Den 30 maj går Multikopter-SM av stapeln, där 12 deltagare kommer att tävla om att vid sidan om den ärofyllda titeln av att bli svensk mästare, även erhålla en prissumma på 10 000 kronor!
Möt årets deltagare!
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag har flygit vanlig radiostyrd helikopter i många år. Men förra året fick jag upp ögonen för multikoptrar, då jag bestämde mig för att bygga en egen.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag har erfarenhet av flygning utomhus i vind och mellan träd.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag får se, jag kommer bara ha hunnit träna i en och en halv vecka med multikoptermodellen som används i tävlingen, men jag tycker att jag börjar få snurr på det.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Intresset för radiostyrda saker har alltid intresserat mig och jag köpte en liten nanokopter på skoj och fastnade totalt. Jag kände snabbt att jag ville ha mer utmaning och gick vidare till större modeller.
Jag måste nog säga att det är att jag aldrig ger upp och inte nöjer mig förrän jag är nöjd. En krasch är bara en anledning att ta sig upp i luften igen.
Jag har verkligen ingen aning om hur konkurrensen är här i Sverige, så det kan gå precis hur som helst. Men jag hoppas att jag iallafall får vara med och kämpa bland topp 5.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
När jag såg vilken enorm potential multikoptrar har och hur de började utvecklas på allvar för inte så länge sedan så väcktes nyfikenheten hos mig.
Att jag är villig att försöka nya saker och ta risker med min flygning. Vilket kan ge fördelar i en tävling som denna, men kan lika snabbt bli en nackdel.
Jag tror att nio andra duktiga piloter kommer att göra det till en verklig utmaning! Så länge jag klarar av att flyga under press så tror jag att det kommer gå bra.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag fick ett X-UFO i födelsedagspresent. Det hade ett mekaniskt gyro, men jag köpte snabbt ett bättre elektroniskt gyro som några entusiaster byggt. Det har länge varit en skaparanda runt qudrocoptrar.
Jag har inte varit rädd för att krascha, så jag har lärt mig mycket.
Det finns nog många som är jätteduktiga, men jag ska ha kul och göra mitt bästa.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
På jobbet har vi stora ytor och det är svinroligt att flyga omkring där. Har även funderat på att bygga mig en egen.
Jag vet inte riktigt, är rätt vass på att flyga snabbt.
Vi får väl se, jag tycker att det är kul att ens få chansen att få vara med. Men jag är trots allt en vinnarskalle.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Började för 5-6 år sen när jag såg en film på youtube på en Oktokopter (åtta armar) från ett företag i Tyskland som heter Mikrokopter. Flög då både modellplan samt model helikopter. Så tänkte bara direkt att det där vill man ju testa och flyga samt montera en kamera på.
Lång erfarenhet av allt som flyger och många timmar med skruvande och förståelse hur maskinen funkar.
Hoppas ju självklart på vinst, men har inte en blekaste om hur det kommer gå! Hård träning med en ny Hubsan så fort den landar på postombudet här på lilla ön Djurö.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag är en van el-helikopterpilot (en i storlek 500 och en på 800), men för två år sedan blev jag sugen på att lära mig flyga multikopter också.
Köpte en dji f550,sedan dess jag har fastnat för allt som har med multikopter att göra.
Flyger ofta “manuellt” utan stödsystem och helst i hög hastighet.
Orientering och mina reflexer är mina främsta styrkor.
Jag hoppas att mina chanser är stora.Tror att konkurrensen blir stentuff.
Men oavsett är det alltid kul att flyga.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag blev inspirerad av häftiga klipp på Youtube. När jag såg hur snabba och smidiga racingquadar var så blev jag hookad direkt.
Jag utmanar och kör fort. Allt eller inget.
Jag tror att jag har goda chanser att göra bra ifrån mig. Jag har inte flugit länge, men mycket.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag är uppvuxen med RC och har för tillfället ubåt (el), bil (nitrometan), parkflyer (el), två små helikoptrar (el) och – då jag jag älskar fotografering – blev självklart nästa steg en kameraförsedd hexakopter (el) och sedan en liten quadrokopter (el) attköra när vädret eller tiden inte medger att den stora är i luften.
