In Flames släppte nyligen albumet Sounds of a Playground Fading. Men när Studio träffar gitarristen Björn Gelotte och basisten Peter Iwers på den stora musikmässsan i Frankfurt är det andra saker än det kommande albumet som pockar på uppmärksamhet.

I Frankfurt lägger de båda strängbändarna tid och energi på signeringsuppdrag för Gibson, Dunlop, Ibanez och EBS. Att In Flames är stora internationellt är tydligt. När Björn Gelotte sitter i Gibsonmontern är kön i det närmaste oändlig. Innan dess, under intervjun som sker i Dunlops monter, funderar han över hur det är att sitta och signera idolkort:

– Det är en extremt viktig del av det vi gör och så är det kul att träffa folk, säger Björn Gelotte.

Björn Gelotte är känd som stor fan av Gibsons Les Paulmodell. Har det alltid varit så?

– Ja, från dag ett. Les Paul är en riktig elgitarr, den är massiv. Alla andra modeller känns som leksaker.

Som alla fans av In Flames vet spelade Björn Gelotte trummor på de två första albumen, innan han bytte till gitarr.

– Jag är gitarrist från början och är fascinerad av gitarren. Det är så mycket lättare med gitarr, man kan spela när som helst. Trummor är så mycket mer fysiskt krävande.

Björn Gelotte skriver mycket av In Flames musik, eller som basisten Peter Iwers uttrycker det: ”Den senaste skivan är skriven av Björn”. När man frågar de båda kamraterna om inspelningstips skiljer sig svaren åt.

– Det är viktigt att vara välrepad när man börjar spela in, att veta vad man gör, både själv och som band, säger Björn.

– Det roligaste sättet att skapa en skiva är att sitta och lattja, de bästa licksen kommer oftast spontant. Men själva riffen ska man kunna, säga Peter Iwers.

Att de betonar olika delar av processen hänger alldeles säkert samman med deras lite olika roller, att det är Björn som skriver musiken. Hur fungerar det? Kommer han in i studion och ger order om påläggen?

– Det fungerar inte som så att man blir tillsagd vad man ska göra. Jag fick demoinspelningar av Björn och satt och tog ut låtarna, mina pålägg skilde sig ofta åt från Björns stödbas.

Peter Iwers tycker att det första pålägget ofta blir det bästa.
Björn Gelotte berättar att även drivna proffsmusiker lider av det som plågar hobbyister: Röda knappensyndromet, att pålägg som man spelat felfritt hur många gånger som helst innan man spelar in ställer till stora problem.

– Jag tror att det drabbar alla. Det beror nog på att det helt plötsligt blir allvar när man ska spela in.

Något de båda är rörande överens om är konserternas betydelse.

– Konserterna är det viktigaste, det var egentligen för dem vi började, säger Peter Iwers.

– Att spela live är det bästa som finns, om jag var tvungen att välja mellan konserter och att spela in skivor skulle jag välja konserter, säger Björn Gelotte.

Peter Iwers tycker att musiker som blir blasé på att spela konserter bör lägga av.

– När man har bra ljud och får bekräftelse, det finns inget som slår det.

En intressant aspekt är strategin för att välja ut låtar till konserterna.

– Det skiljer sig mycket åt hur svårt det är att spela låtarna. Man vill ha mindre krävande låtar i början och bygga upp stämningen.

Om man spelar enklare låtar kan man ta in vad som händer runt omkring mer, säger Björn Gelotte.

– Det tar ett tag innan man vet vad man kan göra på vissa låtar, säger Peter Iwers.

Killarna i In Flames verkar trivas bra med turnelivet. Peter Iwers beskriver det som att man är en stor familj, vilket inkluderar alla i turnéföljet. Men som i alla familjer har man bra och dåliga dagar.

– Man behöver dra sig undan och vara själv ibland.

Eftersom konserterna är så viktiga för In Flames försöker man tänka på hur det blir att spela låtarna live tidigt i processen med att skriva och spela in dem.

– Vi har gjort plattor tidigare med låtar som varit svåra att spela live, säger Björn Gelotte.

När han beskriver processen får man en känsla av att det inte handlar om några drastiska förändringar av skapandeprocessen, utan mer om att medvetandet om liveaspekten har blivit en naturlig del av arbetet.

Detsamma gäller för mastringen, som Björn Gelotte beskriver som en extremt viktig del av inspelningsprocessen. Man försöker tänka på mastringen tidigt i processen för att underlätta den.

En del av In Flames musik som kanske inte uppmärksammas så mycket är sångarrangemangen. Hiten Alias är ett exempel.

– Det kommer inte av sig självt, det ligger jättemycket jobb bakom, säger Björn Gelotte.

Här kommer han återigen in på vikten av att ha repeterat låtarna innan man går in i studion. Om det går snabbt att spela in grunderna finns det tid att lägga på ”kosmetika”, som han uttrycker det.

Även om Björn Gelotte är låtskrivare och lägger mycket energi på inspelningar så är han i grund och botten gitarrist. I den rollen har han fått en nytändning sedan Niclas Engelin kom in som ny gitarrist 2009. Björn brukar jamma med honom, vilket han inte brukade göra med Jesper Strömblad som spelade gitarr förut.

Vad spelar dom?

– Det kan bli Rainbow, Deep Purple, Van Halen och sånt.

Björn Gelotte spelar så mycket gitarr han hinner: när han äter frukost, under tiden han pratar med folk och så sätter han sig ner två timmar före konserterna.

Peter Iwers tycker om att prova pedaler och experimentera med ljud. Men han byter inte mikrofoner för att testa ljud, mekandet inskränker sig till att byta strängar.

– Jag byter strängar så ofta jag kan, till varje konsert.

Det han vill åt är känslan som nya strängar ger. Han märker direkt om strängarna inte är bytta inför en konsert.

Att vara musiker på In Flames nivå handlar inte enbart om konserter, skivinspelningar och instrument. Affärssidan är en mycket viktig del. Hur engagerade är In Flames i den?

– Vi har duktigt folk runt omkring oss som kommer med förslag, men det är vi som tar besluten, förklarar Peter Iwers.

En egen studio är en del av affärsdelen. Vilken strategi har man för den?

– Det är svårt att driva en studio med vinst i dag, vi är glada om den går runt. Det är bra att ha ett ställe att kunna spela in demos.

Det innebär en stor trygghet att ha en egen studio när man spelar in skivor. In Flames inledde arbetet med det nya albumet i början av oktober. I slutet av februari var det dags för mastring. Det skulle nog bli jobbigt, och dyrt, att behöva boka in externa studior under en så lång tidsperiod.