BRP (Bombardier Recreational Products) har onekligen pinkat in reviret för tre-hjuliga fordon med produktfamiljen Spyder. Väldigt enkelt förklarat är konceptet som en blandning mellan en motorcykel och en snöskoter som både är bekväm, inspirerande och förbaskat underhållande att köra. Nya F3 är inget undantag.
Våren kommer som bekant lite tidigare till sydligare breddgrader och det är ett grönt och frodigt Mallorca som möter oss för presentationen av nya F3:an. Tillsammans med världens alla cyklister verkar det som. Hela ön invaderas av män och kvinnor i trikåer varje år för att damma av cykelkunskaperna och komma i gång med försäsongen. Det är med andra ord tidvis riktigt trång på de snirklade och kuperade vägarna på den välbesökta ön tillhörandes ögruppen Balearerna.
Om Spyder RT är en bekväm och välutrustad touring-hoj skall F3 attrahera dig som är ute efter mer attityd och kontakt med vägbanan. Sittpositionen är mer bakåtlutat än på övriga modeller vilket resulterar i ett ”kaxigare” utseende och både fotpinnar och styra går att justeras för att passa föraren perfekt. Och du sitter riktigt bra. Trots att test-hojarna saknade ryggstöd (tillbehör) har vi ingen anledning att klaga på komforten. Utrustningsnivån skiljer sig ganska rejält från en fullutrustad RT som med stor vindruta, generösa packväskor och maffigt stereo-paket mer påminner om en Honda Goldwing för långturer än en sporthoj. F3:an är mer avskalad, med färre knappar och reglage, men med en stor dos attityd. Både när det gäller utseende och, som det senare visar sig, körning.
Grym närvaro på vägen
Efter ett par lustfyllda varv på bana var det då dags att rasta F3:an på de krokiga och i flera fall utmanande vägarna runt i stort sett hela Mallorca. Det går att provocera körningen rejält och på de daggblöta vägarna är det okonstlat enkelt att ställa cykeln i kurvorna. Kontakten med vägbanan är mer direkt jämfört med Spyder RT. Mer ”ett med vägen” om uttrycket godtas. Antispinn-systemet är förlåtande men ändå väl avvägt för att inte sätta säkerheten på spel. Visst hade det varit trevlig om det var ställbart eller rentav möjligt att koppla ur helt, men det hade garanterat avspeglats i olycksstatistiken. Accelerationen är imponerande och ljudet från Rotax-motorn förförande. I och med den nya sittpositioneringen behöver du inte parera kurvorna lika hårt med överkroppen, ”burka” på skoter-språk, utan nästan bara använda fötterna för att trycka ifrån. Enklare och en mer naturlig körkänsla helt enkelt.
Smakar det så kostar det
Baksidan då, finns det någon sådan. Nja, det kostar såklart en slant att införskaffa detta fortskaffningsmedel, även om vi på M3 mer vill kalla det för en leksak för vuxna. Grundversionen F3-Std börjar på 178 900 och då är det manuell låda som gäller. S-modellen, med halvautomatisk sekventiell låda (du växlar upp manuellt, ner sker automatiskt om du inte aktivt väljer att göra det (innan varvtalet blir för lågt) och lite andra skillnader visuellt får du lägga på cirka 30 000 extra. Mycket pengar alltså, men å andra sidan får du en unik körupplevelse på köpet och uppståndelsen den skapar är obetalbar…
Letar du efter en Spyder med lite mer attityd och känsla är F3:an det givna valet vid sidan av den renodlade sportmodellen RS. Galet skoj på kurviga vägavsnitt och inte helt fel om du är ute efter ett häftigt pendlar-alternativ som får köras i bussfilen.
Fantastisk körmaskin på alla plan
Fortfarande något ryckig låda
Våren kommer som bekant lite tidigare till sydligare breddgrader och det är ett grönt och frodigt Mallorca som möter oss för presentationen av nya F3:an. Tillsammans med världens alla cyklister verkar det som. Hela ön invaderas av män och kvinnor i trikåer varje år för att damma av cykelkunskaperna och komma i gång med försäsongen. Det är med andra ord tidvis riktigt trång på de snirklade och kuperade vägarna på den välbesökta ön tillhörandes ögruppen Balearerna.
Om Spyder RT är en bekväm och välutrustad touring-hoj skall F3 attrahera dig som är ute efter mer attityd och kontakt med vägbanan. Sittpositionen är mer bakåtlutat än på övriga modeller vilket resulterar i ett ”kaxigare” utseende och både fotpinnar och styra går att justeras för att passa föraren perfekt. Och du sitter riktigt bra. Trots att test-hojarna saknade ryggstöd (tillbehör) har vi ingen anledning att klaga på komforten. Utrustningsnivån skiljer sig ganska rejält från en fullutrustad RT som med stor vindruta, generösa packväskor och maffigt stereo-paket mer påminner om en Honda Goldwing för långturer än en sporthoj. F3:an är mer avskalad, med färre knappar och reglage, men med en stor dos attityd. Både när det gäller utseende och, som det senare visar sig, körning.
Grym närvaro på vägen
Efter ett par lustfyllda varv på bana var det då dags att rasta F3:an på de krokiga och i flera fall utmanande vägarna runt i stort sett hela Mallorca. Det går att provocera körningen rejält och på de daggblöta vägarna är det okonstlat enkelt att ställa cykeln i kurvorna. Kontakten med vägbanan är mer direkt jämfört med Spyder RT. Mer ”ett med vägen” om uttrycket godtas. Antispinn-systemet är förlåtande men ändå väl avvägt för att inte sätta säkerheten på spel. Visst hade det varit trevlig om det var ställbart eller rentav möjligt att koppla ur helt, men det hade garanterat avspeglats i olycksstatistiken. Accelerationen är imponerande och ljudet från Rotax-motorn förförande. I och med den nya sittpositioneringen behöver du inte parera kurvorna lika hårt med överkroppen, ”burka” på skoter-språk, utan nästan bara använda fötterna för att trycka ifrån. Enklare och en mer naturlig körkänsla helt enkelt.
Smakar det så kostar det
Baksidan då, finns det någon sådan. Nja, det kostar såklart en slant att införskaffa detta fortskaffningsmedel, även om vi på M3 mer vill kalla det för en leksak för vuxna. Grundversionen F3-Std börjar på 178 900 och då är det manuell låda som gäller. S-modellen, med halvautomatisk sekventiell låda (du växlar upp manuellt, ner sker automatiskt om du inte aktivt väljer att göra det (innan varvtalet blir för lågt) och lite andra skillnader visuellt får du lägga på cirka 30 000 extra. Mycket pengar alltså, men å andra sidan får du en unik körupplevelse på köpet och uppståndelsen den skapar är obetalbar…
Sammanfattning:
Letar du efter en Spyder med lite mer attityd och känsla är F3:an det givna valet vid sidan av den renodlade sportmodellen RS. Galet skoj på kurviga vägavsnitt och inte helt fel om du är ute efter ett häftigt pendlar-alternativ som får köras i bussfilen.
Fantastisk körmaskin på alla plan
Grym design
Prestanda
Fortfarande något ryckig låda
Kostar en slant
Betyg 8 av 10
Pris: Från 178 900 kronor
Tillverkare: BRP, www.brp.com
Typ: Trehjulig roadster.
Motor: Rotax 1330 Ace, trecylindrig radmotor
Prestanda: 0–100 km/h, 4,5 sek.
Toppfart: 185 km/h
Förbrukning: 6,4 l/100 km (enl. tillverkaren)