Ända sedan vi först såg de små ljudburkarna på Musikmesse i april i år har vi velat lägga vantarna på Volca-serien. Produkterna är inte bara intressanta ur ett tekniskt perspektiv, de är även en del av en större rörelse som accelererat och ökat i betydelse de senaste fem åren: analogtrenden. Det säljs och byggs modularsynthar som aldrig förr och andrahandspriserna på välbevarad utrustning från förr har gått från att ha varit skyhöga till att bli astronomiska.

Korg tog fasta på suget efter retroinstrument med Monotron/Monotribe 2010 och den uppdaterade återutgivningen av den klassiska monosynthen MS-20 i minskat format tidigare i år. Och nu slår man till med mer av samma vara.

Volca-familjen består av Keys, Bass och Beats, tre enheter som vardera är ungefär så stor som en vhs-kassett, om nu någon kommer ihåg sådana. Vikten ligger på cirka 370 gram styck vilket gör enheterna extremt portabla. Varje enhet har inbyggda högtalare och kan köras på batterier så du kan spela var och när du vill. Detta kräver dock viss försiktighet eller specialanpassad väska då höljena är helt i plast och inte tål tuffare behandling.

Alla reglage och anslutningar finns på apparaternas ovansida. Där finner du även de viktiga in- och utgångarna för taktsynk mellan maskinerna. Volca använder sig av femvolts klockpuls så att du kan kedja ihop flera enheter som då följaktligen spelar i takt. Det finns även en anslutning för midi in, så att du kan använda en Volca som synthmodul från ditt inspelningsprogram eller exempelvis en masterklaviatur. Samma midi-jack tar även emot information om midi-klocka och det fungerade klockrent (ha!) att synka Volca-burkarnas sequencer till våra inspelningsprogram i teststudion.

De viktigaste funktionerna, som filtervred och liknande, går att styra via midi-cc under uppspelning. Vi ska också vara tydliga med att även om en Volca kan ha en egen midi-kanal så kan den endast behandla en kanal åt gången. Signalen ut från en Volca-apparat är i mono, men splittad så att du kan lyssna i hörlurar, om du vill.

Om vi börjar titta på trummaskinen Volca Beats så har den ett par begränsningar, konstigt vore det annars med tanke på det låga priset. Beats kan lagra 8 stycken 16-stegs sekvenser men har inget sångläge. Det har ingen av Volca-instrumenten. Beats har inga separata utgångar, men mer om detta mot slutet av testet.

Med active step-funktionen är det smidigt att lägga till och ta bort toner från en sekvens.

Inte bara nostalgitripp
Jämförelsen med gamla klenoder från Roland är oundviklig ljudmässigt, men vi gillar skarpt det moderna reglaget stutter (rytmisk staccatto-effekt) som tar Beats längre än att bara vara en ren nostalgitripp.

Ljuddelen är uppbyggd kring kick, virvel, toms och hi-hat som du sedan stegprogrammerar på klassiskt manér. Du kan tysta (mute) individuella trummor medan enheten spelar för livevariation och givetvis kan du byta mönster (pattern) som är låsta till tempo. Trumljuden består av sex analoga ljud och fyra pcm-samplingar. Med hjälp av tonhöjdsreglage och kontroller för snappy och grain går det att ändra ljudkaraktären rätt ordentligt. Detta sammantaget gör att du manuellt kan framställa rytmkomp som inte är statiska, i synnerhet när du applicerar stutter för gate-effekter, trots avsaknaden av accent-funktion.

Volca Keys är en trerösters synth med inbyggd sequencer. Tongeneratorerna genererar fyrkant- och sågtandsvåg samt ringmodulation. Under huven hittar vi lågpassfiltret från Mini-Korg 700S från 1974, inte från klassikern MS-20 som ryktena gjort gällande. Det fräser på fint från filtret även om det nog inte är tänkt att du ska överstyra galet mycket.

I motsats till Beats finns ingen steg-programmering i Keys, utan du spelar in sekvenser som hårdkvantiseras till 16-delar. Touch-klaviaturen, faktiskt inte olik en Stylophone från förr, tar en stund att bli kompis med, men för att mata in och redigera sekvenser fungerar det riktigt bra när du blivit varm i kläderna.

Det finns vidare en lfo, som kan kontrollera filtret, med vågformerna triangel, sågtand och fyrkant. Själva tonerna styrs av en enkel transientgenerator (adsr). En välkommen extrafiness är delayeffekten, som till och med kan temposynkroniseras. Precis som kompisen Beats kan Keys lagra 8 stycken 16-stegssekvenser och det går inte att kedja ihop sekvenser i låtar. Det blir till att byta spår för hand, helt enkelt.


