Integra-7 är den efterlängtade, nya ljudmodulen från Roland. Det har varit ganska lugnt på syntmodulfronten sedan föregångaren XV-5080 släpptes hösten 200, även om Roland också släppt XV-5050 och Fantom-XR sedan dess, och det är med stor förväntan vi packar upp kartongen med det nya flaggskeppet som har 16 parters multitimbralitet, 128 röster och fler än 6 000 ljud. Integra-7 är två rackenheter hög och mer sober och avskalad i designen än sina föregångare. Man har rensat upp bland knappar och lysdioder och färgskalan är mer diskret än tidigare. Framsidan domineras av ett teckenfönster samt ett stort snurrhjul. Här sitter även två teleingångar som kan användas för att mixa in externa ljudkällor i effektdelen hos Integra-7. På baksidan hittar vi ett balanserat stereoutgångspar (xlr) samt åtta teleutgångar som kan användas för att styra ut ljuden separat till en extern mixer eller som ett fullskaligt 5.1 surround-system. Vidare finns en usb-port för att skicka midi-information till din dator. Du kan även skicka ljud via usb-kabeln om du använder en dedikerad drivrutin som går att ladda ned från Rolands webbplats. Vidare finns midi in, ut och thru samt en digital spdif-utgång.

Favoriter från förr
Ljuden i Integra-7 är delvis nya, så kallade Super Natural-ljud (mer om dessa senare), dels alla de gamla pcm-ljuden från XV-5080/3080, som i sin tur innehöll alla gamla ljud från JV-2080/1080. Har du någon gång använt en Roland-synt sedan första halvan av 90-talet infinner sig alltså en hög igenkänningsfaktor, på gott och ont. Integra-7 är även bestyckad med ljuden från alla tolv expansionerna i SRX-serien, plus ytterligare sex ”kort” med det lite diffusa namnet Expansion Super Natural sounds. Du kan välja ut upp till fyra expansioner som laddas in i virtuella kortplatser. Vi finner det märkligt att man bara kan använda fyra expansioner åt gången. Det vore ju önskvärt – och inte alltför mycket begärt – att ha tillgång till alla expansioner samtidigt. Integra-7 saknar fysiska kortplatser, vilket gör att eventuella framtida expansioner på något sätt måste integreras i mjukvaran.

Det finns även ett läge där du laddar in en lyxigare gm2-ljudbank än den normala, något som säkert uppskattas av till exempel trubadurer med midi-bakgrunder. Detta läge tar dock upp alla fyra virtuella kortplatser. Vi tycker att hela upplägget med virtuella kortplatser är onödigt krångligt och inte särskilt intuitivt. Vi hoppas att Roland kommer med en bättre lösning i framtiden. Studio Sets är namnet på det som på Rolandspråk tidigare hette Performances. Här sparar du uppsättningar med upp till 16 parter med olika ljud, midi- kanaler, effekter, utgångar med mera. Det är här du blandar ljud, till exempel ett pianoljud och en pad, eller splittar ljuden över klaviaturen. Det finns ett antal färdiga Studio Sets i olika genrer som fungerar som en utgångspunkt för ditt vidare skapande. De expansioner du har i de virtuella kortplatserna följer i dagsläget inte med när du byter Studio Set, vilket vi tycker hämmar kreativiteten och kräver extra knapptryckningar. Förhoppningsvis är detta något Roland åtgärdar i en kommande mjukvaruuppdatering.

Varje part i ett Studio Set har en egen effektsektion med 67 olika effekter att välja mellan, varav flera är kombinationer av till exempel förstärkarsimulering och chorus. Kraftfullt och flexibelt, tycker vi. Här finns också en separat eq för varje Part. Dessutom har master- utgången en egen effektsektion med reverb, chorus och eq. Två begrepp som utgör viktiga byggstenar i de nya ljuden i Integra-7 är Super Natural och Behaviour Modeling Technology. Super Natural är Rolands nya ljudmotor som sedan några år tillbaka finns i flera modeller av deras elpianon och V-Drums. Det är en blandning av multisamplade och modellerade ljud som ska hjälpa till att göra övergångarna mellan starka och svaga samplingar mer transparenta. Traditionella pcm-baserade syntar har av olika, främst minnesbesparande skäl tvingats loopa utklingningar och inte kunnat sampla alla toner av instrumenten. Modeleringstekniken i Super Natural-ljuden räknar istället ut hur det borde låta. Liknande tekniker har vi sett i bland annat Pianoteq och Arturias produkter.

Integra-7 har ett mer sobert och avskalat utseende än sina föregångare.

Finjustera ljuden
I Integra-7 har de olika instrumenttyperna egna ljudmotorer där man kan ändra värden typiska för respektive instrument. Du kan till exempel välja hur mycket strängresonans flygelljudet ska ha, eller hur mycket av release-ljudet som ska höras på Rhodes- eller Wurlitzer-pianot. Behaviour Modeling Technology tar hänsyn till hur den akustiska förlagan uppför sig, alltså om det finns till exempel klaffar, strängar eller tangenter, och räknar sedan ut hur det borde
låta med hänsyn till hur du spelar med legato/staccato, artikulationer, anslag med mera.

