Live har allt sedan det dök upp på marknaden utgjort en i det närmaste helt egen produktkategori. Även om en del tillverkare har gjort trevare in på traditionellt Ableton-territorium är Live än idag ett högst originellt program.

När Ableton släpper Live 8 är det inte frågan om några större förändringar av programkonceptet. Det mest är sig likt, även om en del saker har finslipats och annat har tillkommit.

Ableton har gjort om den så kallade Warping Engine, som används till allt från små förskjutningar av trumslag till rena söndertrasningar av inspelat ljud. En del av förändringarna är gjorda ”under huven” – man talar till exempel om bättre transientanalys – men framförallt har handhavandet blivit betydligt mer intuitivt.

När du laddar in en loop analyseras den på så sätt att transienterna identifieras och markeras med små streck. När du dubbelklickar på ett sådant streck skapas en warp-markör. Markören kan du sedan flytta hur du vill i tid. Vi roade oss till exempel med att göra om raka trumloopar till triol-diton, utan att ljudkvaliteten påverkades märkbart.

Det här är helt klart en förbättring jämfört med tidigare versioner av Live där man inte flyttade (exempelvis trumslagen) så att de skulle hamna rätt i tid, utan istället flyttade tidslinjens taktslag – ett tillvägagångssätt som vi upplevde som lite bakvänt.

Även kvantiseringsmöjligheterna har förbättrats i Live 8. Kärnan är den så kallade Groove pool, en sorts mixer för kvantiseringsmallar som är misstänkt lik Reasons Regroove-mixer. Alla kvantiseringsmallar som används i ett projekt läggs till i Groove pool, där det går att justera hur mycket varje mall ska påverka tajmingen på ett spår.

Det är även möjligt att extrahera svänget från en befintlig loop, både ljud- och midi-loopar. Om du har en loop där ljudet inte håller måttet och en som inte svänger något vidare är det bara att kopiera svänget från den förstnämnda till den senare. Abletons lösning är både lättanvänd och välljudande och som grädde på moset följer det med groovemallar från ett gäng klassiska trummaskiner.

Pluggen Looper har hämtat inspiration från de fristående loopburkar som finns på marknaden. Tanken är att du ska spela in lager på lager av loopar och låta Live anpassa sig till ditt tempo samtidigt som du styr allt via en fotpedal, på behörigt avstånd från datorn. Kanske inte något som alla kommer att använda, men somliga kommer förmodligen att älska funktionen.

En annan riktigt trevlig funktion som vi önskar att alla tillverkare kunde inspireras av är möjligheten att skala gränssnittet. Du kan nu ställa den relativa storleken på hela Lives gränssnitt från 50 till 200 procent. Vi ställde omgående om förstoringen till 120 procent och har kört på det sedan dess.

Totalt ingår fem nya effektpluggar i Live 8: en vocoder, en multibandskompressor, distorsionspluggen Overdrive, en limiter samt Frequency shifter. Den sistnämnda gör det busenkelt att ratta fram klassiska ring modulator-läten.

Sammanfattning
Live är det enda programmet i sitt slag och dessutom riktigt bra. Version 8 är ingen helrenovering utan en rejäl vårstädning samt nya gardiner, om vi får ta till en något krystad metafor. De stora förändringarna i Live kommer senare i år med Max for Live, som vi ser fram emot med spänning.
Johan Royen Larsson & Mats Stålbröst

Live 8
Produkttyp: Inspelningsprogram.
Tillverkare: Ableton
(www.ableton.com).
Kontakt: Benum
(www.benum.se).
Plattform: Mac och Pc.
Pris: 4895 kronor (version i kartong). Uppgradering från version 7 kostar 1995 kronor. Suite 8 (med instrumentpaket) kostar 7695 kronor. Priser inkl. moms.