Testade hörlurar

  • Samson SR850C
  • KRK KNS-8400
  • Sennheiser HD-280 Pro
  • Sennheiser HD-650
  • AKG K-702
  • Ultrasone Signature Pro
  • Audeze LCD-2
  • Ultrasone Tribute 7

”Det handlar om hörlurar med vitt skilda egenskaper och kvaliteter. Alla är de bra på något”

Det finns en hel del hörlurar att välja mellan om du framför allt ska använda dem för mixning och inte kräver slagtålighet och ljudisolering. Nästan alla hifilurar av god kvalitet kan fungera, om de inte har allt för extrem ljudkaraktär. Det viktiga är att du lär dig hur dina lurar låter i förhållande till dina monitorhögtalare och annan lyssning. Den kunskapen måste du själv skaffa dig genom att jämföra, gång på gång.

Erfarenheten väger visserligen tyngst men oavsett om du av nödvändighet mixar nästan enbart i lurar eller bara använder dem som ett komplement till dina studiomonitorer är hörlurs-valet viktigt för slutresultatet. I den här guiden har vi valt ut åtta modeller med prislappar från 450 kronor till över 25 000 kronor. Det handlar om lurar med vitt skilda egenskaper och kvaliteter. Alla är de bra på något.

Öppna och slutna lurar
Studiolurar är slutna för att isolera medhörningen och läcka minimalt till känsliga mikrofoner. De ska även tåla mycket stryk.
Hörlurar för mixning, å andra sidan, ska låta så öppet, korrekt och avslöjande som budgeten tillåter. De ska heller inte orsaka lyssningströtthet under långa, koncentrerade mixpass.
I den här guiden har vi plockat med två slutna modeller som trots allt kan fungera i båda rollerna.
Du känner förstås till hur olika upplevelserna är att lyssna på en låt eller ett musikstycke genom ett par hörlurar och genom högtalare/monitorer.

Blandas i rummet
När du sitter framför ett par högtalare eller studiomonitorer kommer ljudvågorna främst att nå dina öron framifrån. Men de studsar även mot väggar och föremål i rummet och når dina öron från andra vinklar. Dessutom blandas vänster och höger kanal akustiskt i rummet. Ljud som är helt torra i inspelningen kommer att färgas av lyssningsrummets klang. Med rätt placerade monitorer/högtalare upplevs ljudet komma från ett brett område framför dig och du kan placera ut instrument och klanger i stereopanoramat.
I hörlurarna matas dina öron istället direkt av vänster respektive höger kanal med i princip fullständig separation och helt utan påverkan från rummet. Ljudet upplevs som det befinner sig någonstans mellan öronen.

Kontrollera i högtalare
De här skillnaderna påverkar naturligtvis vilka val vi gör i mixarbetet och det gör det extra viktigt att kontrollera resultatet med monitorer om du mixar med lurar, och tvärtom. När du känner dina lurar kan du använda dem för nästan hela mixningsjobbet men slutresultatet bör åtminstone alltid kontrolleras i monitorer.

Lyssningstesterna
För att testa de utvalda lurarna provmixade vi både ett par egna små projekt och lyssnade på en lång rad olika låtar: allt från bluegrass till electronica, klassiskt och tung rock. Vi lyssnade framför allt med ett Apogee Duet-ljudkort och en Nuforce HDP DAC/hörlursförstärkare. Med de mer krävande lurarna använde vi även en Violectric HPA V200-hörlursförstärkare som inte har några problem att leverera massor av ren ström med minimal distorsion.

Hörlursförstärkaren är viktig
Även om du med de flesta lurar kommer långt med den inbyggda hörlursförstärkaren i ett bra ljudkort är en separat högklassig hörlursförstärkare alltid nödvändig för att krama den sista gnuttan ljudkvalitet ur ett par riktigt fina lurar.
Vill du absolut slippa separata hörlursförstärkare och ändå få bra ljud ska du leta efter lurar med både låg impedans (växelströmsmotstånd) och hög känslighet, som till exempel Samson SR-850 och Ultrasone Signature Pro i den här guiden.

Samson SR850C

Samsons budgetlurar hämtar inspiration från AKG K240 och låter riktigt bra i förhållande till priset.

