Nyligen valde utgivaren 2K att presentera det senaste i raden av strategispel från designveteranen och Civilization-skaparen Sid Meier. Titeln kommer inte att hamna i samma höga budgetkategori som till exempel Xcom: Enemy Unknown eller de senaste delarna i Civilization-serien utan tanken är att skapa ett mindre tekniskt krävande spel men fortfarande behålla samma höga nivå av robust speldesign och omspelningsvärde som vi förknippar med andra Firaxis-spel.
I de få skärmdumpar som släppts ser vi att det bekanta grid-systemet från Civilization återanvänds för att underlätta navigationen genom kosmos. Enligt Sid Meier själv kommer gränser och territorium fortfarande spela en stor roll. I en intervju med tyska Eurogamer berättar han att det kommer vara möjligt att klara spelet genom att dominera en majoritet av galaxen, något som kräver fokus på förhandling och värvande av allierade. Det ska även gå att besegra motståndare med en teknologisk överlägsenhet om man väljer att satsa på forskning och dylikt.
I oktober förra året släpptes Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth. Mottagandet var ljummet och huvuddelen av kritiken riktades mot bristen på intergalaktiskt utforskning och utomjordingar. Sid Meier menar trots det att Starships blir en naturlig fortsättning på vad Beyond Earth påbörjade. Och bara det faktum att spelet denna gång låter oss utforska andra planeter tyder på att detta blir ett steg i rätt riktning.
Missa inte: Nytt rymdspel från Sid Meier på gång
2K är väldigt tydliga med att Starships inte är något som bara bär Sid Meiers namn för syns skull, tvärtom. Enligt dem har Sid Meier själv valt att jobba med ett mindre team för att på så sätt få en effektivare utveckling och en mer koncentrerad spelupplevelse.
Flera olika möjligheter
Starship är tänkt att släppas för nedladdning redan i vår till Windows, OS X och Ios. Det beskrivs som ett actionfyllt strategispel där spelaren får styra en rymdflotta designad efter egen smak med uppdraget att utforska en slumpvis genererad galax i jakten på intelligent liv.I de få skärmdumpar som släppts ser vi att det bekanta grid-systemet från Civilization återanvänds för att underlätta navigationen genom kosmos. Enligt Sid Meier själv kommer gränser och territorium fortfarande spela en stor roll. I en intervju med tyska Eurogamer berättar han att det kommer vara möjligt att klara spelet genom att dominera en majoritet av galaxen, något som kräver fokus på förhandling och värvande av allierade. Det ska även gå att besegra motståndare med en teknologisk överlägsenhet om man väljer att satsa på forskning och dylikt.
En naturlig fortsättning på Beyond Earth
Den som sett Star Trek kommer känna igen uppdragsstrukturen där varje stjärnsystem som besöks har någon form av problem som behöver lösas. Väljer man att befria en förtryckt befolkning ansluter de sig mer än gärna till ens federation och därmed kan inflytandet över resten av världen öka.I oktober förra året släpptes Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth. Mottagandet var ljummet och huvuddelen av kritiken riktades mot bristen på intergalaktiskt utforskning och utomjordingar. Sid Meier menar trots det att Starships blir en naturlig fortsättning på vad Beyond Earth påbörjade. Och bara det faktum att spelet denna gång låter oss utforska andra planeter tyder på att detta blir ett steg i rätt riktning.