Innan du läser vidare kan det vara på sin plats att påpeka att Apogee bara gör Mac-prylar. Visst, Symphony I/O funkar i ett pc-baserat Pro Tools-system, men då krävs ändå en usb-ansluten Mac för att styra ljudkortet och det blir ju lite bökigt.

Apogee har slipat ett tag på sitt modulära Symphony-koncept. Idén att bygga ett modulbaserat ljudkort i referensklassen med klocka och omvandlare fina nog för de mest krävande miljondollarstudiorna är de inte ensamma om. Moduluppbyggnad är vanligt i ljudkortens/omvandlarnas toppskikt, som framför allt tävlar om att få ersätta Avids egna omvandlare i Pro Tools HD/HDX-system. Symphony I/O platsar utmärkt i den skaran men till skillnad från till exempel Prisms snordyra burkar fungerar Symphony I/O även direkt kopplat till vanliga datorer. Det gör förstås det här lyxljudkortet extra intressant för oss vanliga dödliga.

På fronten finns 16 led-mätare, två kontrollrattar och en tydlig angivelse av vald samplingsfrekvens.

Det finns en hel rad in- och utgångsmoduler som låter dig skräddarsy eller senare uppgradera ditt Symphony-ljudkort. Du hittar till och med en separat åttakanals mikrofonförstärkarmodul av högsta klass, som nyligen tilldelades en TEC award (tecfoundation.com/tec/12winners.html).
Så till myntets baksida: Modulerna kostar alla en hel del, så även om den slimmade Symphony I/O 2x6 vi testat här känns överkomlig kanske du inte har råd att köpa på dig fler moduler – kolla i prislistan innan du faller för det här modulbygget. Proffsprylar har proffspriser.

Slimmad symfoni
Vi testade Symphony I/O i den billigaste konfigurationen med bara två analoga linjeingångar (xlr) och sex analoga linjeutgångar, utöver åttakanals adat (smux fyra kanaler upp till 96 kilohertz), aes ebu och spdif digitalt in/ut. Utgångarna hittar du på en dsub-kontakt, så du behöver en dyr specialkabel eller löderikunskaper för att ansluta ditt Symphony I/O 2x6 till vanliga monitorer, mixrar och effektburkar.Symphony I/O ryms i en Apogee-snygg tvåhöjds racklåda med (tyst) fläktkylning. Rackvinklarna är separata och feta gummifötter tillåter alternativ placering på skrivbord eller annat valfritt ljudaltare. Stora modulluckor dominerar baksidan och anslutningarna varierar förstås med modulbestyckningen. Du hittar förstås även flera word clock-kontakter som låter Apogees superstabila ”Big Ben”-klocka vara takthållaren för alla dina digitalprylar.

I Symhony hittar du en mer avancerad variant av Apogees klassiska klipplimiter med tre olika inställningsalternativ.

Vårt slimmade Symphony-ljudkort använde förstås inte hela raden av 16 led-mätare men allt kändes översiktligt och användarvänligt upplagt, med klar indikering av vad mätarna visade. En tydlig visning av samplingsfrekvensen på fronten förhindrar katastrofala missar och små teckenfönster visar funktionen för de två tryckbara inmatningsrattarna. Att du utöver hörlurarna kan justera volymen för ett monitorpar gör separat monitorkontroller mindre livsviktig, men vi saknar Apogee Quartets smarta monitorväxel som hade varit lätt att få till med ljudkortets sex utångar. De två mycket högkvalitativa hörlursförstärkarna har egna omvandlare.
Anslutet med det speciella (Avid) Digilink-kompatibla Symphony-gränssnittet presterar Symphony bäst. Då får du minimal medhörningsfördröjning och kan använda upp till 192 kilohertz samplingsfrekvens. Detta oavsett om ljukortet är i ”Pro Tools HD”-läge eller då det är kopplat till din Mac Pro utrustad med ett Symphony 64 pcie-kort.

