Tyskkonstruerade och Kinabyggda Eve Audio kliver in på monitormarknaden med en skräll. Vi har testat minstingen Sc204 och trevägs mellanmodellen Sc305 och blev mäkta imponerade.

Det saknas egentligen inte bra monitorer att välja mellan i någon prisklass. Här är en ny tillverkare att räkna med, tyska Eve Audio, startat av Roland Stenz som en gång i tiden var med och grundade välkända monitortillverkaren Adam. Här väljer tillverkaren delvis nya tekniska vägar och levererar en hel palett mycket seriösa monitorer till överraskande snällt pris.

Nästan bara digitalt
Eve-monitorerna ser inte så revolutionerande ut på utsidan. Att Roland Stenz fattat tycke för AMT-diskanter under sin tid på Adam är tydligt. Alla Evemonitorer har sådana diskantelement. En AMT, eller Air Motion Transformer, är ett diskantelement som använder ett veckat brett band i stället för en vanlig kon eller dome. Baselementen är ganska konventionella konstruktioner med bikakeformade koner av konstfiber.

Det är under huven Eve är unika, åtminstone i prisklassen. Alla Eve-monitorer har nämligen helt digital signalbehandling, inklusive delningsfiltren med separata direktkopplade digitala slutsteg för varje högtalarelement.

Monitorerna har analoga ingångar men digitalkonverterar direkt och internt är alltså allt digitalt ända fram till drivstegen före högtalarelementen.

Vi har sett en liknande konstruktion i de mycket dyrare Pmc Twotwo.5 (se test i Studio 12-2013), vilka lirar i den absoluta toppklassen. De imponerade enormt, så konceptet med dagens digitalteknik håller definitivt för finsmakarljud.

Framför allt verkar det som om det helt transparenta ljudidealet, där elektroniken inte pådyvlar sin egen karaktär, har kommit närmare.

En ”bieffekt” av den helt digitala signalbehandlingen är att den i dag obligatoriska korrektions-equalizern kan styras av en enda inmatningsratt – på framsidan. Alla Eve-monitorer har en sådan ratt med en ring av lysdioder. Den styr förstås även volymen.

Genom att trycka på ratten kan du växla funktion för att justera något av de tre equalizer-filtren. Basfiltret används framför allt för att kompensera för väggnära placering.

”Desk”/skrivbordsfiltret dämpar smalt runt 200 hertz (beroende på monitormodell) för att kompensera för reflektioner i bordsskivor och mixer-ytor. Samma filter kan i stället lyfta vid 80 hertz vid behov av lite extra bastryck.

Diskantfiltret som lyfter eller dämpar frekvenserna över tre kilohertz (AMT-diskantens delningsfrekvens) kan justera balansen för rum som är mycket dämpade eller har mer reflekterande väggar.

Allt det här kan skötas utan det vanliga pillrandet på baksidan, enkelt och överskådligt med en enda ratt. Helt suveränt, tack herr Stenz! Lysdiodringen gör allt enkelt och tydligt.


Den enda inmatningsratten sköter alla inställningar utan att du behöver pilla bakom högtalaren. Vi är beredda att böja våra estetiska ideal för så smarta och användarvänliga monitorer. Att de låter lika bra som de är smart byggda gör inte saken sämre.

En liten finsmakare
Monitorer med små fyratumsbasar, som Sc204, är ofta rätt val i en trång sovrumsstudio. Det var i ett sådant utrymme vi valde att sätta Eves minsting på prov, efter ett par veckors obligatorisk inspelning.

Med bara 15 centimeter till en reflekterande bakre vägg, relativt odämpad omgivning och lyssningsavstånd under metern fick Sc204:orna spela både egna mixar och kända plattor av varierande teknisk kvalitet.

Med lite ”skrivbordsfilterdämpning” och aningen dämpning av diskanten satt ljudet fint. Sc204 visade upp en utsökt balans mellan fina detaljer och avslappnad bred ljudbild som inte föll ihop helt bara för att vi rörde huvudet några centimeter.

Med 7-8 decimeters lyssningsavstånd spelade de mer än tillräckligt högt och även om basen inte var extremt djup kändes den ärlig och klart användbar för mixning.

Eve har ju subbashögtalare för dig som behöver mer tryck i de nedre regionerna så Sc204 kan funka även i lite större sammanhang eller för dansmusik och annat baskrävande. Vi blev mäkta imponerade över att så små och billiga monitorer kunde låta så ”dyrt”.


Bredvid ingångarna på baksidan av Sc305 hittar du omkopplaren som låter dig välja vilken av högtalarna som ska vara subwoofer.

Symmetrisk trevägare
Sedan var det dags för storasyskonet Sc305 – den minsta av Eves trevägsmonitorer.

Vi ställde upp dem på en djup hylla med större avstånd till en bakre vägg, bredvid våra vanliga referensmodeller, ett par passiva Amphion Argon 2 drivna av Harmony Design Pa12-slutsteg. Här behövdes bara en gnutta basdämpning innan ljudet satt som en smäck.

Eve-monitorerna spelade inte skjortan av våra referenser men var inte långt ifrån. Det var betydligt högre upplösning i diskanten, som ändå aldrig kändes hård eller onaturlig. Lite djupare, snabbare och neutralare bas fällde avgörandet.

Amphion-monitorernas mellanregister var som alltid svårslaget men på det hela taget kändes de ungefär lika stora Eve-monitorerna som klart bättre mix- och mastringsverktyg.

Karaktären var precis densamma som hos de små Sc 204. Lugn, balans och detaljer i utsökt samspel. Ingen lyssningströtthet ens efter många timmars koncentrerat lyssnande. Sc 305 gör oss onekligen sugna på Eves toppmodeller.

Sammanfattning
Vi blev både överraskade och imponerade av de här monitorerna. Sc204 och Sc305 kan definitivt mäta sig med allt i närheten av sina storleks- och prisklasser. Du får suveränt detaljrikt men ändå behagligt och neutralt ljud, bra stereoperspektiv, utmärkt konstruktion, suveränt gränssnitt, och rätt justeringsmöjligheter. Provlyssna själv och jämför med dina nuvarande monitorer så fort du får möjlighet, vi tror att du kommer att bli lika imponerad som vi blev.

FAKTA: Eve Audio Sc204 & Sc305

  • Produkttyp: Aktiva studiomonitorer.
  • Tillverkare: Eve Audio (www.eve-audio.com).
  • Kontakt: Golden Age Music (www.goldenagemusic.se).
  • Målgrupp: Hemstudio, studio.
  • Pris: Sc 204: Cirka 5 000 kronor per par. Sc 305: Cirka 13 600 kronor per par. Priser inkl. moms.

Fördelar

  • Suverän kombination av lugn neutralitet och detaljrikedom.
  • Bred stereobild med god precision.
  • Spelar ganska djupt med relativt rak, neutral bas.
  • Alla justeringar nås från framsidan.
  • Mycket prisvärda.

Nackdelar
Endast diskantelementen har skydd.
Inga digitala ingångar trots digital signalbehandling.
Bakåtriktade basreflexportar, inte idealiskt vid väggnära placering.

Betyg
Ljudkvalitet 5
Funktioner 4
Byggkvalitet 4
Prisvärdhet 5

Testutrustning:
Macbook Pro 2,2 GHz i7 Quad Core, 8 GB RAM, 120 GB SSD. Apogee Duet (2013), Logic Pro X, AKG K550, Amphion Argon2 drivna av Harmony Design Pa12-steg.