En datorstudio behöver inte vara stor och klumpig för att möta högt ställda ljudkvalitetskrav. Till exempel Apogee Duet, Focusrite Forte och SPL Crimson ger samma ljudkvalitet som mycket större alternativ, men ligger fint och diskret på ditt skrivbord. Nya Audient ID22 sällar sig till den här exklusiva skaran.

Ett av Audients främsta försäljningsargument är att ID22:s mikrofonförstärkare är något alldeles extra. Där många konkurrenter – och även större ljudkort som Prism Orpheus och Universal Audio Apollo – använder digitalt styrda ic-baserade mikrofonförstärkare (nästan alltid PGA 2500-kretsar) väljer Audient rejäla diskreta transistorer som jobbar i klass-a i de första förstärkarstegen. Det är en anledning till att ID22 behöver sitt nätaggregat och inte kan drivas med usb-bussen – klass a-elektronik drar nämligen mycket ström.

Mikrofonförstärkarna ger upp till 60 decibels förstärkning, vilket brukar räcka för de flesta mikrofoner och inspelningssituationer. Till skillnad från ljudkort med digitalt styrda mikrofonförstärkare kan ID22 förstås inte stereolänka mikrofonförstärkarna, men det är ju sällan något större handikapp.

Individuell fantommatning, 10 decibels dämpsats (för inspelning av Marshallstackar och liknande), fasvändning och ett högpassfilter, når du med separata omkopplare på frontpanelen.

Xlr/trs-kombojack på baksidan låter dig koppla in allt från bandmickar till gamla trummaskiner på de två analoga ingångarna. En alternativ di-ingång på kanal 2 med diskret jfet-steg och inimpedans på en megaohm ger dig en högklassig instrumentingång för elgitarrer och elbasar.

På ID22:s baksida hittar du separata balanserade insert ut- och ingångar för att du ska kunna koppla in till exempel en eq eller kompressor mellan mikrofonförstärkarna och ad-omvandlarna, en ovanlig finess nuförtiden. Det gör dessutom ID22 lite duktigare än andra småljudkort på mastring med analoga effekter, då du kan koppla ett par av utgångarna till effektracket och låta signalen gå tillbaka rakt in i omvandlarna utan att passera onödiga förstärkarkretsar. Vi hade önskat oss en knapp för att direkt koppla in inserteffekterna för mixning och mastring, men man kan ju inte få allt för de här pengarna...

Snygg front
Som andra skrivbordsljudkort ligger ID22 som en monitorkontrollenhet på ditt bord. Metallådan med frontpanel i aluminium är inte lika platt och kompakt som en del konkurrenters men vi tycker inte att ID22 känns klumpig. Lådans form gör det enkelt att fälla ner den helt eller delvis i ditt skrivbord och då blir det hela ännu snyggare.
Den tydliga och genomtänkta frontpanelen domineras av en stor ratt för monitorvolymen. Ovanför den hittar du en enkel och ganska grov nivåmätare.

Två knappar under monitorvolymratten dämpar respektive stänger av ljudet i monitorerna. En mindre ratt på panelens högersida styr hörlursvolymen. Det finns bara ett hörlursjack. Behöver du skapa flera artistmixar får du koppla in separata hörlursförstärkare till någon av utgångarna.

Tre funktionsknappar under hörlursvolymratten bjuder på flera genvägar till att slippa skaffa en separat monitorkontroll-enhet.

I dagsläget fungerar ID22 endast med Mac, men enligt tillverkaren är drivrutiner för Windows under arbete.

Fler kanaler än du tror
Även om ID22 bara har två analoga ingångar behöver du inte byta ljudkort bara för att du kommer på att du behöver fler i din studio. Ett par optiska in-/utgångar kan ställas om mellan spdif (stereo) upp till 96 kilohertz eller åtta adat-kanaler upp till 48 kilohertz, alternativt fyra kanaler upp till 96 kilohertz. Här kan du alltså koppla in till exempel en Focusrite 828 eller Audients egen ASP 008 med digitalkort och få en hel radda högklassiga mikrofonförstärkare till. Eftersom de digitala kanalerna dyker upp i medhörningsmixern fungerar de precis som övriga kanaler när det gäller den viktiga medhörningen.

ID22 kan synka mot den interna klockan eller digitalingången, men saknar tyvärr separat wordclockingång. De sex analoga utgångarna, två linjestereopar och hörlursutgången med separat omvandlare räcker långt om du inte jobbar med en analog mixer. Adat-utgången kan ge ytterligare åtta kanaler med en extra burk i racket. Audients mjukvaru-monitormixer är inte lika komplex eller fullmatad med dsp-effekter som en del konkurrenters. Och visst saknar vi ett reverb för medhörningen. Men vad Audient förlorar på gungorna tar de igen på karusellerna – mixern är extremt tydlig och lättrattad och innehåller mycket vettiga gränssnittslösningar.

