2004 var året då M-Audio blev uppköpt av Avid Technology, som ju även äger Digidesign. Under de drygt fyra år som gått sedan dess har en ny, speciell version av Pro Tools LE vid namn M-Powered kommit att bli kompatibel med ett antal av M-Audios äldre och nyare ljudkort, men det är fortfarande långt ifrån alla ljudkort som har stöd för programmet. Den nya Profire-serien består av Profire Lightbridge, Profire 2626 samt Profire 610, som samtliga stöder Pro Tools M-Powered.

Profire 610 är som namnet antyder ett firewire-ljudkort med sex ingångar respektive tio utgångar. Utformningen är klassisk med två stycken combo-ingångar för antingen mikrofon eller instrumentbruk på enhetens framsida. Vid varje ingång finns två indikeringslampor, en grön som tänds när ingången har signal och en röd som varnar när signalen börjar klippa. Dessa ingångar är också bestyckade med var sin gain-ratt. Denna fungerar också som en -20 decibels dämpningsomkopplare (pad) genom att du helt enkelt drar ut ratten ett hack.

M-Audio har varit givmilda och byggt in två oberoende hörlursförstärkare som är kopplade till utgångarna 1/2 och 3/4. Tanken är att man ska kunna ha två helt olika lyssningar för musiker eller för dig som är inspelningsansvarig. Längst till höger finner vi en ratt för mastervolymen samt två stycken knappar, en för att slå på fantommatningen och en för att slå igång enheten. På baksidan hittar vi två stycken linjeingångar och hela åtta linjeutgångar, spdif och midi in/ut samt slutligen en liten firewire-hubb med två anslutningar, en bra detalj för dig som behöver ansluta en extern hårddisk men bara har en firewire-utgång på din dator.

Till skillnad från M-Audios tidigare skapelser har ljudkortet en mattsvart finish med rattar och knappar i kromfärgad plast. Vi tycker helt klart att detta är ett lyft jämfört med det gamla utseendet, men tyvärr är knapparna lite väl plastiga vilket sänker helhetsintrycket.

Innan vi installerade ljudkortet tog vi oss en snabbtitt på den medföljande dokumentationen. M-Audio har valt att skicka med en snabbstartsguide i tryckt form, resten av handböckerna hittar man i elektronisk form på installationsskivan eller på hemsidan.

I den tryckta guiden förespråkar tillverkaren att man laddar ned drivrutinerna från nätet för att på så sätt vara säker på att man får den allra senaste versionen. M-Audio har ofta fått kritik för att inte vara de allra snabbaste med uppdateringar men till vår förvåning fann vi nu att man har börjat lägga ut även beta-uppdateringar på hemsidan.

Det känns som om man har lyssnat på användarna och faktiskt bättrat sig avsevärt på den här punkten. För detta test valde vi att ladda hem den senaste skarpa uppdateringen och fullföljde installationen efter anvisningarna.

M-Audio har varit frikostiga och skickat med en hel arsenal av olika kablar. I paketet hittar vi en transformator med tre strömkablar som gör det möjligt att använda enheten i andra länder än Sverige samt två firewirekablar: en 6-6-pinnars och en 6-4-pinnars. Den sistnämnda kabeln är tänkt för dig som har en bärbar dator med en så kallad ilink-utgång.

Det finns två saker som man bör tänka på när man använder detta ljudkort. Det första är att M-Audio klart och tydligt påpekar att du inte bör ansluta kortet till en extern strömkälla i de fall där man kan använda 6-6-pinnarskabeln. En sexpinnars firewireutgång ger alltså tillräckligt med ström för att enheten inklusive fantommatningen ska fungera.

Det andra är att enheten inte är tillverkad för så kallad "hot plugging". Detta innebär att kortet och annan firewire-utrustning inte bör anslutas eller kopplas bort medan datorn är igång. För att vara på den säkra sidan ska du alltså se till att din dator är avstängd innan du beslutar dig för att ansluta/koppla bort ljudkortet eller byta firewire-hårddisk.

Efter att ha följt dessa anvisningar och slutligen slagit på datorn hittade vi den medföljande dsp-mixerprogramvaran i System/Inställningar under Mac OS X. När man öppnar mixern möts man av ett snyggt och överskådligt fönster med hela 18 digitala nivåmätare, sex för ingångarna, tio som representerar utgångarna i ditt inspelningsprogram och slutligen två för den aktiva stereoutgången. Du kan ställa in volym, panorering, mute och solo för varje enskild kanal. En liten knapp mellan varje kanalpar ger dig möjligheten att länka kanalerna till stereopar. Genom att dubbelklicka på kanalernas nummer kan du själv döpa om dem till egna namn såsom gitarr 1 eller kör 2.

