Special: Läs allt om framtidens förarlösa bilar
Redan när den visades upp under CES-mässan i januari drog den många blickar till sig. Till skillnad från Googles självkörande bil är Mercedes prototyp en extremt snygg sak som känns som hämtad ur en science fiction-film.
Och just den självkörande biten är bara en del av tyskarnas koncept. M3 åkte till San Francisco för att teståka F015 och vi fick även möjlighet att prata med innovatörerna bakom den nya konceptbilen.
Tidigt på morgonen bar det av till den gamla flottbasen i Alameda, ett stort skyddat område där bilen kan testas i lugnt och ro utan att bryta några lagar. Just lagstiftningen kring förarlösa bilar är en stor bromskloss i dag och den enda gången F015 har körts i centrala San Francisco skedde det med poliseskort.
Testas med robotar
Innan provturen fick vi en genomgång av tekniken i bilen och dess sensorer. Mercedes jobbar med robotar, inte helt olikt robotdammsugare utseendemässigt, för att testa interaktion med omgivningen.
Här testkörs sensorerna som sitter i F015 på robotdammsugare och olika virtuella hinder.
Hur ska bilen bete sig när cyklister och andra bilar susar förbi? Eller när en del av vägen är blockerad av virtuella hinder?
Eller för den delen med människor som vill passera över gatan, något vi fick prova på ett stort vitt golv med fem virtuella bilar omkring oss och projektorer i taket som visade rent visuellt på den vita golvytan hur sensorerna skannade av omgivningen. Häftigt!
När du beordrar framkörning av bilen bestämmer du samtidigt hur många passagerare som ska sitta i bilen.
Efter ett par timmars genomgång från teamet bakom konceptbilen var det till slut dags att få testa F015 i praktiken. Mercedespersonalen körde fram bilen med en mobilapp och den fem meter långa och extremt mäktiga bilen glider fram till oss på egen hand. Inte ljudlöst utan med ganska högt vinande fläktar. Och uppmanar oss med vänlig röst att passera över gatan med en tydlig kvinnoröst som säger ”Please go ahead”.
Missa inte: Två andra förarlösa bilar vi väntar på
Saloondörrarna öppnas och vi tar plats i de läckra fåtöljerna. Alla fyra som åker med under demonstrationen sitter vända inåt mot mitten, jag själv med ryggen mot ratten som ingen rör under hela färden. Sedan glider bilen iväg graciöst. Mäktigt!
Blått för autonomt läge
När bilen är i självkörande läge lyser lamporna i fronten med ett blått sken. Och här är tanken att du som resenär inte ska behöva tänka på något annat än destinationen. Men du kan även styra resans färdsätt med ett reglage på touchskärmen på insidan. Eller på någon av touchskärmarna rättare sagt, det sitter 27-tumsskärmar monterade runt omkring i hela kupén.När F015 lyser med blått sken betyder det att den kör i förarlöst läge.
Här får vi välja mellan ”Relaxed mode” eller ”dynamic mode” på en flytande skala beroende på hur snabbt du vill ta dig från A till B. Du som är ”chaufför”, eller rättare sagt ansvarig för färden, kan även dela ut adminrätt till andra resenärer, men det är givetvis bara en person i taget som får kontrollera fordonet.
På skärmarna visades även upp hur vi kan sköta musikuppspelning, titta på bilder och en del andra mediafunktioner. Men dessa fungerade inte alltid klockrent. Men så är det här också ett så kallat ”research vehicle”.
Drivs av ett gäng Macbook
Vi pratade med Jürgen Weissinger, chef över konceptbilsavdelningen på Mercedes, och han berättade om utmaningarna med att ta fram den självkörande bilen.Trots att bilen mäter 5 meter i längd ser den inte jättestor ut på håll.
– Vi har jobbat med bilen under tre års tid, och sedan vi startade har det hänt så mycket på hårdvarusidan så att datorerna vi började att jobba med har nästan hunnit bli gamla innan bilen blev klar.
Det är 5-6 helt olika separerade nätverk i bilen. Ett för användargränssnittet, ett annat för den autonoma biten, ytterligare ett för eye-trackingfunktionen och så vidare, berättar Jürgen. Sammanlagt har närmare 100 personer varit inblandade i själva produktionen.
Annars handlar en hel del av utmaningarna givetvis om säkerhet, och om lagstiftning.
– Om alla bilar blev autonoma samtidigt skulle det inte vara några problem, men vi kommer att ha en lång övergångsperiod med både självkörande fordon och bilar som människor styr, det kan bli ett problem säger Jürgen Weissinger.
Styr med ögonen
Bortsett från hur coolt det är att bilen kör helt på egen hand finns det massor av spännande funktioner på insidan fordonet. En sådan funktion är eye-trackingen. Framtill i bilen sitter en enormt bred skärm som sträcker sig hela vägen från den ena sida till den andra, och här känner bilen av var du tittar. Sensorer i bilen håller koll på var du fäster blicken på den enorma skärmen framtill i kupén.
Vill du ändra ljudvolym i stereon? Titta på ljudreglaget och rör sedan handen i luften åt ena eller andra hållet. Samma med fläktreglaget, eller om vi vill zooma in i gps-kartan, och det här fungerade förvånansvärt bra.
Ett annat riktigt coolt koncept är möjligheten att streama en 360 graders bild mellan olika fordon, eller från helt andra bildkällor, till bilens skärmar runt om oss på insidan.
Missa inte: Uber satsar på självkörande bilar
Vill du se hur omgivningen ser ut kring en annan F015?
Tanken är att om den bilen ”delar” sin data ska du i realtid kunna se live vad som filmar med kamerorna runt om den bilen, direkt in i din F015. Det här ställer givetvis enorma krav på uppkopplingen och det var ingenting Mercedes kunde demonstrera live. Däremot såg det riktigt läckert ut bara att visa bilder eller ändra färgtema i bilen då alla skärmarna är sammankopplade.
Svårt att sia om framtiden
Att åka med i Mercedes nya konceptbil var en riktigt häftig upplevelse som gav en inblick i hur framtidens bilar kan komma att se ut, och fungera. Men Alexander Mankowsky, ansvarig för ”Future Studies & Ideation”, var tydlig med att poängtera svårigheterna att blicka in i framtiden.En av hjärnorna bakom Mercedes konceptbil, Alexander Mankowsky.
– I realiteten är det väldigt svårt att veta så mycket om framtiden i ett längre perspektiv än 7-8 år, säger Alexander Mankowsky. Och liksom sina kollegor pratade hela tiden Mercedes tidsperspektiv på omkring 15-20 år när det gäller helt självkörande bilar.
En annan viktig del som Alexander, och även flera av hans kollegor i F015-teamet, hela tiden poängterade var också vikten av att vi människor måste lära oss att lita på maskiner. Och därmed hitta smarta lösningar där vi kan interagera med bilen vi sitter i, men också med omgivningen.
Efter provturen i Mercedes F015 var det inte lika kul att kliva in i en vanlig bil igen på väg tillbaka från testområdet. En tröst är ändå att en hel del av de spännande funktionerna säkerligen dyker upp i vanliga bilar långt innan självkörande fordon hittar ut på marknaden.
I framtiden kommer nummerplåtarna att ersättas med QR-koder tror Mercedes.
Och redan i dag är många bilar i praktiken delvis självkörande med adaptiv farthållare som både bromsar och gasar, och körfältsassistans-funktioner som ser till att du styrs in rätt om du inte håller dig inom ditt eget körfält.
Men vi ser fram emot den dagen då bilkörning inte alltid är ett måste utan att du kan välja om du vill köra eller inte.