För 23 år sedan lanserades tv-spelet Zero Wing. Introduktionen till spelet innehöll den numera kultförklarade frasen ”all your base are belong to us”. En inte helt lyckad översättning från japanska till engelska, men kul. Så kul att Moog Music inkluderar den på handböcker och klistermärken som medföljer Minitaur. Men naturligtvis med ordleken ”All your bass are belong to us.” Men äger Minitaur verkligen vår bas? Ja, den äger basen. Den äger till och med lite till. Moog Minitaur är en mycket stabilt byggd bordssynt. Lådan är av metall. Rattar och knappar känns rejäla och stadiga. Kvalitet och pålitlighet med andra ord. I Moogs fall får man väl skriva ”som vanligt”, eftersom de faktiskt alltid är pålitliga.

Blandning av syntar
Minitaur är i halvracksformat, men utan racköron. Vi får känslan av att den är utformad för att matcha andra, nyare Moogprodukter som Mooger Foogers och så vidare. Vi tycker att namnet på synten är lite kul också. Det är ju inte bara en mini-Taurus, det är en blandning av en Minimoog och en Taurus. Ta envelopen som exempel. Det går att ställa in klassiska Kraftwerk-ljud, till exempel The Robots-basen och zapp-ljudet som används mycket på Computer World. Enveloperna på Minitaur är snabba och är i sin utformning hämtade från Minimoogen.
Oscillatorerna på Minitaur låter helt fantastiskt. Särskilt fyrkantsvågen är magiskt bra – otroligt maffig och med precis rätt ljud. Den träffar oss i både magen och hjärtat. Sågtanden likaså. Den är inte riktigt lika egen som fyrkanten, men ändå mycket bra. Den låter mer acid än Moog brukar göra. Stäng av ena oscillatorn, och det går att få fram hyfsat syraskadade TB-303-ljud. När vi ändå är inne på acid så lyckades vi skruva fram basljudet till Mr Fingers låt Can U feel it? ganska enkelt (originalet gjordes på en Roland Juno 60). Lite Roland-karaktär på ljudet alltså. Konspirationen tätnar med hänvisning till det där tv-spelscitatet vi nämnde tidigare. Bra jobbat Moog!


Minitaur är välförsedd på ingångssidan och har bland annat fyra cv-ingångar.
Välj vågform
Ett vanligt förekommande problem då man jobbar med analoga oscillatorer är att de kan fasa ut varandra, speciellt vid låga frekvenser. Detta undviks genom att synka vco:erna med varandra, så att varje cykel startar samtidigt på båda. Det finns ingen knapp för sync av vco på Minitaur, men det går att göra via midi och control change. På båda oscillatorerna kan du välja mellan sågtand eller fyrkant med en knapptryckning. Enkelt att se då den är bakgrundsbelyst vid ett av valen (fyrkant). Vco 2 har dessutom en tuneratt med ett spann på två oktaver.
Precis som på Taurus I finns det även glidefunktion. På originalet fungerade gliden på så sätt att den var snabbare i början för att bli långsammare då nästa ton närmar sig. Detta finns kvar men också en ”modernare”, linjär glide som helt enkelt glider med samma hastighet hela vägen. För att byta mellan dessa krävs dock lite midi-trixande. Men av och på och tid har åtminstone dedikerade reglage på panelen.

En Moog är väl ingen Moog utan ett lågpassfilter? På Minitaur återfinns än en gång den klassiska 24 dB-varianten som faktiskt snart fyller 50 år. Men den har genom åren låtit olika modell från modell. Mycket har med mixerdelen att göra. På Minitaur har båda oscillatorerna egna volymkontroller. Här finns möjlighet att överstyra signalen in i filtret, precis som på Minimoogen. Dessutom gör dessa kontroller att klangfärgsrikedomen ökar avsevärt. Låt till exempel en snedstämd vco smyga i bakgrunden för fin choruseffekt. Filtret har sin egen envelop så att du kan variera attack, decay/release och sustain. Releasen stängs för övrigt av och på med en knapp – användbart om man står och skruvar på en sequencerdriven slinga och vill spela med längden på tonerna.