Vi behövde knappt öppna handboken för att koppla de två monitorsendarna på varje kanal till olika utgångar, välja en digital ingång för talkback, koppla en analog och en digital utgång för huvud- respektive sekundärmonitorerna, konfigurera funktionsknapparna et cetera. Bra jobbat, Audient!

Audients ovanligt lättförståeliga och lättrattade medhörningsmixer får högt betyg av oss. Lägg märke till de simulerade tuschpenneetiketterna i underkanten.

Kul finess
Till skillnad från en del konkurrenter, som erbjuder flera uppsättningar monitormixrar bakom olika flikar i sin mjukvara, kör Audient en mer traditionell variant. Här hittar du två monitorsendar, i stereo, på varje kanal i medhörningsmixern (se bilden). Du kan alltså enkelt skapa tre olika medhörningsmixar med Audients lösning – och framför allt enkelt se hur alla nivåer är ställda utan att knappa runt. Mycket bra. En kul finess är också att du kan döpa dina kanaler med simulerad tuschpenna (inga åäö, tyvärr), precis som på en vältejpad gammal analogmixer.

Att Audient bygger mixrar och har mycket studiovana syns också på den vettiga talkbacklösningen. Talkback är ju närmast ett måste om du har separat inspelningsrum och behöver kommunicera med musikerna. Du kan lätt konfigurera vilken ingång som helst, även någon av de digitala, till talkbackmikrofon (som du får köpa separat) och välja att aktivera den med någon av funktionsknapparna.

Med en ID22 lär du inte känna något större behov av en separat monitorkontrollenhet heller. Du kan växla mellan två monitorpar, kopplade till de två analoga linjeutgångsparen (eller valfria digitala utgångar). Du kan summera till mono och till och med fasvända ena kanalen, vilket tillsammans med monosummeringen ger monolyssning på en stereobild med ett ”hål i mitten”, ett gammalt knep för att bedöma bland annat reverb i en mix. Och du kan förstås koppla funktionsknapparna, som ligger på rad under hörlursvolymen på frontpanelen, till valfri funktion.

Detaljer som separat digital nivåjustering av det alternativa monitorparet för smidig växling utan volymförändring visar också att Audients utvecklare tänkt till mer än de flesta. Alla smarta funktioner hade varit förgäves om inte ljudkvaliteten varit i samma klass, och inte heller här blir vi besvikna. Vi gjorde ett antal jämförande inspelningar där vi jämförde med vårt vanliga referensljudkort, Apogee Duet (IOS) – en mer portabel konkurrent till ID22.

Apogeeljudkortet låter bra men enligt våra öron är ID22 faktiskt snäppet bättre på både mikrofon- och di-inspelning. Vid lyssning med våra AKG K550-referenshörlurar var ljudkorten däremot ganska jämbördiga. Både ID22 och Duet låter stort, rent och väldetaljerat neutralt – precis vad som behövs för mixning och mastring på hyfsat hög nivå. Låt dig inte luras av att ID22:s omvandlare ”bara” går till 96 kilohertz och inte 192 kilohertz, vilket många konkurrenter skryter med. Både omvandlare och analog elektronik i ID22 håller mycket hög klass. Det är resultatet som räknas och inte siffrorna.

Sammanfattning
ID22 är tveklöst ett av de bästa och mest genomtänkta ljudkort vi testat, oavsett prislapp. Enda ”nackdelarna” vi kan komma på är att ID22 inte funkar lika bra i dean portabla studion som till exempel Apogee Duet. ID22 är varken IOS-kompatibelt, bussmatat eller ultrakompakt. Som skrivbordsljudkort imponerar ID22 däremot stort. Med tanke på ljudkvaliteten och alla genomtänkta funktioner är priset lågt.

FAKTA: Audient ID22

  • Produkttyp: Mac-ljudkort.
  • Tillverkare: Audient (www.audient.com).
  • Kontakt: Sennberg (www.sennberg.se).
  • Målgrupp: Hemstudio, studio.
  • Pris: cirka 6 000 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • Mycket hög ljudkvalitet rakt igenom.
  • Mycket bra mikrofonförstärkare.
  • Flexibla utgångar, tillåter till exempel enkel växling mellan två monitorpar.
  • Balanserade insert in/-utgångar efter mikrofonförstärkarna.
  • Smart och lättanvänd medhörningsmixer.

Nackdelar
  • Endast stöd för Mac i dagsläget.
  • Ingen wordclock-anslutning.
  • Inget IOS-stöd.
  • Kräver nätaggregat, inte optimalt för mobilt bruk.

Betyg
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 4
Byggkvalitet: 5
Prisvärdhet: 5

Testutrustning:
Macbook Pro 2,2 GHz i7 Quad Core, 8 GB RAM, 120 GB SSD, Apogee Duet (2013), Focusrite iTrack Solo, Logic Pro X, Brauner Phantom Classic, Beyerdynamic M201, AKG K550, Amphion Argon 2 drivna av Harmony Design Pa12-steg.

Ljudexempel finner du här!