Det har knappast varit en enkel raksträcka in mot upploppet för den brittiska utvecklaren Slightly Mad Studios och deras Project Cars. Utvecklaren har skrutit om att titeln skapades genom att över 80 000 racingfans backade upp den lyckade kampanjen och har inför lanseringen pratat om att Project Cars ska bli det mest autentiska bilspelet någonsin. Det är inte direkt några små ord. Samtidigt har projektet stött på gott om farthinder längs med vägen. Från början var det tänkt att lanseras under hösten 2014, men snart började förseningarna staplas på varandra.
Det kan stundtals bli riktigt intensivt i Project Cars. Motståndarna tvekar inte att sätta dig på plats.
Missa inte: Verklighetstrogna datorspelet – så bra att du tror att det är på riktigt
Kameravinklarna är oväntat många. Häftigast är den som är placerad innanför hjälmen på föraren.
Det finns flera olika bilar att välja mellan, samtliga är utformade för att köra tävlingar med.
Plattform: Windows, Playstation 4, Xbox One, Wii U
Testad plattform: Windows.
Pris: 400 kronor till Windows, 600 kronor till konsol
Riktigt bra körkänsla. För det mesta.
Inget tvång att köra med bilar du inte vill.
Snygga väderlekseffekter.
Alla bilar håller inte lika hög klass.
AI:n lämnar en del att önska.
Nätkoden är inte helt perfekt.
Missa inte: M3 testkör kommande Project Cars – så bra är det
När M3 testade en förhandsversion tidigare i år var vi visseerligen imponerade över vissa delar, men det var tydligt att det återstod en hel del arbete på framför allt fysiken. Kort och gott: det finns fog för viss oro när nu Project Cars till slut är redo för uppkörning.
Det kan stundtals bli riktigt intensivt i Project Cars. Motståndarna tvekar inte att sätta dig på plats.
Fullversionen är mycket bättre
Det tar däremot inte lång tid innan Sligthly Mad Studios visar att de har full koll på läget. Den bitvis sladdriga körkänslan vi klagade på senast har blivit betydligt bättre och problemen med den oberäkneliga fysiken är åtgärdad. Med det sagt är Project Cars inte fritt från problem, men låt oss komma till det.
Project Cars framstår vid en första anblick som ett ytterst traditionellt bilspel. Här finns en mängd olika bilar i flera olika klasser samt ett femtiotal banor förlagda till olika länder. Huvuddelarna av Project Cars består dels av ett karriärläge och dels av ett onlineläge. Det förstnämnda är där titeln känns mest nydanande. Till skillnad från exempelvis Gran Turismo behöver du nämligen inte klara av en mängd olika licenser och köra runt i sämre bilar för att få tillgång till de snabbaste fordonen. Det är bara att välja den klass du är mest intresserad av och därefter hoppa direkt in i valfritt lopp redan från början. Karriärläget är överlag välfyllt, och det finns tävlingar så det både räcker och blir över.
Även onlinedelen är välfylld. Här går det att ställa upp i traditionella lopp mot andra spelare eller delta i diverse veckobaserade utmaningar (den funktionen kommer igång först 8 maj). Tyvärr är nätkoden i nuläget inte den bästa och dessutom är fysikmotorn inte alls lika bra som den är offline. Exempelvis är det inte någon ovanlighet att fordon kastas upp i luften vid kollisioner i låg hastighet.
Kameravinklarna är oväntat många. Häftigast är den som är placerad innanför hjälmen på föraren.
Körkänsla på topp
Det viktigaste i ett bilspel är dock inte hur upplägget ser ut, utan huruvida det är underhållande att köra eller inte. Och här levererar Project Cars på de flesta plan. Känslan hamnar någonstans mellan ett arkadspel och en simulator, där bilarna har en skön tyngd. Den som inte är van vid bilspel kan också slå på alla möjliga hjälpmedel, även om Project Cars blir som allra bäst med manuella inställningar.Missa inte: Kickstarter tar död på spelutvecklingen. Därför bör vi genast dra i nödbromsen
Grafiskt är det ett litet mästerverk. Nu har vi enbart testat versionen till Windows och den har inte några som helst problem att hantera flertalet bilar samtidigt på maximala inställningar med bibehållen bilduppdatering. Väderlekseffekterna är bland de mest imponerande vi har sett. Att se vädret skifta från strålande solsken till kraftig nederbörd gör väldigt mycket för känslan.
Det finns flera olika bilar att välja mellan, samtliga är utformade för att köra tävlingar med.
Bristande datormotstånd
Men Project Cars är som sagt inte perfekt, även om problemen inte är av den grövre sorten. Den främsta bristen är spelets AI, som beter sig något underligt. Långsamma motståndarbilar vägrar konstans att underlätta omkörning och när det blir riktigt hektiskt uppträder den rent av aggressivt. Förvänta dig en hel del knuffar i karossen i trängda lägen.Ett annat problem är att alla bilar inte känns lika välgjorda. De snabbare formel 1-kärrorna och de flesta bilar i touringklassen håller hög nivå, men de lite lättare fordonen kan många gånger upplevas som sladdriga. De allra minsta bilarna är rent av rejält bångstyriga då de tappar greppet alldeles för enkelt.
Håller samma klass som konkurrenterna
Men överlag är det småsaker i sammanhanget. Project Cars är inte bara ett av de bästa racingspelen på länge, det håller för det mesta jämna steg med toppkonkurrenter som Forza Motorsport och Gran Turismo. Sligthly Mad Studios lär dessutom fortsätta att fylla titeln med innehåll allt eftersom.Det här är kort och gott ett måste för motorfantasterna.
Fakta: Project Cars
Utvecklare/utgivare: Slightly Mad Studios.Plattform: Windows, Playstation 4, Xbox One, Wii U
Testad plattform: Windows.
Pris: 400 kronor till Windows, 600 kronor till konsol
Riktigt bra körkänsla. För det mesta.
Inget tvång att köra med bilar du inte vill.
Snygga väderlekseffekter.
Alla bilar håller inte lika hög klass.
AI:n lämnar en del att önska.
Nätkoden är inte helt perfekt.
Betyg 8 av 10