Det hör inte till vanligheterna med internationella provkörningar i Stockholm. Och visst känns nya Clubman som klippt och skuren för att premiärköras i ”kombilandet” nummer ett.
Trots en hel del förändringar och nyheter, både exteriört och interiört, råder det ingen tvekan om att det är en Mini, med dess speciella design och busiga uppsyn. De runda framlyktorna, kontrastfärgen på taket och den bulliga formen avslöjar ursprunget direkt. Största förändringen syns initialt bakifrån där de nya bakljusen fått mer plats.
Nya Mini Clubman är inte helt oväntat fullsmetad med funktioner och snygga detaljer. I dörrarna och vid benutrymmet lyser ett svagt stämningsfullt ljus som går att variera efter smak, och när du öppnar dörren lyser en Mini-logga upp marken vid insteget så att du kan se vart du sätter ner fötterna kvällstid. Smart, men framför allt riktigt snyggt! Funktioner som parkeringsassistent, filvarnare och adaptiv farthållarefartkontroll underlättar färden i så väl storstad som på landsväg och första intrycket är att funktionerna lirar grymt bra ihop.
Missa inte: Här är tjänsterna för att hitta vem som äger en bil
Mini Cooper – 136hk, 215.000kr
Mini Cooper S – 192hk, 249.000kr
Mini Cooper D – 150hk, 225.000kr
Mini Cooper DS – 190hk, 263.000kr
Självklart finns en rad tillbehör och paket att bocka för i listan, bland annat intressanta ”Essential Package” med funktioner som exempelvis ledbelysning och automatisk klimatanläggning för 14 900kr.
Nya Clubman, den ständigt ungdomliga bilen från Mini, har mognat och vuxit till sig. Den har faktiskt vuxit hela 40 centimeter och är nu 434 centimeter lång och hamnar numera i det undre mellansegmentet, vilket inte minst märks för de som åker i baksätet. I takt med att bilen har vuxit har även antalet dörrar utökats till hela sex stycken med de dubbla bakluckorna inkluderat. Dessa öppnas enkelt med ett knapptryck på nyckeln, en touch på handtaget eller genom att svepa med foten under stötfångaren.
Trots en hel del förändringar och nyheter, både exteriört och interiört, råder det ingen tvekan om att det är en Mini, med dess speciella design och busiga uppsyn. De runda framlyktorna, kontrastfärgen på taket och den bulliga formen avslöjar ursprunget direkt. Största förändringen syns initialt bakifrån där de nya bakljusen fått mer plats.
Nya Mini Clubman är inte helt oväntat fullsmetad med funktioner och snygga detaljer. I dörrarna och vid benutrymmet lyser ett svagt stämningsfullt ljus som går att variera efter smak, och när du öppnar dörren lyser en Mini-logga upp marken vid insteget så att du kan se vart du sätter ner fötterna kvällstid. Smart, men framför allt riktigt snyggt! Funktioner som parkeringsassistent, filvarnare och adaptiv farthållarefartkontroll underlättar färden i så väl storstad som på landsväg och första intrycket är att funktionerna lirar grymt bra ihop.
Missa inte: M3 testar BMW M135i
Det är en pigg och reaktionssnabb krabat vi bekantar oss med och automatlådan svarar direkt även med start/stopp-funktionen aktiverad. Släpp bromsen och den rullar iväg direkt, något vi kan sakna hos många andra bilar där det ibland kan känns som att den snarare hoppar igång. Att köra runt i nya Clubman är annars fortfarande inspirerande och “Mini-känslan” finns kvar även om den nu känns något tryggare på vägen.Clubman har en head up-display som åker upp automatiskt bakom ratten och presenterar alltifrån navigationsanvisningar till aktuell hastigheten, och ljudet i högtalarna från Harmon Kardon lovar gott och imponerar under vår korta lyssning. Med ”Mini Connected” (eller iConnect på BMW-språk) sköts all sorts kommunikation mellan mobiltelefon och bil. Skärmen är på 8.8 tum är ljusstark med bra kontrast och färgåtergivning. Själva menysystemet är lätt att bli kompis med och är inte helt olikt det vi hittar i nyare BMW-modeller, liksom navigationshjulet för funktionerna framför växelspaken.
Lanseringen av nya Clubman sker den 24 oktober och aktuella motoralternativ för Sverige blir till en början 4 till antalet, fördelat på två dieslar och två bensinare:
Mini Cooper – 136hk, 215.000kr
Mini Cooper S – 192hk, 249.000kr
Mini Cooper D – 150hk, 225.000kr
Mini Cooper DS – 190hk, 263.000kr
Självklart finns en rad tillbehör och paket att bocka för i listan, bland annat intressanta ”Essential Package” med funktioner som exempelvis ledbelysning och automatisk klimatanläggning för 14 900kr.
Här på M3 Motor hittar du massor av nyheter och biltester