I det här startfältet är Samson SR850 verkliga budgetlurar. De ser ut att ha ”inspirerats” en hel del av AKG:s K240-modell och är precis som dessa halvöppna med viss isolering, men inte lika mycket som verkligt slutna lurar.
För 600 kronor får du en lur som efter lite inspelning låter betydligt bättre än man kan tro. Jämfört med de mycket dyrare AKG- och Sennheisermodellerna i den här guiden var ljudet från SR850 inte lika elegant och aningen sibilant med lite vassa s-ljud. Basen kändes lite tillbakahållen. Den var samtidigt inte lika skarpt definierad som i de dyrare öppna modellerna.
Jämför du istället med slutna studio-lurar i femhundra till tusenkronorsklassen ligger SR850 betydligt bättre till. För mixning skulle vi definitivt välja dem framför både streetlurar med överdriven bas och burkigare slutna men robusta studioklassiker i samma prisklass.
Samsonlurarna känns ganska hållbara men den ensidiga kabeln är fast monterad och en möjlig akilleshäl.

Omdöme
Letar du mixlurar för en halv tusenlapp får du acceptera lite kompromisser. Med SR850 tycker vi ändå att du får överraskande mycket för pengarna.

Typ: halvöppen dynamisk
Vikt: 276 gram
Impedans: 32 ohm
Känslighet: 98 dB/1mW

Tillverkare: www.samsontech.com
Kontakt: www.emnordic.se
Pris: Cirka 450 kronor inkl. moms

KRK KNS-8400

KRK:s slutna hörlurar är mångsidiga och bjuder på detaljerat ljud som lämpar sig väl för mixning.

Det här är den billigare av de två slutna lurarna i det här testet. Som med andra slutna lurar offrar du lite luftighet och transparens för att istället få isoleringen som låter dig både mixa i stökig miljö och använda lurarna för medhörning vid inpelning.
Med tanke på vad de här lurarna kostar är de verkligen mångsidiga med rent, och ganska detaljerat ljud som definitivt kan funka bra för mixning. Vid en direkt jämförelse med våra vanliga studiolurar, AKG K271, bjuder KNS-8400 på både mer utsträckt frekvensgång med framträdande högbas och diskant och åtminstone subjektivt mer detaljer i de högre frekvenserna.
Jämför du istället med dyrare öppna lurar som Sennheiser HD-650 eller AKG K702 i den här guiden visar det sig att det finns både luftigare och mer detaljerat ljud runt hörnet, om du är beredd att betala det dubbla för specialiserade mixlurar som inte funkar vidare bra som medhörning i studion.
KNS-8400 sitter ganska skönt på huvudet, även om fuskskinnkuddarna blir lite svettiga under långa pass. En viktig egenskap är att KRK-lurarna är relativt lättdrivna och låter utmärkt även med de hörlursförstärkare du hittar i bra men relativt enkla ljudkort. Vi testade med ett litet Apogee One med gott resultat.

Omdöme
KRK-8400 har en del kända konkurrenter i 1500-kronorsklassen. Vi tycker ändå att den här luren, när det gäller mixning, står sig mycket bra mot modeller som Audio Technica ATH M50 och AKG K271. En vettig allt-i-allo-lur helt enkelt.

Typ: sluten dynamisk
Vikt: 232 gram
Impedans: 36 ohm
Känslighet: 97 dB/1mW

Tillverkare:
www.krksys.com
Kontakt: www.emnordic.se
Pris: Cirka 1 450 kronor inkl. moms

Sennheiser Hd 280 Pro

Hörlursguide
Prisvärda studiolurar för portabilitet och som pallar trycket

De här lurarna har ambitionen att kombinera det bästa av två världar. Å ena sidan ska hörlurarna ha sådan ljudåtergivning att de kan kvalificera sig som riktiga studiolurar. Å andra sidan är de tänkta att vara robusta och lätta nog att ta dem med sig. Med sina 285 gram är Hd 280 Pro lätta nog att ta med sig och så är de även ihopfällbara, vilket de flesta liknande produkter inte är. Frekvensomfånget är det inget fel på: 8 – 25 000 hz. Ljudet är klart och distinkt i diskant- och mellanregistret. Måhända lämnar Hd 280 Pro en smula mindre bas än exempelvis AKG-240, men det är sannolikt en vanesak. I och med att de här Sennheiser-lurarna är helkapslade så är läckaget från omgivande ljud minimalt. Det spelar även in att Hd 280 Pro har ett rätt tajt grepp om skallen, vilket ytterligare minskar ofrivillig medhörning.
Hörlurskapslarnas kuddar av konstläder ger inte samma komfort som flera av de fluffigare varianterna som finns på marknaden, exempelvis Beyerdynamics DT-serie.