Ibland en dåres envishet och en vilja att hela tiden bli bättre. Jag drar mig inte för att prova nya utmaningar för att lära mig hantera den (och all RC) bättre. Älskar att försöka flyga snyggt och med precision.
Det är svårt att avgöra när man inte sett det övriga startfältet men jag tror jag har hyfsat stor chans att åtminstone hamna i topp tre. Självklart vill jag vinna (det vill nog alla), men lite realism måste finnas med för att man inte ska
ta för stora risker.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Det började med att jag träffade en kille i skärgården som haft byggt sin egna quadcopter. Jag fastnade direkt och hade ett år senare byggt två egna.
Min främsta styrka är att jag älskar att bygga och testa nya saker, så när man flyger så vågar man ta riskerna eftersom krascherna resulterar i mer byggande.
Jag tror mina chanser är ganska bra! Men utan att ha mött sina motståndare är det svårt att säga.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag har alltid varit intresserad av att flyga med modelflygplan sedan jag va liten, och när jag upptäckte en billig multikopter( hubsan x4) förra sommaren så fastnade jag direkt.
Jag vet inte riktigt vad för styrkor jag har. Tycker det bara är roligt att flyga fort genom hinder.
Jag vet inte riktigt, man får väl hoppas på det bästa och ha roligt!.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag är en “hobbyfotograf” och fotar en hel del motorsport. Jag upptäckte multirotorer för ca 5 år sedan som ett sätt att fota från luften, sedan blev det fler och snabbare maskiner.
Min styrka är att jag har lätt att lära mig olika plattformer både flygning och mekaniskt. Jag bygger mina multirotorer själv och lär mig flyga dom på kort tid.
Jag får för mig att jag är en mer erfaren pilot, men jag kommer att satsa på att ha kul i första hand.
Tävlingen i sig består av två moment: En klurig hinderbana som ska klaras på kortast möjliga tid, och en precisionsflygningsklass!
I år tävlar vi i klassen “Hubsan”. Hinderbanorna körs inomhus, där varje hinder ställer höga krav på deltagarnas manöverskicklighet av sin farkost. Allt från ringar och ribbor till tunnlar och tajta slalomhinder (läs mer om tävlingen på multikoptersm.se).
Missa inga nyheter från Multikopter-SM – gilla oss på Facebook.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag har flygit vanlig radiostyrd helikopter i många år. Men förra året fick jag upp ögonen för multikoptrar, då jag bestämde mig för att bygga en egen.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag har erfarenhet av flygning utomhus i vind och mellan träd.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag får se, jag kommer bara ha hunnit träna i en och en halv vecka med multikoptermodellen som används i tävlingen, men jag tycker att jag börjar få snurr på det.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Intresset för radiostyrda saker har alltid intresserat mig och jag köpte en liten nanokopter på skoj och fastnade totalt. Jag kände snabbt att jag ville ha mer utmaning och gick vidare till större modeller.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag måste nog säga att det är att jag aldrig ger upp och inte nöjer mig förrän jag är nöjd. En krasch är bara en anledning att ta sig upp i luften igen.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag har verkligen ingen aning om hur konkurrensen är här i Sverige, så det kan gå precis hur som helst. Men jag hoppas att jag iallafall får vara med och kämpa bland topp 5.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
När jag såg vilken enorm potential multikoptrar har och hur de började utvecklas på allvar för inte så länge sedan så väcktes nyfikenheten hos mig.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Att jag är villig att försöka nya saker och ta risker med min flygning. Vilket kan ge fördelar i en tävling som denna, men kan lika snabbt bli en nackdel.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag tror att nio andra duktiga piloter kommer att göra det till en verklig utmaning! Så länge jag klarar av att flyga under press så tror jag att det kommer gå bra.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag fick ett X-UFO i födelsedagspresent. Det hade ett mekaniskt gyro, men jag köpte snabbt ett bättre elektroniskt gyro som några entusiaster byggt. Det har länge varit en skaparanda runt qudrocoptrar.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag har inte varit rädd för att krascha, så jag har lärt mig mycket.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Det finns nog många som är jätteduktiga, men jag ska ha kul och göra mitt bästa.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
På jobbet har vi stora ytor och det är svinroligt att flyga omkring där. Har även funderat på att bygga mig en egen.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag vet inte riktigt, är rätt vass på att flyga snabbt.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Vi får väl se, jag tycker att det är kul att ens få chansen att få vara med. Men jag är trots allt en vinnarskalle.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Började för 5-6 år sen när jag såg en film på youtube på en Oktokopter (åtta armar) från ett företag i Tyskland som heter Mikrokopter. Flög då både modellplan samt model helikopter. Så tänkte bara direkt att det där vill man ju testa och flyga samt montera en kamera på.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Lång erfarenhet av allt som flyger och många timmar med skruvande och förståelse hur maskinen funkar.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Hoppas ju självklart på vinst, men har inte en blekaste om hur det kommer gå! Hård träning med en ny Hubsan så fort den landar på postombudet här på lilla ön Djurö.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag är en van el-helikopterpilot (en i storlek 500 och en på 800), men för två år sedan blev jag sugen på att lära mig flyga multikopter också.
