Man kan utan överdrift säga att Genelec är en av de mer välrenommerade tillverkarna av studiomonitorer. Nu introducerar de en prispressad serie där man designat om chassit helt och skurit ner på mycket av det som inte har med själva ljudet att göra. Samtidigt har ambitionen varit att skapa en mer miljövänlig produkt och höljet är, till skillnad från övriga modeller, inte av aluminium, utan av en ny, gjutbar kompositmassa av finsk träfiber, särskilt framtagen för ändamålet.

Aktiva närfältare
Tekniskt sett bygger M030 och M040 på 8030A respektive 8040A. Det handlar alltså om aktiva, tvåvägs närfältare med basreflexhål, där den mindre M030 har ett femtums bas/mellanregister-element och en 0,75-tumsdiskant, medan M040 ståtar med 6,5- respektive entumselement. Framåt är skillnaden inte så stor gentemot 8000-serien, med motsvarande element och wave-guide (urgröpning kring diskanten), men i övrigt skiljer det en hel del.

Materialet har vi berört, men också ytterformen är ny. Borta är till exempel den separata och riktbara foten och i stället är hela lådan helgjuten, där basreflexhålet smugits in på undersidan, på de längsgående och gummimattförsedda benens insida, så att luften kommer nedåt i stället för som tidigare genom ett hål bakåt. Smidigt, och därmed sparas en del inre komponenter in också. Av besparingsskäl har bas/mid-konen inget skydd längre, medan diskantens galler är kvar, som väl är.

Fronten hyser inte strömbrytare eller volymkontroll, utan endast en led-lampa som lyser när monitorn är på. Även baksidan är omgjord. Här finner vi nu tre ingångar (tele, xlr och rca), alla dessbättre fortfarande riktade nedåt så att monitorn kan stå nära en vägg utan utstickande kontakter, något andra tillverkare borde ta efter. Ingångsbryggan har också flyttats upp något, för att bättre få plats med kontakterna nedåt, vilket kan vara ett problem på 8000-seriens mindre modeller.

Baksidan rymmer förutom ingångar, nätkabelanslutning och strömbrytare också de för Genelec typiska småomkopplarna för anpassning av ljudet. På andra serier är dessa endast åtkomliga med pennspets eller miniskruvmejsel, men här är det vanliga trelägesswitchar.

Lådorna är helgjutna i ett nytt, miljövänligt kompositmaterial av träfiber.

Kan sänka basen
Beteckningarna är också mer användarvänliga, med pedagogiska bilder av hur monitorn ska justeras beroende på om den står fritt, i ett hörn, mot en vägg eller på ett bord. Basen (100 hertz) kan då sänkas med 2 eller 4 decibel och den typiska rumsbumligheten vid 230 (M030) eller 210 hertz (M040) kan sänkas med 3 decibel. Även ingångskänsligheten kan justeras, men bara i tre steg, och utvolymkontroll saknas helt. Det får man sköta från sitt ljudkort eller mixer. 8000-serien möjliggör seriekoppling av högtalare, men det gör inte M-serien.

Miljövänliga
Noteras bör också att särskilda fästen för väggupphängning saknas, men vill man vinkla M-serien finns det separata, vibrationsisolerande dynor att köpa, som också går att montera på mikrofonstativ. Efter cirka 30 minuters tystnad ställer sig monitorerna alltid i strömbesparande stand-by-läge, men det hade varit bra att kunna välja detta själv. Det kan vara irriterande att behöva ”puffa igång” dem då och då. Sammantaget är både M030 och M040 en visserligen strippad men likväl tilltalande monitor att ha framför sig.

Det är ju anno 2013 så vi låter Daft Punks låt Motherboard från hajpade plattan Random Access Memories inleda vår refenslyssning. Skivan är välmixad, välmastrad och dessutom välbekant för många. Både M030 och M040 visar direkt prov på sin höga kvalitet. Detaljerna i den softa produktionen kommer fram mycket bra och stereobilden är fast och tydlig. M030 hänger förstås inte med i den djupare basen riktigt, M040 är märkbart bättre där, även om också den har en bit kvar ner till byxfladder och jordskred. Till det behövs större doningar eller en subwoofer.

För att testa djupledskänslan får den iranska vokal- och slagverksensemblen Nour brista ut i sången Miragres Formosos från det utmärkta albumet Alba. Det hela är inspelat i ett urgammalt tempel med idel naturlig (och alldeles magisk) akustik. Båda monitormodellerna återger det rumsliga djupet övertygande. Det låter verkligen som om den bakre tempelväggen är 30 meter bort, bakom studions ljudisolering …
Dock infinner sig en viss vasshet i övre mellanregistret när vi drar upp volymen, vilket låter ungefär på samma sätt i båda modellerna. Helt obekant är denna hårdhet inte. Genelecs mindre modeller i 8000-serien har också sådana tendenser, men här är det tydligare.