Omdöme
Modellen har några år på nacken och befinner sig i ett slags budgetklass när det gäller studiolurar. Med tanke på att lurarna är portabla på ett sätt vi inte är vana vid när det gäller den här kategorin produkteter så är Sennheiser Hd 280 Pro ett bra köp för dig som inte sällan tar med egna lurar när du producerar musik.

Produkttyp: Slutna dynamiska
Frevensomfång: 8 – 25 000 hz
Impendans: 64 Ohm
THD (total harmonic distortion): 0,1 procent
Sound pressure level (SPL): 113 db
Pris: Cirka 1 160 kr
Tillverkare/Kontakt: Sennheiser

Sennheiser Hd-650

Hd-650, och den lite billigare systermodellen HD-600,
är några av marknadens mest neutrala hörlurar.

I ett hav av hörlurar med diskantlyft och vilda pucklar i frekvensgången presterar Hd-650 relativt jämnt från bas till högsta diskant. Därför har de blivit populära bland studiotekniker för både mixning och mastring.
Det finns nya modeller, både från Sennheiser själva och andra tillverkare, som bjuder på mer detaljer och akustiska finesser med vinklade membran och exotiska element, men dessa kostar också mycket mer än ett par HD-650 och de är sällan lika raka i frekvensgången. Den neutrala karaktären gör också att HD-650 kan låta lite tråkig som hifilur. I mixsammanhang är den en viktig tillgång. Jämfört med andra alternativ i prisklassen tycker vi att det är lite lättare att ”översätta” ljudet i de här lurarna till hur det kommer att låta i ett par bra justerade monitorer.
På HD-650 hittar du ovala, helt akustiskt öppna kåpor med plyschkuddar, delad utbytbar hörlurskabel och relativt välstoppad och stadig bygel med bra justeringsmekanism. Det gör Hd-650 till de mest bekväma lurarna i det här startfältet i vårt tycke. HD-650 behöver en åtminstone hyfsat bra förstärkare för att prestera i närheten av sin potential. De lät utmärkt med vårt Duetljudkort men basen blev tyngre och renare med den fina Violectricförstärkaren.

Omdöme
Med neutralt öppet ljud, högsta komfort, bra byggkvalitet och inte minst vettigt pris blir HD-650 våra favoriter i det här startfältet.

Typ: öppen dynamisk
Vikt: 260 gram
Impedans: 300 ohm
Känslighet: 97 dB/mW (102 dB/Vrms)
Tillverkare: www.sennheiser.com
Kontakt: www.sennheisernordic.com
Pris: Cirka 3 250 kronor inkl. moms

AKG K-702

K702 är AKG:s toppmodell, vid sidan av specialluren Q701 som är en lätt justerad variant byggd för att göra Quincy Jones glad.

De här lurarna sticker ut med en lätt, luftig och extremt väldetaljerad återgivning. De är fullständigt utsökta för välinspelad klassisk musik och annat akustiskt men funkar ändå helt okej med tunga distmattor.
Vi hör ett tydligt men snyggt diskantlyft och en lite tillbakahållen bas som ändå bjuder på en massa information. Lär du dig att ”översätta” det snabba lite magra ljudet från K702:orna till andra system kan du säkerligen mixa alldeles utmärkt med dem och de lär hjälpa dig hitta fel och problem som mindre transparenta lurar lite diskret skyler över. Sköna är de också med stora runda plyschkuddar som knappt nuddar öronen, så stora är de. Komfortmässigt ligger de mycket nära våra favoriter Sennheiser HD-650.
Medaljens baksida är att K702 har lite lägre känslighet, vilket gör att din hörlursförstärkare måste leverera mer effekt och det gäller att den klarar det utan att addera distorsion, vilket k702 kommer att avslöja skoningslöst.
Drivna av Violectricförstärkaren lät k702 exeptionellt rent och transparent. Vi vågar påstå att de är i klass med lurar för flera gånger pengarna just när det gäller att avslöja fel och brister i inspelningarna. En direkt jämförelse med närmsta konkurrenten Sennheiser HD-650 visar två helt olika ljudkaraktärer. K702 är luftiga och magra medan Sennheiserlurarna är, åtminstone subjektivt, rakare i frekvensgången och bjuder på mer högbas.

