Ljudexempel på webben!
Säga vad man vill om namnet, men det sticker ut. Några tycker det är tramsigt, andra att det är roligt och annorlunda. I vilket fall som helst anspelar det på berättelsen om en gigantisk, missförstådd apa som slutar sina dagar på en skyskrapa i New York. Är detta då en monstersynt?

King Korg är en 24-rösters, virtuellt analog synthesizer med en anslagskänslig, femoktavers klaviatur med split- och layer-funktion. Det speciella är kanske rattarna, som är fler och större än på jämförbara produkter. Överhuvudtaget går synttrenden nu mot allt fler vridreglage, bort från menyer och knappraseri, och helst ska det vara så analogt som möjligt, som på den gamla goda tiden. Nya Moog Sub Phatty och Korg MS-20-Mini är andra, färska exempel. Men analog teknik är dyr och inte så flexibel, så marknaden för apparater som på digital väg återskapar varje led i en analog ljudprocess har blivit stor.

Med sin champagnefärgade panel är detta en snygg synt. Blandningen av moderna och knivskarpa oled-displayer och retrorattar med bakelitkänsla är elegant och de rundade hörnen fullbordar intrycket. Som en gimmick finns en liten, avstängningsbar lysdiod på baksidan som blinkar när man spelar.

De många retrodesignade rattarna underlättar en del av redigeringen live.

Synten till höger
De grundläggande syntfunktionerna sitter på högra delen av frontpanelen. Här finns envelop, lfo, filter samt oscillatorer (tre stycken per röst) – de båda senare med varsin separat liten display. Enkelt uttryckt är det till höger man skapar sina analogklingande ljud. I mitten sitter huvudfönstret där alla värden, patcher och menyer med djupare redigeringsfunktioner visas. Runt den finns diverse knappar för menynavigering, snabbval och annat nyttigt, som portamento och arpeggiator. Vänsterut finner vi en generös uppsättning reglage för reverb/eko och diverse andra programmerbara effekter, som chorus, phaser, ringmodulation och förstärkarsimulator. Längst ut finns en separat, helt analog eq (bas och diskant) och synlig under ett galler sitter en äkta rörförstärkare för extra karaktär och dist.

Redo för cv-styrning
Baksidan har anslutning för den externa nätdelen, mikrofoningång (xlr), höger och vänster ljud ut (tele), usb, midi in/ut, sustainpedal, switchpedal (valbar funktion) samt, vilket är lite kul, en miniteleutgång för kontrollspänning (cv/gate) till Korgs egna helanaloga MS-20 eller Monotribe, eller syntar från andra tillverkare.

Förutom de ”analoga” vågformerna bjuds också på en uppsättning digitala samt några som baseras på samplingar av instrument, så kallade pcm-ljud. Som grädde på moset har Korg också lagt in sin finfina vocoder, vilket piggar upp. Det finns också ett patchhanteringsprogram till Windows och Mac OS att ladda ner. Den tryckta handboken är lite väl kortfattad, men en betydligt utförligare handbok finns att ladda ned från nätet.

King Korg är en elegant synt med övertygande analogljud.

Av de 200 fabriksljuden är merparten ”analoga” och det är också här hela maskinens fokus ligger. En del pcm-patcher finns också, som blås, stråkar och körer, men de låter så där. Pianot är rent ut sagt uselt. Man får väl se dem mer som en nödlösning för en situation då behovet kan uppstå.

Lyckligtvis är analogljuden desto bättre. De har (nästan) samma värme och bett som motsvarigheterna från det glada 80-talet. Vi jämför rakt över med en gammal Prophet 600 och kommer i många fall snubblande nära och lyckas lura även luttrade analogfantaster med blindtester. Med någon av de välljudande effekterna, såsom ringmodulator, rördist eller flanger går man i mål. Bravo Korg! Utöver de funktioner som man kommer åt direkt från panelen gömmer sig några i menyn. Via fem olika ”virtuella patcher” kan man konfigurera vad joysticken ska styra, hur de båda lfo:erna arbetar eller hur oscillatorerna samverkar. Särskilt överskådligt är det inte, men det går att göra en hel del.

