Att förstärka eller spela in en akustisk gitarr med en inbyggd mikrofonlösning är och har ofta varit en studie i öronplågeri. Quackiga sylvassa piezomickar med bara näsa och ingen kropp, mulliga ljudhålsmickar som får en trippelnolla att låta som ett Fender Rhodes, fast sämre ... knepiga kombinationer av kontaktmickar på gitarrens lock och elektretmyggor på svanhalsar som rundar när man vrider gitarren en halv grad på scen. Vägarna är många och de flesta leder inte till ljudhimlen. Åtminstone inte om du har höga krav på naturligt akustiskt gitarrljud.

De senaste åren har det dock börjat dyka upp olika lösningar som kan få även oss lite mer kräsna användare att ta de gula propparna ur öronen. Fishman har en digital lösning kallad Aura, som använder ljudimpulser inspelade med vanliga mikrofoner framför en akustisk gitarr för att få till ett ganska naturligt ljud, även ur en gitarr utrustad med en vanlig piezomikrofon.

Lyric använder samma element som Anthem, men utan inmixad piezomikrofon under sadeln. Mikrofonen är lätt och robust. En diskret kontrollenhet (nedan) med volymratt och presens-eq monteras med dubbelhäftande tejp under kanten på ljudhålet.

På lockets insida
Konkurrenten LR Baggs har gått den icke-digitala vägen och bjuder på både en trevlig vibrationskänslig magnetmikrofon, kallad M80 i sin mest utvecklade variant, och ett system med en ”vanlig” mikrofon monterad platt under locket kallat Anthem. Anthem är ett tvåmikrofonsystem med en tryckzonsmikrofon på lockets insida, som förstärks i basen med en under-sadeln-mikrofon.

Även om LR Baggs Anthem låter utmärkt finns det hörbara tråkiga spår av ”piezo”-ljud i de nedre regionerna, som ju sköts av under-sadel-mikrofonen. Med nya Lyric renodlar LR Baggs Anthem-konceptet och återanvänder lösningen med samma mikrofontyp placerad på gitarrlockets undersida för utnyttjande av tryckzonsprincipen, men denna gång utan extra sadelmikrofon. Lyric återanvänder också Anthem SL:s volymkontroll som fästs med dubbelhäftande tejp under kanten runt ljudhålet. Färgen på plasten är annorlunda men det är tydligt att Anthem SL och Lyric har mycket gemensamt, både när det gäller själva skalet och tekniken under.

Lyric har bara två kontroller, en volymratt och en liten skruvmejseljusterad presens-eq.

Med eq:n kan du ställa ljudet från varmt och runt till mer toppigt – efter tycke, smak och behov, och utan att behöva ta till externa lådor. Att en enda ”vanlig” tryckzonsmikrofon står för allt ljud gör inte bara lösningen billigare och enklare än de flesta konkurrerande system, installationen blir en barnlek eftersom mikrofonens placering inte är särskilt kritisk och allt sitter med dubbelhäftande tejp. Vi kunde installera en Lyric-mikrofon på under en halvtimme i vår lilla Recording King RP1-626C.

Det tog inte lång tid att justera presens-eq:n för en snygg och lagom toppig akustisk ton i den lilla parlourgitarren. Gitarrens pigga mellanregisterfokuserade ljud återgavs ovanligt bra, även om klangen hade en knivsudd metallisk klang över sig (tänk resonatorgitarr).

Just den egenheten har vi faktiskt lärt oss uppskatta mer och mer. Lyric låter i princip aldrig fult eller sterilt. Som värst kan tonen bli en aning toppig och vass med presens-eq:n uppskruvad, men inte i närheten av de flesta lock- eller stallmonterade mikrofoner vi testat, som ofta tagit steget över från musikalisk återgivning till analytisk seismografi.

Vi har inte haft tillfälle att testa Lyrics rundgångskänslighet på scen. Det skulle kunna vara en svaghet hos den här mikrofonen men vi hade åtminstone inga problem att spela ganska högt sittandes framför ett par rejäla studiomonitorer.

Lyric bygger på tryckzonsprincipen och monteras med dubbelhäftande tejp under stallet i gitarren.

Spelade in i stereo
För att testa hur Lyric fungerar i studion gjorde vi ett par inspelningar genom en högpresterande Radial JDV DI-box kopplad till ett Apogee Duet (IOS-modellen från i år). Dessutom testade vi att spela in gitarren i stereo med en Brauner Phantom Classic i standardposition framför tolfte bandet och Lyric-mikrofonen kopplad till instrumentingången på ljudkortets andra kanal. Surfa in på korta.studio.se/lyssna för att höra hur det lät.

Sammanfattning
Letar du efter en akustisk gitarrmikrofon som låter dig spela in riktigt snygga akustiska gitarrspår, utan att behöva tänka på rumsakustik, och som samtidigt bjuder på samma fina ljud på scen, då är LR Baggs Lyric det bästa alternativ vi kan komma på just nu. Kusinen Anthem kanske kan fungera bättre i vissa gitarrer och i vissa lägen men att Lyric bara använder en enda bra ljudkälla ger en snyggare och mer naturlig ton. Lyric kan förstås inte slå eller helt ersätta en fin kondensatormikrofon framför din gitarr men den är ett fantastiskt bra komplement för stereoinspelningar i studion.

FAKTA: LR Baggs Lyric

  • Produkttyp: Mikrofonsystem för akustisk gitarr.
  • Tillverkare: LR Baggs (www.lrbaggs.com).
  • Kontakt: Brinks Musik (www.brinksmusik.se).
  • Målgrupp: Gitarrister. Scen- och studiobruk.
  • Pris: ca 2 300 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • Ovanligt snyggt ljud med naturlig attack och klang.
  • Enkel installation.
  • Prisvärd.

Nackdelar
  • Basen inte så djup (ofta ingen nackdel).
  • Aningen metallisk klang.

Betyg
Ljudkvalitet: 4
Byggkvalitet: 4
Funktioner: 3
Prisvärde: 5

Testutrustning:
Recording King RP1-626C, Radial JDV DI, Apogee Duet IOS.

Ljudexempel finner du här!