Längst upp i mixerfönstret hittar du sju olika flikar. De fem första representerar de analoga stereoutgångarna samt den digitala spdif-utgången. Den sjätte fliken rymmer diverse inställningar för samplingsfrekvens och synkronisering medan den sista fliken innehåller information om drivrutinsversion samt ett antal knappar som länkar till till exempel uppdateringar och handböcker på M-Audios hemsida.

Mikrofonförstärkarna ger ett bra, neutralt ljud och fungerar ypperligt för flera olika mikrofontyper. Fantommatningen kan endast aktiveras för båda ingångarna samtidigt. Detta skulle kunna vara ett problem vid användning av en bandmikrofon tillsammans med en kondensatormikrofon, men det kan lätt kringgås genom att man använder en extern mikrofonförstärkare som man sedan ansluter till någon av linjeingångarna.

Vi provade även att ansluta en elgitarr och en bas till de två instrumentingångarna, som klarade denna uppgift ypperligt. Det känns smidigt att kunna koppla in sitt instrument direkt till ljudkortet utan att behöva gå genom en di-box, särskilt för dig som vill kunna spela in portabelt men slippa ha med sig en hög kringutrustning.
De olika utgångarna kan styras med hjälp av master-volymratten på framsidan av enheten. Man kan välja vilket eller vilka par som styrs genom att gå in i inställningarna. Detta är en välkommen funktion som gör det lättare för dig som använder 5.1-surroundlyssning. Hörlursutgångarna är som vi tidigare nämnt kopplade till utgång 1/2 respektive 3/4. Tyvärr känns det som om konstruktörerna på M-Audio inte riktigt har tänkt till. Volymen på hörlursförstärkarna ligger nämligen efter masterregeln och är alltså beroende av dess utsignal. Om man till exempel vill höja volymen i kontrollrummet så höjs också volymen på anslutna hörlurar, vilket kan resultera i att dina musiker undrar om du försöker förstöra deras hörsel.
En rolig detalj är att man kan använda ljudkortet i fristående läge (stand alone mode), vilket betyder att du inte behöver ha enheten kopplad till en dator. Kortet använder då de senaste inställningarna och kan användas som en extern ad/da-omvandlare eller som en fristående mikrofonförstärkare med fantommatning.

Sammanfattning
Profire 610 är ett ytterst komplett, litet ljudkort i halvracksformat för dig som söker en allt-i-ett-lösning. Ljudkortet håller hög kvalitet och M-Audios nya beta-portal gör att man nu kan hoppas på snabbare drivrutinsuppdateringar. M-Audio skickar även med en speciell version av Ableton Live så att du som inte äger ett inspelningsprogram kan komma igång direkt.

Det som talar emot ljudkortet är mestadels priset eftersom produkten hamnar på en prisnivå där det finns ett stort utbud av alternativa val, som Focusrite Saffire LE, Edirol FA-66 eller Presonus Firebox/Firepod. Profire 610 håller dock hög klass i jämförelse med konkurrenternas alternativ.

Profire 610
Produkttyp: firewire-ljudkort.
Tillverkare: M-Audio
(www.m-audio.com).
Kontakt: Luthman
(www.luthman.se).
Plattform: både Mac och pc.
Systemkrav: Mac: G4 1 GHz, Intel CPU, 512 MB RAM, firewire-port, OS X 10.4.10 eller 10.5. PC: Pentium 4, 1 GHz, 512 MB RAM (1 GB för Vista), Windows XP (SP2) eller Vista 32 bit (SP1).
Pris: 4 674 kronor inkl. mo

Fördelar:
- Flexibelt ljudkort med många utgångar.
- Inbyggt midi-gränssnitt.
- Kan användas som separat ad/da-omvandlare och som fristående mikrofonförstärkare.ms.

Nackdelar:
- Hörlursutgångarna styrs av mastervolymen.
- Plastiga rattar.

Betyg:
Ljudkvalitet: 3
Stabilitet: 5
Byggkvalitet: 3
Funktioner: 4
Prisvärdhet: 3
Slutbetyg: 65 %