Med motion recording kan du spela in förändringar i exempelvis tonhöjd för att få till ett varierande sound.

Extra fetma i soundet
Att undvika att associera till Roland TB-303 Bassline när vi fingrar på Volca Bass är inte möjligt. Basmaskinen har tre oscillatorer med fyrkant/sågtandsvåg och som kan snedstämmas för att skapa extra fetma i soundet. Det finns inställningar för glide-funktion, en effekt som är en viktig beståndsdel i TB-303:ans karaktäristiska ljud. Även här hittar du filtret från Mini-Korg 700s (12 decibel/oktav).

Filtret kan överstyras i större utsträckning än hos Keys vilket får den lille gynnaren att formligen skrika om den är på det humöret. Att filtret är centralt för Bass exempelgörs av det extra stora cutoff-vredet på fronten.
Den lille basisten har en egenhet som är lite förvirrande i början även om det går över efter ett par pass i studion. Tonerna i en sekvens är placerade i en rad, inte som pianotangenter på en TB-303. Till skillnad från Keys kan du inte använda ackord utan det är enstämmigt som gäller.

I användning är det mycket roligt att lajva med maskinerna, särskilt för oss som gillar house och techno av den gamla skolan. Det repetetiva sekvensandet har definitivt sin charm och det är lätt hänt att det flyger iväg ett par timmar utan att du vet vart de tog vägen. Men som ljudmoduler är de inte oävna i andra sammanhang, som modernare tongångar som Future Bass och andra urbana beats.

Kanske är vi bara bekväma, men vi upptäcker med tiden att vi hellre använder masterklaviaturen till att spela på Volca-instrumenten eller programmera sekvenser än att använda enheternas inbyggda tangenter.

I mångt och mycket påminner Volca Bass om klassikern TB-303 Bassline.

Bra introduktion
Även om Volca solklart attraherar de som intresserar sig för dansmusikhistoria så är konceptet en bra introduktion för unga synthmaskinister. Vi testade trion på en tioåring som visserligen tar pianolektioner, men som gick loss på framförallt filtervredet på Volca Bass och knappt kunde förmås att sluta.

Slutligen ska ett par ord sägas om fenomenet ”moddning”. Volca-maskinernas kretskort är uppmärkta för de som är händiga med lödpennan och vill ta ut till exempel separata utgångar för trumljuden i Beats. Detta gäller även mer avancerade byggen som att fixa midi-ut. Monotron-serien har byggts om i stora mängder och vi lyfter på hatten för Korg som tänkt i de banorna redan från början. För tydlighetens skull så gäller inte garantin om du moddar din Volca. En gissning är att du innan jul kommer att se moddade Volca-burkar på Ebay och andra näthandelsplatser där modifierade musikinstrument byter ägare.

Sammanfattning
Korgs Volca-familj bjuder på tre individuella instrument i miniformat med gedigen analogfeeling. För under 4 000 kronor totalt är det här spektakulärt mycket kul för kosingen. Vi kommer med spänning följa Korgs nästa giv när det gäller billiga burkar som är tillbaka från dåtiden.

FAKTA: Korg Volca Bass,
Keys & Beats

  • Produkttyp: Trummaskin/basmaskin/sequencer-synth.
  • Tillverkare: Korg (www.korg.com).
  • Kontakt: EM Nordic (www.emnordic.se).
  • Anslutningar: midi in, cv-klockpuls ut/in, ljud ut (minitele).
  • Pris: Cirka 1 350 kronor styck inkl. moms.

Fördelar
  • Enkla att jobba med.
  • Låter utmärkt.
  • Små och behändiga.

Nackdelar
  • Saknar midi ut.
  • Behöver väska/skydd vid live-gig.
  • Inget sång-läge.

BETYG
Byggkvalitet: 3
Stabilitet/belastning: 5
Funktioner: 4
Användarvänlighet: 5
Prisvärde: 5

Testutrustning:
Macbook Pro 2,5 GHz Intel Core i5, 8 GB RAM. OS X 10.8.2. Mac Pro 2x2,8 GHz Quad-Core, 8 GB RAM. Mac OS X 10.7. 1. Logic Studio 9, Logic Pro X. Ableton Live Suite 9, Yahama DX-7.

Ljudexempel finner du här!