Med över 7,2 miljoner sålda CR-V är det återigen dags för en uppdatering, och det är på tiden. Den nuvarande versionen känns hopplöst omodern, inte minst interiört.
Nya CR-V är behaglig att köra och med uppdateringar i form av bland annat styrningsförhållandet känns den väldigt stabil och kvick i kurvorna. Svängradien är imponerade och då bilen är relativt stor uppskattas det verkligen när vi parkerar bilen i trånga fickor. Backkameran fungerar prima och på den sju tum stora infotainmentskärmen får du en bra bild över hur du bör ratta för att pricka rätt.
Härlig och påkostad förarmiljö
Det är en härlig förarmiljö och inredningen känns påkostad men långt ifrån lyxig och får en lätt plastig känsla över instrumentpanelen. Lysande CR-V emblem vid insteget och alu-listen som löper längs hela instrumentpanelen är två exempel på saker som höjer känslan.
Nya Honda CR-V kommer att börja säljas under våren men några exakta siffror för vad kalaset kommer att kosta är inte helt klart. Ett litet riktmärke är att den nya modellen kommer kosta ungefär 10 000 kronor mer än nuvarande modell.
Väl framme på presseventet i Barcelona såg det direkt lovande ut med uppdateringar som bland annat ny motor, ny växellåda och inte minst det nya Androidbaserade infotainmentsystemet Honda Connect. Nya Honda CR-V har också fått några förändringar i designen, bland annat det blygsamt förnyade fronten. Det är ett lyft men inte så att det blåser hatten av oss. Honda CR-V är sig lik.
Ny automatlåda
Nya CR-V kommer att tillverkas i tre olika motoralternativ, varav två 1,6 liters dieselmotorer med 160hk respektive 120hk samt en 2,0 liters bensinmotor. Två turboaggregat ger motorn bra kraft men ska du tävla mellan två rödljus är detta inte bilen för dig. Den tidigare femväxlade automatlådan är ersatt med en idag nioväxlad automatlåda som ger en jämn acceleration och bidrar till en reducerad bränsleförbrukning. Honda gick i och med detta bort från sin egen automatlåda och valde ZF, precis som Range Rover gjorde med Evoque.
Imponerande Androidplatta
Infotainmentskärmen är mer eller mindre en Androidbaserad surfplatta. Upplösningen är bra och touchskärmen reagerar och agerar precis som en mobiltelefon eller platta modell bättre. Honda Connect använder Android 4.0.4 och här finns funktioner som bluetooth-anslutning, möjlighet att surfa på Internet, webbradio mm. Och även om systemet bygger på Android behöver du som IOS-användare inte gråta, du kan både via bluetooth och Mirror-link koppla upp din lur mot infotainmentsystemet. Dessvärre fungerar inte anläggningen med alla olika sorters telefoner än, men tillverkaren jobbar på det och lovar uppdateringar inom kort.
Efter att ha kopplat upp oss via bluetooth för att ge högtalarna en rejäl genomkörare kan vi konstatera att räckvidden mellan mobil enhet och bilens system är något begränsad. Det fungerar klockrent när du sitter på förarplatsen men får du för dig att exempelvis gå ut och öppna bagageluckan, bryts kontakten obönhörligt. Det är möjligt att Honda får bitarna på plats tills lanseringen, så vi drar inga större slutsatser. Ännu.
Riktigt bra ljud
När ljudet väl strömmar ut ur högtalarna blir vi allt annat än missnöjda, ljudet är riktigt bra. I tillvalslistan kan du sätta ett kryss framför rutan ”Honda 3D-ljud”. Med detta tillval ska ljudet enligt Honda optimeras från ett ”tekniskt studiosound till en livekonserts pampighet.”. Det känns som om den skillnaden kanske är större på papper än i verkligheten, så om du inte ska använda din CR-V som högtalare till studentfesten känns det som ett tillval du kan vara utan.
Garmin ligger bakom satellitnavigationen och detta kommer som tillval. Kartan är tydlig och som hjälp vid olika avfarter visas inte bara själva kartan utan även ett foto av avfarten som en miniatyrbild. När detta väl fungerar är det oerhört hjälpsamt för att hitta rätt fil och avfart. Men efter runt två timmars provkörning kan vi konstatera att detta foto aldrig visades när vi behövde det som mest, vilket resulterade i ett flertal missar i navigeringen. Men som sagt, en cool funktion i teorin.
Koppla in bildkällor
Med två stycken USB-kontakter, ett 12v-uttag och en HDMI-kontakt under mittarmstödet kan du ladda din enhet eller koppla in en mobilt wifi-router. Har din enhet HDMI-kontakt kan du koppla upp den mot infotainmentsystemet och titta på t ex en film medan du väntar på att din partner handlar klart veckans alla matvaror. Det är en rätt rolig funktion men med tanke på att du måste vara parkerad för att utnyttja detta går det lika bra med Mirror-Link.
Med nya CR-V satsar Honda mycket på säkerhet kring körande i såväl stad som motorväg. ”City Brake” som hjälper föraren att bromsa om denna skulle missa faror i trafiken blir standard. Med tillvalet ”Honda Sensing” får du ytterligare förarhjälpmedel och ett av dessa är den nya adaptiva farthållaren, I-ACC, som bland annat ska kunna räkna ut sannolikheten för att ett fordon i en annan fil ska svänga in framför dig. Väljer du att köpa din nya CR-V med utrustningsnivån ”Executive” är ”Honda Sensing” standard och du kan då även skryta med att du har allt från ”Lane Departure Warning” till ”Blind Spot Information”. Att Honda har lagt mycket energi och kraft i dessa system råder det ingen tvekan om. Lika bra som de bästa på marknaden är de inte, men tillverkarens ambitioner att vilja att öka säkerheten i trafiken är det primära och med det sagt; Bra Honda!
Härlig och påkostad förarmiljö
Sittkomforten är härlig, öppen och bekväm. Som passagerare i baksätet kommer du att få mycket utrymme och rymd. Baksätet är inte djupt så utrymmet för benen är väl tilltaget, kanske lite väl tilltaget för de som gillar att sjunka ner lite i baksätet, något som lätt sker vid längre körningar.
Det är en härlig förarmiljö och inredningen känns påkostad men långt ifrån lyxig och får en lätt plastig känsla över instrumentpanelen. Lysande CR-V emblem vid insteget och alu-listen som löper längs hela instrumentpanelen är två exempel på saker som höjer känslan.
Nya Honda CR-V kommer att börja säljas under våren men några exakta siffror för vad kalaset kommer att kosta är inte helt klart. Ett litet riktmärke är att den nya modellen kommer kosta ungefär 10 000 kronor mer än nuvarande modell.