Tunga trumljud
Filtret självsvänger till en ren och fin sinusvåg. Så med båda oscillatorerna satta till noll i mixerdelen och resonansen på max blir Minitaur en stor källa för diverse percussion-ljud. Vi har redan nämnt ett visst zapp-ljud, men vi lyckades även skruva till riktigt feta bastrummor. Då cut off-frekvensen är kopplad till anslagskänsligheten (kan stängas av via midi cc) går detta lätt att variera vare sig du spelar live eller programmerar från din dator.

Synten har även ljudingång så att du ska kunna behandla externa ljudkällor eller varför inte använda Minitaur som en del av ett större modularsystem och/eller Mooger Foogersystem? Enveloperna kan triggas och filter samt vco:er cv-styras. Minitaur är tre höjdenheter stor, så snälla Moog music, gör en eurorackmodul av den. Det skulle vara helt fantastiskt. Tracking av filtret via notvärde går också att ställa in via midi control change.

Även en lågfrekvent oscillator med triangelvågform finns på plats. Du kan välja hastighet, från 0,01 upp till 100 hertz. Bra för både svep och effektljud. Hastigheten på lfo:n visas med en diod. Det går att modulera oscillatorerna och filtrets cutoff-värde. Dock hade vi gärna sett att det gick att modulera endast en av oscillatorerna. Men begränsningar är också en tillgång så klart.

Har du din Minitaur kopplad till midi-klocka kan lfo:n synkas. Via midi går det att styra vilket tempo lfo:n ska pulsera i i förhållande till originaltempot. Den har med andra ord en inbyggd clock divider.
Moog Minitaur har naturligtvis även en voltstyrd förstärkare. Vi hittar en volymratt uppe i högra hörnet, som också fungerar som reglage för hörlur. Ljudet genom ljudutgången försvinner alltså då hörlurarna ansluts. Liksom filtret har även förstärkaren sin egen envelop, som även den är hämtad från Minimoog med samma snabba och enkla adrs-design.

Lilla Minitaur levererar riktigt feta syntbasljud och är en fröjd att ratta.
Sammanfattning
Äntligen en dedikerad bassynt utan massa lullull! Men glöm inte att det går lika bra att krana fram helt andra, inspirerande ljud ur Minitaur. I framtiden kommer det att dyka upp ett redigeringsprogram som du kan köra i din dator. Alla inställningar, även de dolda, kommer då att finnas tillgängliga. Det innebär också ett sätt att lagra ljudinställningar, trots att det inte finns några minnesplatser på själva synten. Eftersom alla rattar sänder midi går det att ”ladda” ljud från en midi-spelare vid exempelvis livesituationer, då en dator inte finns tillgänglig. Ljudmässigt är denna Moog en fröjd, som vanligt!

FAKTA

  • Tillverkare: Moog (www.moogmusic.com).
  • Kontakt: Fitzpatrick (www.fitzpatrick.se).
  • Typ: Analog synthesizer.
  • Effekter: Nej.
  • Filter: 24 dB lågpassfilter.
  • Anslutningar: usb, midi in, gate in, pitch cv in, Filter cv in, Volume cv in.
  • Pris: cirka 5 395 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • Kraftfullt ljud.
  • Bra analoga oscillatorer som stämmer perfekt över fem oktaver.
  • Mycket bra filter och enveloper.
  • Alla parametrar styrbara via midi.
  • Helt analog signalväg.

Nackdelar
  • Alla funktioner finns inte på panelen.
  • Få interna modulerings-
  • möjligheter.

Betyg
Användarvänlighet: 4
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 3
Prisvärde: 5

Testutrustning
Genelec 1030A, Roland PC-200 midi-klaviatur.