Köpte en dji f550,sedan dess jag har fastnat för allt som har med multikopter att göra.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Flyger ofta “manuellt” utan stödsystem och helst i hög hastighet.
Orientering och mina reflexer är mina främsta styrkor.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag hoppas att mina chanser är stora.Tror att konkurrensen blir stentuff.
Men oavsett är det alltid kul att flyga.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag blev inspirerad av häftiga klipp på Youtube. När jag såg hur snabba och smidiga racingquadar var så blev jag hookad direkt.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag utmanar och kör fort. Allt eller inget.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag tror att jag har goda chanser att göra bra ifrån mig. Jag har inte flugit länge, men mycket.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag är uppvuxen med RC och har för tillfället ubåt (el), bil (nitrometan), parkflyer (el), två små helikoptrar (el) och – då jag jag älskar fotografering – blev självklart nästa steg en kameraförsedd hexakopter (el) och sedan en liten quadrokopter (el) attköra när vädret eller tiden inte medger att den stora är i luften.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Ibland en dåres envishet och en vilja att hela tiden bli bättre. Jag drar mig inte för att prova nya utmaningar för att lära mig hantera den (och all RC) bättre. Älskar att försöka flyga snyggt och med precision.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Det är svårt att avgöra när man inte sett det övriga startfältet men jag tror jag har hyfsat stor chans att åtminstone hamna i topp tre. Självklart vill jag vinna (det vill nog alla), men lite realism måste finnas med för att man inte ska
ta för stora risker.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Det började med att jag träffade en kille i skärgården som haft byggt sin egna quadcopter. Jag fastnade direkt och hade ett år senare byggt två egna.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Min främsta styrka är att jag älskar att bygga och testa nya saker, så när man flyger så vågar man ta riskerna eftersom krascherna resulterar i mer byggande.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag tror mina chanser är ganska bra! Men utan att ha mött sina motståndare är det svårt att säga.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag har alltid varit intresserad av att flyga med modelflygplan sedan jag va liten, och när jag upptäckte en billig multikopter( hubsan x4) förra sommaren så fastnade jag direkt.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Jag vet inte riktigt vad för styrkor jag har. Tycker det bara är roligt att flyga fort genom hinder.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag vet inte riktigt, man får väl hoppas på det bästa och ha roligt!.
Hur började ditt intresse för att flyga multikopter?
Jag är en “hobbyfotograf” och fotar en hel del motorsport. Jag upptäckte multirotorer för ca 5 år sedan som ett sätt att fota från luften, sedan blev det fler och snabbare maskiner.
Vilka är dina främsta styrkor som multikopterpilot?
Min styrka är att jag har lätt att lära mig olika plattformer både flygning och mekaniskt. Jag bygger mina multirotorer själv och lär mig flyga dom på kort tid.
Vad tror du om dina chanser att vinna tävlingen?
Jag får för mig att jag är en mer erfaren pilot, men jag kommer att satsa på att ha kul i första hand.
Missa inga nyheter från Multikopter-SM – gilla oss på Facebook.