Tack vare de senaste årens massiva intresse för stora utomhusfestivaler med elektronisk dansmusik har en ny genre blivit populär. Big Room, som närmast är besläktad med electro house och dutch house har skapats specifikt för att upplevas på de största ljudsystemen. Det är den moderna versionen av 80-talets arenarock, gjord populär av dj:ar som Martin Garrix, Dimitri Vegas och Like Mike.
Detta är Big Room
Vår definition av Big Room utgår från låten Epic av Sandro Silva, Quintino och spökproducenten Maarten Vorwerk. Den släpptes i början av 2011 och har sedan dess klonats så många gånger att stilen blivit ett skällsord i vissa kretsar. I början av 2013 satte sig en ung Martin Garrix framför sin dator för att klippa och klistra ihop sin version. Resultatet döpte han till Animals och resten är, som vi säger, historia. Vi ska ta en titt på hur Animals är uppbyggd. Garrix producerar musik i FL Studio, men samma resultat går utan problem att få till i andra verktyg. Vi använder oss av Ableton Live.
Här hittar du alla ljudexempel som hör till guiden: https://soundcloud.com/tidningenstudio/sets/harma-stilen-animals-martin-garrix
Animals av Martin Garrix består av Intro, Breakdown, Buildup, Drop, Breakdown, Buildup, förlängd Drop och avslutningsvis en Outro. Det har använts många färdiga samplingar, främst från Vengeance skivor. Melodins ljud, som körs på mjukvarusynten Sylenth1, kommer från Vandalism Shocking Sounds 3 och 4.
Breakdown inleds med ett handclap dränkt i massor av reverb. Alla de andra ljuden klingar av och melodin drar igång, bestående av tre lager Sylenth1. Breakdown övergår efter hand till en buildup, ett crescendo med syntljud och virveltrums-smatter. När publikhavets samtliga händer är sträckta mot skyn, som i någon sorts kollektiv bön efter mer bas, är det äntligen dags för ”droppet”.
Här förändras låtens karaktär helt och de enda ljud som spelas är en distad lång bastrumma i fyrtakt och ett syntljud med en enkel melodi. Garrix har valt ett samplat ploppljud, färglagt med reverb. Fokus ligger på maximal kraft: “Shock and awe”. Publiken ska känna trycket från bastrumman, rakt i magen. Det monotona arrangemanget byggs gradvis upp med fler ljud, även om den minimalistiska känslan behålls. En i sammanhanget obligatorisk så kallad Pryda-snare hörs här och där. Nu ska vi återkskapa tre element från Animals: Intron, melodin och droppet.
1. Intro
Steg 1: Syntbasen
Vi inleder med att sätta tempot till 128 bpm. Därefter drar vi in “Pressure 2 Melody 2.wav” från samplings-cd:n Vengeance Future House Vol.3. Tonhöjden sänks genom att dubbelklicka på klippet och sätta Transpose till -4. Vi kortar loopens längd genom att dra den högra pilen på samplingens vågform till tiden 1.3.
Steg 2: Dist och EQ
Under Audio Effects i Live hittar vi effekten Overdrive som vi dubbelklickar på. Dry/Wet minskas till 20 %. Ljudet ska göras lite dovare med hjälp av en EQ. Vi dubbelklickar på effekten EQ Eight och därefter på nod nr 4. Freq sätts till 1.50 kHz och Gain till -8 dB, vilket sänker volymen med 8 dB på allt över 1500 Hz.
Steg 3: Arrangement view
Vi klickar på klippet med samplingen och håller nere muspekaren samtidigt som vi trycker på Tab för att gå över i Arrangement view. Klippet placeras därefter i början av spår 3 och aktiveras med ett klick på den lilla orangea ikonen till höger. Loopens längd sätts till samma som klippets och vi klickar på loop-ikonen.
Steg 4: En fet kick
Samplingen “Praetor Kick 1.wav”, från samma cd, dras in till ett nytt spår och kopieras över till Arrangement view. Där kopierar vi den en gång till genom att klicka, hålla inne Ctrl och släppa klippet på tiden 1.2.
Steg 5: Längre loop och sänkt volym
Vi markerar de båda looparna och trycker på Ctrl-C för att kopiera dem, och Ctrl-V för att klistra in tre kopior efter varandra. Loopens längd justeras. Eftersom vi ännu inte har lagt till någon limiter på master-kanalen sänker vi volymen på de båda spåren med -3 dB.