Hur baksidan ska se ut är nästan helt upp till dig. Genom att välja önskade moduler kan du utforma ett skräddarsytt system.

De lösningarna kräver förstås en Mac Pro, som är den enda Mac som idag har pcie-platser. Vill du utnyttja hela kraften i ditt ljudkort med din mer småväxta Mac behöver du köpa till det sedan länge aviserade och idag hett efterlängtade Symphony 64 Thunderbridge-gränssnittet som ”översätter” Symphonygränssnittet till den nya Thunderboltstandarden. Thunderbridge kommer enligt företaget att klara upp till 64 kanaler i 192 kilohertz med minimal medhörningsfördröjning. Den lilla extralådan ska enligt Apogee finnas att köpa när du läser detta till det facila priset av 8 599 kronor inkl. moms.

Även stöd för usb
För oss som har bärbar Mac, som inte kör Pro Tools och inte vill/kan köpa till en extra Thunderbridgelåda har Symphony även vanlig usb 2.0-anslutning. Klarar du dig med upp till 96 kilohertz samplingsfrekvens och Apogees enkla men utmärkta medhörningsmixer ger den här standardkontakten dig tillgång till den exceptionella ljudkvaliteten det här ljudkortet kan skryta med. Som övriga usb 2.0-ljudkort ger Symphony en viss fördröjning vid medhörning genom ditt inspelningsprogram. I praktiken och med en hyfsad dator kan du räkna med 6-10 millisekunder, vilket de flesta musiker kan acceptera vid inspelning med förstärkarsimulatorer.
Köper du inte Symphony för flexibiliteten är det för ljudkvaliteten och den är något alldeles extra kan vi meddela. Vi testade att spela in med en Brauner Phantom Classic – först med en Trident 80B stereokanalstripp och därefter en GA Pre 73 mikrofonförstärkare (gå in på korta.studio.se/lyssna för en provlyssning).

Ett enkelt inspelningstest utan direkta jämförelser säger ju inte mycket så vi kompletterade med ett lite kul generationstest där vi kopplade utgångarna till ingångarna och spelade in en testfil i tio generationer – jämför originalet, femte och tionde generationen och se om du kan höra skillnad. Att omvandlare och klocka är av absolut toppklass är det inget snack om. Att lyssna på okomprimerade ljudfiler och högupplösta egna projekt var mycket intressant. Vi kopplade in våra AKG K550-lurar och jämförde vårt gamla hederliga Duet firewire-ljudkort med Symphony och skillnaden var häpnadsväckande. Den gamla klyschan att det låter som att en slöja har lyfts är inte fel. Det blir inte kul att gå tillbaka till ”vanliga” svenssonljudkort efter det här.

Sammanfattning
Om du har prisbilden för alla uppgraderingsvägar klar för dig kan vi starkt rekommendera Symphony I/O. Så mycket bättre ljudkvalitet lär du inte hitta – andra superljudkort med superprislappar kan låta jämförbara, men vi tror inte att du kan hitta ”objektivt” bättre ljud.

FAKTA: Apogee Symphony


Fördelar
  • Exeptionell ljudkvalitet rakt igenom.
  • Två fristående mycket bra hörlursförstärkare.
  • Bra digitala anslutningar i grundmodulen.
  • Moduluppbyggnad tillåter flexibel uppgradering.
  • Bra användargränssnitt.

Nackdelar
  • Thunderboltstöd kräver extern, dyr låda.
  • Bara två analoga ingångar (linje).
  • Dyrt att uppgradera med fler in/utgångar.
  • Inga dsp-effekter i medhörningen.
  • Dsubkontakt för utgångarna.

Betyg
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 5
Prisvärde: 4

Testutrustning
Macbook Pro i7 Quad Core 2,2 GHz, 4 GB RAM, 120 GB SSD, Logic Pro 9, Brauner Phantom Classic, Trident 80B, Golden Age Pre73, Comp54, AKG K550, Amphion Argon 2-monitorer drivna av Harmony design Pa12-slutsteg.