Omdöme
En verklig topplur när det gälller detaljer och transparens. Den ”luftiga” frekvensgången med tydligt diskantlyft och mindre framträdande bas kan kräva en del invänjning för att du lätt ska kunna ”översätta” ljudet till andra system. Bra hörlursförstärkare rekommenderas.

Typ: öppen dynamisk
Vikt: 235 gram
Impedans: 62 ohm
Känslighet: 93 dB/1mW (105 dB/1Vrms)

Tillverkare: www.akg.com
Kontakt: www.septon.se
Pris: Cirka 1 995 kronor inkl. moms

Ultrasone Signature Pro

Ultrasone har valt en annorlunda teknisk lösning i sina hörlurar. Det ger ett imponerande ljud, men kanske lite väl mycket diskant.

Ultrasone är en hörlurstillverkare som går sina egna vägar. Resultatet är lurar som inte låter som andra, på gott och ont. Ultrasones teknik S-logic gör att elementen sitter snett nedanför hörselgången och alltså inte ”spelar” rakt in i örat. Resultatet är att man får känslan av ett lite större avstånd till ljudet.
Signature Pro är slutna och mycket väl isolerade, så de fungerar både för medhörning och mixning, även i stökigare miljöer. Trots den goda isolationen låter de inte särskilt instängt, ens vid en jämförelse med bra öppna lurar. Även om det inte syns vid första ögonkastet kostar de här lurarna faktiskt hela 8 000 kronor. För de slantarna får du bland annat öronkuddar och huvudband klädda med äkta skinn. Signature Pro levereras med två olika kablar av olika längd och kontakter.
Lyssningstesterna visade på en klart annorlunda ljudbild jämfört med alla andra hörlurar. Vi gillade ”natural surround”-ljudet, men Signature Pro hade samtidigt en framträdande och lite skarp diskant, vilket lyfte fram cymbaler och tzzz-ljud lite väl mycket. Annars bjöd de på en imponerande ren och djup bas och ett detaljerat mellanregister.
En fördel för Signature Pro jämfört med många konkurrenter är annars att de har både låg impedans och relativt hög känslighet. En fin och dyr hörlursförstärkare är alltså mindre av ett absolut krav med de här lurarna.

Omdöme
Signature Pro ger en så pass annorlunda upplevelse att du helt enkelt måste prova själv för att ta reda på om du gillar ljudet. Vi är imponerade men samtidigt lite ambivalenta inför det tydliga diskantlyftet.

Typ: sluten dynamisk
Vikt: 300 gram
Impedans: 32 ohm
Känslighet: 98 dB/1mW

Tillverkare: www.ultrasone.com
Kontakt: www.benum.se
Pris: Cirka 8 290 kronor inkl. moms

Audeze LCD-2 (ny version 2012)

Audezes hörlurar bygger på en annan teknik än vanliga dynamiska lurar. De ställer också krav på din hörlursförstärkare.

Istället för talspolar som i vanliga högtalarelement har LCD-2 stora, tunna och helt flata membran. Det ger tekniska fördelar framför vanliga dynamiska lurar. Det märks när man lyssnar på LCD-2 efter ett pass med mer normala lurar. Det finns ett visst lugn i återgivningen trots ett överflöd av detaljer, ett kännetecken på låg distorsion. Det här är lurar som avslöjar alla tekniska brister men gör det på ett avslappnat sätt. Det distorsionsfria ljudet gör också att LCD-2 funkar för långa lyssningspass utan att ge lyssningströtthet, även om du kanske blir lite trött i nacken eftersom de väger dubbelt så mycket som övriga lurar i testet. Priset och vikten är egentligen det enda vi kan klaga på hos LCD-2.
Leverantören skickade med en fin specialanpassad ersättningskabel, kallad ”Red Astrachan”, som gav klart märkbar ljudförbättring med djupare bas och lite renare diskant än originalkabeln. Red Astrachan kostar 3 500 kronor och hänger som en vit boaorm under lurarna men ska du få ut maximalt av din investering är den en nödvändig uppgradering.
Drivna av av vårt Duetljudkort lät LCD-2 helt okej men inte fantastiskt, det var tydligt att hörlursförstärkaren fick det kämpigt. När vi kopplade lurarna till Violectricförstärkaren blev ljudet större, renare och tyngre. LCD-2 behöver verkligen en bra hörlursförstärkare. På det hela taget är de här lurarna närmast tekniskt perfekta för mixning. Vi upplevde återgivningen från djup bas till högsta diskant som exeptionellt neutral och ”sann”.

