Förra veckans stora spelsnackis var Kickstarter-kampanjen för Yooka-Laylee. Bakom den kommande titeln står Playtonic Games, ett nystartat företag med några av nyckelpersonerna från det Rare som under nittiotalet gav oss Goldeneye 007, Donkey Kong Country och Banjo-Kazooie. Retroflörtandet i kampanjen vet inte några gränser – det här ska bli ett klassiskt plattformsspel stöpt i exakt samma form som just Banjo-Kazooie.
Undantaget Super Mario 64 har den tidiga 3d-erans plattformsspel inte åldrats med någon som helst värdighet. I backspegeln framstår inte minst Rares bidrag till genren som ofokuserade och alldeles för långa plattformsäventyr med enorma tekniska problem.
Missa inte: Så bra är den andra delen av Broken Age
Gensvaret lät inte vänta på sig. 38 minuter efter att kampanjen sparkade igång hade Playtonic Games samlat in 175 000 pund, motsvarande drygt 2 miljoner kronor, och därmed tagit sig i mål. När allt så småningom ska sammanfattas lär det vara en välmående studio vi talar om. Än så länge visar nämligen inte pengaregnet några som helst tecken på att upphöra.
Frågan är inte huruvida Yooka-Laylee blir bra eller ej, utan varför vi inte har kommit längre än att det räcker för utvecklare att vifta med gamla meriter för att hela spelvärlden ska gå bananas.
Det är med andra ord en typ av speldesign som inte borde gå med rekordvinst genom sin blotta existens. Men det är precis vad den gör och det är inte det minsta förvånande.
Yooka-Laylee är bara ytterligare ett i raden av bevis på att Kickstarter främst är en plattform dit avdankade spelskapare kan vända sig till för att få ny skjuts på sin karriär utan att behöva utveckla sig själva. Det finns några få undantag men trenden är glasklar – redan välbekanta recept från kända namn vinner i nio fall av tio över originalitet.
I en tid då gräsrotsfinansiering hyllas närmast unisont är det farligt att se helt okritiskt på fenomenet och dess eventuella påföljder. För tro inte att supersuccén med Yooka-Laylee lär gå obemärkt förbi. Exempelvis ägs Rare numera av Microsoft, ett företag i akut behov av spel att ge ut till Xbox One.
Missa inte: Populous-skapare i blåsväder efter uteblivna löften
Oddset att Microsoft inom kort utannonserar ett Rare-utvecklat Banjo-Kazooie i samma stil som det nästan tjugo år gamla originalet är inte särskilt högt. Och fler liknande spel lär följa. Vad innebär det för indiestudios med fräscha idéer om hur plattformsgenren kan tas vidare?
Nej, utvecklingen på Kickstarter börjar bli sjukligt förutsägbar att följa. Det som skulle innebära en frisk våg av lite jäkla nytänk i branschen har istället blivit en tidsmaskin tillbaka till en era många håller kär av helt fel anledningar.
Om nostalgikramandet ska fortsätta driva spelmediet framåt går vi en dyster tid till mötes.