Alla vet att en ny bil har någon form av dator som bilverkstaden kopplar in sig på för att kolla felkoder när det är dags för service. Men nya bilar kan mycket mer än så.
De flesta nya bilar, om vi bortser från de billigaste modellerna, kan kopplas upp mot internet redan idag. Antingen med eget simkort eller via din smartphone. Och det här öppnar upp för en hel del spännande möjligheter.
Men det innebär också en hel del utmaningar. Vilka data lämnar du ifrån dig när du kör bil? Är det exempelvis okej att din resrutt loggas i detalj, eller att bilens kameror spelar in konstant för att kunna visa upp ett klipp på 30 sekunder för försäkringsbolaget vid en eventuell olycka?
3. Att våga släppa pedaler och ratt i dag i en bil med adaptiv farthållare och filassistans är lite läskigt.
Själva konceptet med självkörande bilar är egentligen en skala med flera steg. Fem eller sex steg beroende på vem du frågar. Och vi är redan en bra bit på väg mot att kunna släppa taget om ratten.
Inte främst tekniken som bromsar
Nyare premiumbilar är fullpackade med sensorer. Radar för att hålla koll på hinder framför, bakom och bredvid bilen oavsett väder och ljusförutsättningar. Kameror av olika typer som håller reda på bland annat vägskyltar, men också identifierar människor och djur på vägen.För att inte tala om elhybriderna, som ser till att du utnyttjar batteriet i bilen optimalt utifrån rutten du lagt in i navigatorn. Dagens bilar är oerhört smarta och nästa steg mot helt förarlösa bilar handlar till stor del om lagstiftning och om integritet.
Missa inte: Vi guidar till tekniken i Mercedes självkörande bil
De flesta nya bilar, om vi bortser från de billigaste modellerna, kan kopplas upp mot internet redan idag. Antingen med eget simkort eller via din smartphone. Och det här öppnar upp för en hel del spännande möjligheter.
Litar vi på bilen?
En annan viktig fråga, som inte många pratar om i sammanhanget, är hur vi människor ska lära oss att interagera med, och lita på, den självkörande bilen.Missa inte: Audis och Googles framtid är förarlös
Även om bilen gör rätt är det inte helt otänkbart att det kommer att dyka upp situationer då vi blir osäkra på hur vi ska bete oss i trafiken, helt enkelt eftersom vi inte vet vad vi kan förvänta oss av en maskin. Här är några exempel:
1. Hur bra är en självkörande bil på att dra slutsatser och ta snabba beslut i kritiska situationer?
2. Kommer vi att kunna lita lika mycket på olika självkörande bilar från olika årsmodeller och från olika fabrikat?
3. Att våga släppa pedaler och ratt i dag i en bil med adaptiv farthållare och filassistans är lite läskigt.
4. Samma sak med att använda automatisk fickparkering där du helt litar på att bilen sköter ratten medan du bara sköter gaspedalen.
5. Och om du vant dig vid att använda de nya tekniska förarhjälpmedlen, är du då lika bra förare om du tillfälligt sätter dig i en bil som inte automatiskt bromsar in om du kommer för nära framförvarande bil?
Det är många frågor som måste lösas och den svåraste tiden blir helt klart när vi blandar självkörande bilar med fordon som vi människor rattar själva. En övergångsperiod som kanske varar under 15-20 år.
Jag tror att vi kommer att se en långsam och väldigt gradvis övergång till förarlöst, i så små steg att vi knappt kommer att förstå vad som hänt innan vi väl sitter där i en fåtölj och läser en bok medan bilen tar oss till sommarstugan någon gång på 2030-talet.
Men fram till dess finns massor av spännande teknik att utforska redan i dag om du slår till på en fullutrustad ny bil med Internetuppkoppling, nightvision, röststyrning, elhybridmotor och självparkering.