Det vore en underdrift att påstå att Slightly Mad Studios gapar efter mycket med sitt kommande Project Cars. Bara det att studion utlovade det mest autentiska bilspelet i historien under spelets lyckade gräsrotsfinansiering gör att förväntningarna bland racingfantasterna är högt ställda redan innan lansering.
Project Cars ser riktigt snyggt ut, även om en del banor är mer detaljerade än andra. Särskilt imponerande är det när regnet piskar på vindrutan.
Värt att nämna är även är hur Slightly Mad Studios har arbetat med vädereffekter. Det är ruskigt snyggt när mörka moln tonar upp sig på himlen och de första regndropparna börjar falla, eller för den delen när skymningen lägger sig över banan. Både väderleken och dygnsrytmen påverkar också körningen på banan. Att köra under nattetid i en topptrimmad formel 1-kärra när regnet piskar ner är snudd på omöjligt.
Det finns flera olika biltyper att välja mellan. Som tur är slipper vi att traggla oss igenom hela listan under karriärläget.
Project Cars släpps den 2 april till Windows, Playstation 4, Xbox One och Wii U.
Missa inte: Tio värsta spelbuggarna (som vi fullkomligt älskar)
Nu är Slightly Mad Studios inte direkt några duvungar i genren, med bland annat utmärka Need for Speed: Shift på meritlistan. Och att man har gjort ett seriöst försökt att leva upp till sin egenskapade hajp står klart efter att vi testat en förhandsversion av titeln.
Här finns något för de flesta smaker, med goda möjligheter att skräddarsy inställningarna för att antingen få till en hög utmaning eller för att skapa en mer nybörjarvänlig historia. Det bjuds även på gott om alternativ i listan över bilmodellerna. Allt från mindre gokarts till touringbilar och svinsnabba formel 1-kärror ryms i garaget.
Det kan gå rejält hett till under loppen. AI:n kör aggressivt och tvekar inte att ramma spelaren.
En del kvar att jobba med
Att det rör sig om en förhandskod märks framför allt på fysikmotorn. Bilarna beter sig märkligt vid kollisioner med varandra, och hamnar man utanför banan med något däck är det inte lätt att veta hur bilen kommer att reagera. Det är också tydligt att alla bilmodeller inte befinner sig i samma stadie i utvecklingen.När vi testar McLaren F1 är körkänslan onödigt stel, och RUF RGT-8 glider stundtals runt som på is. Aston Martin V8 och Lotus 78 Cosworth är å andra sidan betydligt roligare att hantera. Tyngden i bilarna påminner om en blandning mellan Codemasters Formula One-serie och den gamla klassikern Project Gotham Racing.
Project Cars ser riktigt snyggt ut, även om en del banor är mer detaljerade än andra. Särskilt imponerande är det när regnet piskar på vindrutan.
Tekniken imponerar
Något som bidrar till att höja känslan är den kameravinkel som är placerad innanför hjälmen på föraren. Det tar ett tag att vänja sig vid den, men den ger onekligen en hel del närvarokänsla och då särskilt i open wheel-bilarna. Project Cars ska även ha stöd för både Oculus Rift och Project Morpheus, vilket inte lär göra det sämre.Missa inte: “Ett Total War som går på halvfart”
Värt att nämna är även är hur Slightly Mad Studios har arbetat med vädereffekter. Det är ruskigt snyggt när mörka moln tonar upp sig på himlen och de första regndropparna börjar falla, eller för den delen när skymningen lägger sig över banan. Både väderleken och dygnsrytmen påverkar också körningen på banan. Att köra under nattetid i en topptrimmad formel 1-kärra när regnet piskar ner är snudd på omöjligt.
Det finns flera olika biltyper att välja mellan. Som tur är slipper vi att traggla oss igenom hela listan under karriärläget.
Slipper traggla i tråkiga bilar
Under vår tid med förhandsversionen har vi även hunnit testa en del av det omtalade karriärläget, även om vi än så länge bara har skrapat på ytan. Utvecklaren har haft den goda smaken att inte låta oss harva runt i sämre bilar innan dess att de mer attraktiva vrålåken blir tillgängliga. Här kan man istället välja vilken klass man vill redan från början.Missa inte: The Order: Så bra är Sonys stekheta stortitel
Om Sligthly Mad Studios kan putsa på detaljerna fram till dess att det är dags för lansering om lite drygt en månad kan Project Cars bli en ordentlig utmanare till både Forza Motorsport och Gran Turismo. Problemet är snarare huruvida titeln lyckas tillföra något nytt till genren. Det återstår ännu att se men känslan efter några timmar med förhandsversionen är just att en tydligare inriktning hade varit att föredra. För även om det mesta är välgjort är det inte superhett med ytterligare ett bilspel som ska erbjuda något för alla smaker.
Project Cars släpps den 2 april till Windows, Playstation 4, Xbox One och Wii U.