Vad gäller de för analogsyntar så typiska korsmodulationerna mellan oscillatorer har Korg löst det på ett annat sätt. Bland vågformerna finns färdiga simuleringar av ställbar pulsvågsmodulation, synk, ringmodulation, dual/unison-lägen och så vidare. Det är ett annorlunda upplägg men både låter och funkar bra. Här ställer man också in arpeggiatorn. Det finns sex olika grundmönster och fiffiga finesser, däribland en "step arpeggiator".

Direkt från panelen kan man däremot välja mellan 18 olika filter, såväl låg-, hög- som bandpass. Några är vagt uppkallade efter legendariska analogsyntar där ”P5” simulerar en Prophet 5, ”OB” en Oberheim OBXa plus MS-20 med flera. Överlag låter dock det generiska King-1 och -2 filtret bäst i våra öron, men bredden på utbudet är imponerande.

Klaviaturen känns till en början lite svampig men är liksom joysticken bra när man väl vant sig. Längst till vänster finns också två knappar för transponering i oktaver. Aftertouch saknas dock.

Saknar sifforna
Att bläddra mellan olika patcher med en stegad ratt är inte optimalt och vi saknar en numerisk knappsats. Däremot uppskattar vi verkligen de fem bankerna med vardera åtta, omedelbart valbara favoritpatcher, ovärderligt i en livesituation. Vad gäller panelens urval av reglage verkar estetik och wow-känslan-vid-första-provningen-i-butiken dock ha fått avgöra. Hela åtta dyrbara rattar avdelas till effekter, något som man knappast måste ha så lättåtkomligt live. Vi hade mycket hellre sett en uppsättning separata reglage till filterenvelop samt fler oscillatorrattar, om detta nu ska vara en retrosynt för livebruk. Nu får man välja en ”vco”, en lfo och en eg i taget, vilket är ganska begränsande för en äkta syntist.

Några av kontrollerna kunde gott ha varit fritt adresserbara, men det hade kanske stört retrokänslan. Vissa funktioner hade dock kunnat vara enklare. Att lägga ihop två patcher till en split/layer känns onödigt bökigt.

Å andra sidan är alla instrument unika och en bra musiker anpassar sig efter givna möjligheter och begränsningar. Vem vet, att mitt i ett livesolo börja tokmeka med reverbet eller choruset kanske blir på modet nu ...

Sammanfattning
King Korg imponerar med sina välmodellerade analogljud men har sina brister i användarvänligheten, trots de många och stora rattarna. De förekommande pcm-patcharna är inget vidare, men för den som klarar sig utan sådana och dessutom nöjer sig med grundläggande redigering i livesituationer är detta likväl ett bra alternativ till dyrare syntar. Mycket analogkänsla för pengarna och bra vocoder.

På det hela taget är King Korg alltså en trevlig och inspirerande maskin som med några enkla förbättringar hade kunnat bli den monstersynt den inte riktigt är. Vi ser således fram emot en Godzilla Korg.

FAKTA: King Korg

  • Typ: Analogmodelleringssynt.
  • Tillverkare: Korg (www.korg.com).
  • Kontakt: EM Nordic (www.emnordic.se).
  • Klaviatur: 61 halvvägda tangenter.
  • Röster: 24.
  • Minnen: 300.
  • Anslutningar: stereo ut (tele), mic in (xlr), midi in/ut, usb, 2 x pedal in, cv/gate ut (minitele) samt hörlursuttag (minitele).
  • Mått: 103 x 31 x 10 cm.
  • Vikt: 7 kg,
  • Pris: cirka 11 000 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • Analog-modelleringen låter mycket bra.
  • Stora rattar är alltid trevligt.
  • Goda redigeringsmöjligheter.
  • Bra vocoder.

Nackdelar
  • Tveksamt urval av panelreglage.
  • Pcm-ljuden låter inte särskilt imponerande.

Betyg
Ljudkvalitet: 4
Användning: 3
Byggkvalitet: 4
Prisvärde: 4

Testutrustning
Apogee Duet 2, AKG K240S, Dynaudio DBM50 monitorer, Pro-El ”Die Hard” tele/xlr-kablar.