blygsamma motorljudet och den höga vindrutan resulterar i en låg ljudnivå. Du kan utan några problem lyssna på musik eller konversera med passageraren.
Det rullar fortfarande väldigt få Spyders ute i trafiken, även om de blir fler och fler. Blygsamma 60 till 90 exemplar säljs varje år. Reglerna som gäller för det här fordonet är en aning snåriga. Du får exempelvis köra i bussfil där motorcykel är tillåtet, men när det kommer till parkering är det samma regler som för bil. Hur du ska lösa det där med biljetten innanför rutan på en öppen trehjuling förblir en gåta.
Sammanfattning
Spyder RT är ett grymt kul transportmedel som faktiskt fungerar året om (med dubbdäck). Tillverkaren har lyckats med konsten att kombinera bra säkerhetsfunktioner med hög komfort och riktigt bra körglädje.Produkt Can-am Spyder RT Ltd
Pris: Från 162 000 kronor
Tillverkare: BRP, www.brp.com
Typ: Trehjulig roadster.
Motor: Rotax 1330 Ace, trecylindrig radmotor
Prestanda: 0–100 km/h, 4,5 sek.
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning: 6,5 l/100 km (enl. tillverkaren)
Testfordonets pris: 250 200 kronor.
Kul att köra
Komforten
Bra säkerhetsfunktioner
Något ryckig låda
Högt pris