Dynamiska mikrofoner är billigare och kräver ingen fantommatning, medan kondensatormickar ofta ger bättre ljudkvalitet. För inte så länge sedan testade vi DPA d:facto Vocal. Dagens ena testobjekt, PM5, från amerikanska Miktek ligger i samma kategori medan dynamiska PM9 tävlar mot exempelvis Shure Beta 58A.

PM9 levereras med ett enkelt fodral och en vanlig hållare. Höljet är av svartlackerat stål och micken känns mycket solid och ligger bra i handen, men kan upplevas som något tung. Själva kapseln är av neodynium och har en särskild ”labyrintisk” konstruktion som gör den extra tålig mot höga ljudtryck och mindre känslig för rundgång.
PM5 har ett liknande, respektingivande hölje som lillebror men kommer med en flott aluminiumväska samt tillhörande hållare. Som kondensatormick lämpar den sig för såväl scenbruk som i studio, men med fokus på sång. Den har samma kapsel och elektronik som Miktek C5.

Både PM5 och PM9 levererar bättre ljudkvalitet än vad priset skvallrar om. Mickarna ligger bra i handen men är lite tyngre än vissa andra modeller på marknaden.
Ingen av modellerna är överkänslig för handljud. Däremot känns PM5 onödigt puffkänslig, även med hänsyn till att det är en kondensatormick (det har nämnda d:facto löst mycket bättre). I övrigt har den ett välbalanserat och transparent ljud som lämpar sig väl för både manliga och kvinnliga röster. Vi provade den också till akustiskt piano och nylonsträngad gitarr och även där ger den ett varmt och musikaliskt ljud. Imponerande, med tanke på priset.

PM9 levererar också ett för sin prisklass oväntat bra ljud. Karaktären ligger kanske närmast Sennheiser e935 men vi upplever PM9 som både något klarare och varmare, generellt sett. Tack vare tåligheten för starka ljud är den heller inte alls dum för uppmickning av gitarrförstärkare, trummor eller blås. Vi provade den till virveltrumma och den gav både bett och skärpa. Alla riktade mikrofoner har en proximityeffekt, alltså en basigare karaktär när ljudkällan är mycket nära membranet, vilket är lätt hänt för handhållna sångmickar. PM5 och PM9 hanterar detta på ett musikaliskt sätt, utan överdrifter.

Som alltid när det gäller sångmikrofoner hänger mycket på hur rösten och micken samverkar. Man måste i princip alltid prova själv och det finns inga enkla samband mellan priset och vad som passar en viss röst. Båda dessa Miktek-mickar har dock goda förutsättningar att kunna bli mångas förstahandsval.

Sammanfattning
Med sin mångsidighet och fina karaktär är detta två solida byggen. PM5 är visserligen mer puffkänslig än några av konkurrenterna, men inte värre än att vi ändå kan rekommendera både den och PM9. n

Tips:
Olika sångmickar passar olika vokalister. Prova därför alltid med rätt sångare innan du köper en mikrofon.

FAKTA:

  • Typ: Kondensatormikrofon (PM5) resp dynamisk mikrofon (PM9) för scenbruk.
  • Tillverkare: Miktek (www.miktekaudio.com).
  • Kontakt: Brinks Musik (www.brinksmusik.com).
  • Karaktär: njure (PM5), supernjure (PM9).
  • Frekvensomfång: 20 Hz-20 kHz (PM5), 50 Hz-19 kHz (PM9).
  • Lågpassfilter: - 3 dB vid 80 Hz (PM5).
  • Impedans: 200 ohm (PM5), 300 ohm (PM9).
  • Anslutningar: xlr ut.
  • Mått: 180 x 50 mm.
  • Vikt: 295 g.
  • Pris: ca 5 500 kr (PM5), 1 900 kr (PM9). Priser inkl. moms.

Fördelar
  • Varm och detaljerad karaktär.
  • PM9 tål högt ljudtryck.
  • Välbyggda.

Nackdelar
  • PM5 är puffkänslig.

Betyg:
Prisvärdhet: 4
Användbarhet: 4
Ljudkvalitet: 4
Tillverkningskvalitet: 5

Testutrustning:
HK Audio EA3 pa, Digi003R-ljudkort, Dynaudio DBM50.