Ljuden i Integra-7 är överlag mycket bra. Att skriva om alla för- och nackdelar skulle ta för mycket plats, så här kommer några få kategorier i urval. Pianoljuden är tydliga och fylliga, speciellt i det övre registret låter det glimrande och fint. Elpianoljuden är över förväntan, de har precis rätt känsla och tyngd. Det övre registret är distinkt, mellanregistret har rätt knorr och de viktiga releaseljuden sitter där de ska. Hammondorglarna låter mycket naturtrogna och i Edit-fönstret kan man forma ljudet med något som har samma upplägg som drawbars. Även gitarrer och basar låter mycket bra och har lagom mycket strängljud, som man dessutom kan justera mängden av. Blåsinstrument brukar traditionellt vara svåra att få till, men Integra-7 fixar detta ovanligt bra.

Behaviour Modeling ger trumpeterna trovärdighet och de följer fint med i olika spelstilar med rätt variation. En kul funktion är att du kan låta pitchbend-reglaget göra kromatiska tonsteg istället för att steglöst bända tonerna. Rätt använt på ett trumpetljud blir det ett hyfsat realistisk fall (neråt) eller en ”doit” (uppåt). På marimba och vibrafon blir det supersnygga glissandon. Du kan även välja diverse andra skaltyper. Att spela terser med ett tvärflöjtsljud samtidigt som du bänder en heltonskala ger omedelbart bilden av en orkestral virvelvind. Syntmotorn i Integra-7 är i stort sett samma som i Rolands klaviaturförsedda flaggskepp Jupiter-80 med tre oscillatorer per part. Om du använder syntdelens Super Natural-ljud på alla 16 parter ställs alltså 48 oscillatorer samtidigt till ditt förfogande, vilket är mer än de 30 som finns i Jupiter-80.

Även syntljuden använder sig av Behaviour Modeling i form av fyra lågpassfilter som ska efterlikna Jupiter-8, Jupiter-80, Prophet-5 och Moog. Integra-7 har två typer av trumset: dels de gamla pcm-trumseten från Rolands äldre modeller, dels de nya Super Natural-seten. Det är stor skillnad på typerna. Inte för att det var något fel på de gamla trumljuden, men de nya låter mycket bättre på alla sätt. Med modulationshjulets hjälp kan du få riktigt snygga cymbalrullningar och pressvirvlar, och på en del av percussionljuden triggar modulationshjulet ett snyggt tremolo. Trummotorn har sin egen effektsektion med sex separata bussar med varsin kompressor och eq. Du kan själv välja vilka trummor som ska skickas till vilken effekt, till exempel kan du lägga en hård kompressor på endast virveln samtidigt som du skär bort lite mellanregister från pukorna.

Med rätt app i din Ipad kan du justera syntljuden i Integra-7.

Surroundstyrning
Integra-7 är utrustad med Motional Surround, ett grafiskt gränssnitt där du placerar dina instrument i ett tänkt rum där du som lyssnare står i mitten. Tekniken är hämtad från Rolands svindyra och välbeprövade RSS-system. Du kan fritt flytta instrumenten runt dig, ju längre bort desto mer hörs rumsklangen. När du väljer ett Studio Set är dina parter redan utplacerade i ett Motional Surround-rum. Väljer du till exempel symfoniorkester är instrumenten placerade som de är i ett konserthus med dig på dirigentpodiet. Det är här alla utgångar som utgör 5.1-systemet i Integra-7 kommer till sin rätt. Vi hade inte möjlighet att testa detta i ett surround-system, utan fick nöja oss med stereolyssning, vilket också stöds. Du kan koppla en Ipad till Integra-7, antingen via usb och camera connection kit eller trådlöst via wifi. I Ipaden får du upp en överskådlig mixer och en ljud-bläddrare som gör det lätt att skapa dina Studio Sets. Det finns även en redigeringsdel där du kan göra inställningar i ljuden på detaljnivå. Dessvärre verkar den i dagsläget bara fungera med syntdelen, vilket är riktigt dumt. Vi hoppas på en uppdatering av mjukvaran framöver.

Sammanfattning
Integra-7 är en komplett ljudmodul som har alla ljud du kan tänkas behöva. Den passar dessutom ypperligt i såväl livesituationer som studiosammanhang. Super Natural i kombination med Behaviour Modeling utgör tillsammans en finfin kombination och ger ett stort lyft åt ljuden. Fick vi önska något skulle det vara 256 röster istället för 128 och en bättre hantering av de virtuella kortplatserna. Med tanke på det förhållandevis låga priset – XV-5080 kostade mer än det dubbla när den släpptes – och det stora antalet ljud är Integra-7 ett bra köp och ett attraktivt alternativ till mjukvarukonkurrenter som Native Instruments Komplete eller IK Multimedias Sample Tank.

Testutrustning:
Intel i7 3,8 GHz, 24 GB RAM, RME HDSPe AIO, Win 7 Professional 64-bit, Cubase 6.5, Roland A-90, Roland XV-5080, Roland XP-30, Genelec 8030A, Genelec 7050B.

FAKTA:
Integra-7

  • Produkttyp: Ljudmodul.
  • Tillverkare/kontakt: Roland (www.roland.se).
  • Antal röster: 128.
  • Antal parter: 16.
  • Anslutningar: hörlursutgång, 4 ljudingångar (tele), 10 ljudutgångar (varav två xlr), digital ljudutgång, midi in/ut/thru, usb.
  • Målgrupp: Proffs, semiproffs.
  • Pris: 13 890 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • Brett urval av ljud.
  • Hög ljudkvalitet på många ljud.
  • Många utgångar.
  • Kan styras från en Ipad-app.

Nackdelar
  • Krångligt tänk med expansionerna.
  • En del brister i Ipad-appen.

Betyg

  • Ljudkvalitet: 4
  • Funktioner: 4
  • Byggkvalitet: 4
  • Prisvärde: 4