Vi avslutar med elektro-artisten Eskmo, vars suggestiva låtar innehåller rikligt av alla frekvenser. M030:orna må vara behändiga men ger för sin storlek ändå riktigt bra bas och hanterar även övriga register med den äran. Från cirka 60 hertz och uppåt är M040 snarlik i sin karaktär, men spelar starkare utan att storkna.

Jämfört med 8000-serien har M030/040 lite färre funktioner, men allt som behövs för att anpassas till olika rum.

Knepigt mixa techno
Två olika projekt får tjäna som testkaniner denna gång, när det gäller det väsentliga, nämligen hur bra mixarna blir med M-serien. Vi har episk ”trailer-musik” med både akustiska och virtuella orkester- och körklanger samt en ambitiös technoremix av en singer-songwriter.

Med nämnda hårdhet i minnet håller vi oss inom normala lyssningsnivåer under arbetet. Vi vill ju inte riskera att våra mixar blir uddlösa för att vi håller igen med övre mellanregistret, runt fem kilohertz, och dessutom bör man skona hörseln … Techno-remix är lite knepigt med M030 eftersom vi inte riktigt vet vad som händer i djupbasen och det är svårt att nå upp till den där partykänslan för att testa musiken känslomässigt. M040 är givetvis bättre på detta och man klarar sig faktiskt bra utan subwoofer.

Orkestermixen är på så vis enklare, men kräver desto mer precision i det kritiska mellanregistret för att få balanserna rätt, men precision bjuder båda modellerna på och vi drabbas inte av obehagliga överrasknin-gar när vi testar mixarna i andra lyssningar. Kort sagt: M-serien duger mer än väl för att mixa musik i hemstudion.

Sammanfattning
Genelecs nya hemstudiomonitorer är kanske inte de allra billigaste på marknaden, men för sitt pris levererar de ändå en ljudkvalitet som många andra i klassen inte når upp till. Har man redan en subwoofer räcker M030 utmärkt, men den som vill ha bättre koll på basregistret bör sikta på M040. I övrigt är de likvärdiga och mycket välljudande så länge som man inte drar på för mycket. Funktionellt finns här en del kompromisser jämfört med Genelecs dyrare serier, men de låter sig ändå enkelt anpassas till allehanda akustiska miljöer. De har dessutom en miljövänlig och gedigen design som känns fräsch och kan tilltala de flesta.

Testutrustning:
Apogee Duet 2-ljudkort, Pro-El ”Die Hard” xlr-kablar.

FAKTA: Genelec M030 & M040

  • Typ: aktiv, tvåvägs studiomonitor för närfält.
  • Tillverkare/kontakt: Genelec (www.genelec.se).
  • Ingångar: xlr (balanserad), trs (balanserad tele) samt rca (obalanserad).
  • Element: bas/mid M030: 5 tum; M040: 6,5 tum; diskant: 0,75 respektive en tum, magnetiskt skärmade.
  • Max SPL: M030: 103 dB; M040: 107 dB.
  • Frekvensomfång (-3 dB): M030: 58 Hz - 21 kHz; M040: 48 Hz - 20 kHz.
  • Crossover: M030: 3 kHz; M040: 2,5 kHz.
  • Förstärkning (2 x Class D): M030: 50+30W; M040: 80+50W.
  • Ingångsimpedans: 10 kohm.
  • Mått: M030: 273 x 190 x 190 mm; M040: 337 x 235 x 229 mm.
  • Vikt: M030: 4,6 kg; M040: 7,4 kg.
  • Övrigt: underläggsplattor med mikrofonstativfäste finns som tillbehör.
  • Pris: M030 ca 3 500 kr/st; M040: ca 5 200 kr/st. Priser inkl. moms.

Fördelar
  • Mycket välbalanserat ljud vid normala lyssningsnivåer.
  • Gedigen Genelec-kvalitet till bra pris.
  • Miljövänliga.
  • Bra bas för sin storlek (M030).

Nackdelar
  • Viss hårdhet i övre mellanregistret vid högre volym.
  • Automatiskt stand-by-läge inte valbart.

Betyg
Ljudkvalitet 4
Funktioner 3
Byggkvalitet 5
Prisvärde 4

TIPS:
Köp till Genelecs speciella underläggsdynor för att kunna vinkla eller fästa dina monitorhögtalare på stativ.