Att som studio kunna visa upp märket Neumann i sin utrustningslista ses av många som ett mått på hög kvalitet. Detta beror givetvis på att företaget har producerat fler legendariska modeller än någon annan tillverkare – och många av dessa har idag blivit en studiostandard som förknippas med mer exklusiva studior och därmed hög kvalitet. Nämner man Neumann U47, U67, U87, M49 och KM84 är det inte många i ljudbranschen som ser frågande ut.

TLM 103 har de senaste tio åren blivit något av en standardmikrofon för den mindre studion men det har egentligen aldrig funnits något självklart alternativ för hemmastudion/projektstudion. Detta försöker Neumann ändra på i och med lanseringen av den nya, kompakta TLM 102.

TLM 102 är en stormembrans kondensatormikrofon och är slående lik storebror TLM 103. Men den är betydligt mindre och ungefär hälften så tung. Mikrofonen, som enligt Neumann är en ny konstruktion rakt igenom, är fixerad till upptagningskaraktäristiken kardioid, transformatorlös och saknar helt yttre omkopplare.

TLM 102, som finns i färgerna svart eller nickel, levereras med en enkel mikrofonhållare och har enligt tillverkaren en skakreducerande upphängning innanför skalet. Frekvensgången är enligt specifikation rak upp till sex kilohertz, där den har ett litet lyft. Rekommenderat användningsområde är främst sång och tal, men även trummor, slagverk och starka ljudkällor som gitarrförstärkare nämns.

Vi började med att spela in tal. Vi väljer att jämföra mikrofonen med TLM 103:an som också är låst till upptagningskaraktäristiken kardiod. Manlig speakerröst spelas in på olika avstånd från mikrofonerna som är placerade sida vid sida i ett dämpat rum. Till detta används en Pacifica (stereopreamp från A-design) och ett RME Fireface 800.

Kvalitetsmässigt spelar mikrofonerna i samma liga men det visar sig snabbt att de låter ganska olika. Den mest uppenbara skillnaden är att TLM 102:an går djupare i basen och har ett lyft högre upp i diskanten. TLM 103:an är ganska färgad i övre mellanregistret och har en raspighet som är användbar för att ta fram bett och tydlighet i sång/tal. TLM 103:an är en mikrofon som i många fall fungerar bra till mansröster men som kan bli för hård i övre mellanregistret för kvinnliga röster. Frekvenser och karaktär är en smaksak – har man testat TLM 103:an och tycker att den är för basfattig eller för aggressiv i övre mellanregistret finns det stor chans att man föredrar TLM 102:an som är mindre färgad och inte har en puckel vid 3-5 kilohertz. Till skillnad från många andra mikrofoner i samma prisklass håller den förvånansvärt hög kvalitet.

Nästa testinspelning gjordes med tamburin. Diskanta slagverksinstrument är enligt många inte optimalt att spela in med en mikrofon som har ett tydligt lyft i diskanten. Däremot visar tamburinen direkt hur detaljrik mikrofonen är – billigare mikrofoner brukar ofta låta som krossat glas och sakna definition.

I detta test får båda mikrofonerna klart godkänt. TLM 102 är i jämförelse aningen mer diskantrik med något otydligare transienter. Den skulle därför med fördel kunna användas på de slagverksinstrument som behöver lite mer kropp och har sina fundamentala frekvenser längre ner i mellanregistret. Ett bra betyg till TLM 102:an trots allt.

Fotnot: testet återfinns i sin helhet i Studio 2-10 som finns ute i kiosk nu.

Neumann TLM 102
Produkttyp: Stormembrans kondensatormikrofon.
Tillverkare: Neumann
(www.neumann.com).
Kontakt: Sennheiser
(www.sennheiser.se).
Karaktäristik: kardioid.
Frekvensgång: 20 Hz-20 kHz.
Vikt: 260 g.
Pris: 7 095 kronor inkl. moms.