Omdöme
Audeze LCD-2 kostar en hel del och kräver hörlursförstärkare i samma prisklass. Visst låter de bra, men frågan är om prisskillnaden kan rättfärdigas. Ja, det kan bara du avgöra. Se bara till att prova att ha på dig LCD-2 i någon timme eller så för att kontrollera att din nacke är lika stark som din plånbok.

Typ: öppen magneto-statisk
Vikt: 550 gram
Impedans: 60 ohm
Känslighet: 91 dB/1mW
Tillverkare: www.audeze.com
Kontakt (även för Violectrics produkter): www.kdmfidelity.com
Pris: Cirka 12 990 kronor inkl. moms

Ultrasone Tribute 7

Hörlursguide
Lyxlurarna som levererar, men som kostar 25 lax!

Ultrasone har hörlurar i alla möjliga (och en del omöjliga) prisklasser och Tribute 7 är faktiskt långt ifrån dyrast, men det vore dumt att förneka att våra förväntningar varit enorma. Det här ska bli spännande. Vi börjar lugnt och stilla med en gudomlig inspelning från 1991 av renässanskörverket ”Officium Defunctorum” av Christobal de Morales, under ledning av Jordi Savall. Vackrare blir det faktiskt inte på den här sidan evigheten. Tribute 7 får oss att höra det här stycket som om det var första gången. Sångklangen, detaljerna, rumsplaceringen, efterklangen, ja, allt kommer till sin rätt som aldrig förr. Levande, är ordet. Vidare till något helt annat: ”The Roll”, hårdtechno från Orgy. Här vill vi ha en väldefinierad djupbas, glasklar stereobild och snärtiga men inte tröttsamma synt-blipp: I ren lyssnarglädje fortsätter vi med akustisk jazz, pompös arenarock och mycket annat, och intrycket av en proffslyssning som slår det mesta står sig, med välbalanserad frekvensgång, fasren stereospridning och snygg attack både i transienter och subbas.Vi testar förstås också att spela in, mixa och mastra aktuella musikproduktioner med Tribute 7 som huvudsaklig lyssning, inte helt fel i dessa tider när så många konsumerar musik just i hörlurar. Ljudläckaget (både in och ut) är minimalt, de sitter bekvämt på huvudet hela dagen, tröttar inte ut öronen och efter viss tillvänjning kan vi göra mixar som funkar utmärkt ute i den krassa verkligheten. Full pott i studion!

Omdöme
Det är detaljerna som gör det, inom hörlurslyssning inte minst, och de sista skälvande procenten überkvalitet är de svåraste att få till. Skillnaden mellan Ultrasone Tribute 7 och andra high-end-lurar är inte dramatisk, men den finns där. Tjugofemtusen är kanske i saftigaste laget, men det kostar att ligga på topp, och någon måste ju göra det.

Typ: Slutna dynamiska
Frekvensomfång: 8 - 35 000 Hz
Impedans: 30 ohm
SPL: 96 dB
Vikt: 396 g
Pris: Cirka 25 000 kr
Kontakt: Hifi-Agenten

Testutrustning
Apogee Duet, ljudkort och hörlursförstärkare. Violectric HPA V200 hörlursförstärkare driven av Duetljudkortet. Nuforce HDP DAC, försteg och hörlursförstärkare. Apogee One, ljudkort med hörlursförstärkare. Macbook Pro 15 tum Quad i7. Monitorhögtalare för jämförelse: Amphion Argon 2 drivna av Harmony design Pa12-slutsteg.