2. Melodin
Steg 1: Hitta rätt ljud i Sylenth1
Vi har tidigare installerat mjukvarusynten Sylenth1 och fixat ljudbankerna från Vandalism. Vi går in under kategorin Plug-ins i Live och dubbelklickar på Sylenth1 för att starta upp den. Under Menu > Load Bank, väljer vi ljudbanken Shocking Sounds 3 och lead nr 019: “How We Do”
Steg 2: Spela in och fixa till melodin
I Performance view klickar vi på cirkeln i det första tomma klippet på spåret med Sylenth. Vi plinkar lite på vår klaviatur och spelar in en melodi. De nya noterna markeras och vi trycker Ctrl-U för att kvantisera dem. Den vänstra pilen flyttas till början av noterna och den högra till slutet, så att den nya slingan spelas i en perfekt loop. Vi stänger av de andra kanalerna.
Steg 3: Melodi på tre oktaver
Vi ska ta till ett gammalt trance-trick som går ut på att spela samma slinga över flera oktaver samtidigt. Detta görs genom att markera alla noterna, hålla inne Ctrl och dra muspekaren nedåt. De nya noterna släpper vi exakt 12 noter nedanför orginalet. Samma sak upprepas en gång till fast 24 noter under originalet. Nu spelas melodin i tre oktaver.
Steg 4: Tre lager Sylenth1
Vi klonar spåret med Sylenth1 genom att högerklicka på det och välja Duplicate. Vi går in i Sylenth1 på det nya spåret och laddar in ljudbanken Shocking Sounds 4. Som ljud väljer vi ljud 058: “Lead_Castle”. Samma sak upprepas en gång till med ljudbanken Shocking Electro 1 och ljud 028: “Bass_Hell”. Vi går in i Sylenth nr 2 och klickar bort Reverb och Delay. På det tredje spåret suddar vi noterna från de två översta oktaverna. Ljudnivåerna justeras för de tre kanalerna.
Steg 5: Effekter
Effekten Reverb > Long Tail dras in och släpps på det första spåret med Sylenth1. Decay Time för effekten sätts till 3 sekunder. Vi drar och släpper kompressorn Loud-Kneeless på master-kanalen. Som genom ett mirakel har vi nu fått till en riktigt fet och bred melodi-slinga.
3: Droppets bastrumma
Steg 1: En bastrumma, två lager
Ett av tricken för att få till bastrummor som skär genom en mix är att köra två trummor samtidigt med olika inställningar på EQ. Den framträdande bastrumman i droppet i Animals är snodd från en annan låt. Det kan vi inte göra här så vi drar istället in en liknande från samplings-cd:n Vandalism Percussionism Progressive. Från Vengeance-skivan drar vi in “Thommy Kick”
Steg 2: EQ och nedstämning
Vi lägger en EQ Eight på Thommy Kick och ändrar kurvans form på den första noden till den första som går att välja i listan. Freq sätts till 167 Hz. På den andra trumman läggs också en EQ Eight men här skär vi istället bort allt över 500 Hz. Vi dubbelklickar på klippet och ändrar Transpose för samplingen till -2 st och Detune till 35 ct.
Steg 3: Skapa en loop med bastrummorna
De båda trummorna dras nu över till respektive spår i Arrangement view och aktiveras genom att klicka på den orangea knappen till höger. För att riktigt kunna njuta av detta lyxiga stomp kopierar vi de båda klippen sju gånger efter varandra och flyttar markeringen för loop överst på sidan så att den omfamnar trummorna. Svårare än så här var det inte.
- Ableton Live Suite www.ableton.com
- LennarDigital Sylenth1 www.lennardigital.com
- Vandalism Shocking Sounds3 och 4, Shocking Electro 1, Percussionism Progressive vandalism-sounds.com
- Vengeance Future Loops 3 www.vengeance-sound.com
Big Room-låtar
Sandro Silva & Quintino – Epic
soundcloud.com/djsandrosilva/sandro-silva-quintino-epic
DVBBS & Borgeous – Tsunami
soundcloud.com/dvbbs/dvbbs-borgeous-tsunami
Martin Garrix – Animals
soundcloud.com/martingarrix/martin-garrix-animals-original