Ljudexempel på nätet: korta.studio.se/lyssna

När vi testade första versionen av Universal Audio Apollo för ett par år sedan var vi extremt imponerade, men vi önskade oss samtidigt en lillbrorsa för skrivbordet, med snällare prislapp.

Universal Audio lyssnade tyvärr inte på vårt förslag att kalla junior-modellen i Apollo-serien för Rocky men nya Apollo Twin uppfyller alla våra övriga önskemål, inklusive bra förstärkarsimulatorpluggar, och lägger till en hel del finesser vi bara anat att vi ville ha.

Okej … bered er på ett översvallande test.

Apollo Twin är än så länge bara kompatibel med Macar med inbyggd thunderboltport. Universal Audio vägrar tyvärr berätta om de tänker addera pc-stöd men vi anar och hoppas att det kommer.

I den riktigt snygga lådan i monitorkontrollerstil med överdel av tjock aluminium ryms ett toppmodernt ljudkort med två analoga ingångar med digitalt styrda mikrofonförstärkare med maximalt 65 decibels förstärkning. Mikrofonförstärkarna bygger troligtvis på de välrenommerade PGA 2500-kretsarna som används i många andra fina ljudkort. De har både högpassfilter, 20 decibels dämpsats, fasvändning och länkning, som aktiveras med separata knappar på frontpanelen (tack för det).

De två xlr/trs-kombojacken på baksidan – inga kabelpiskor här – fungerar även som balanserade linjeingångar. Kanal ett kopplas om till instrumentingång med hög inimpedans när du sticker en plugg i instrumentjacket på framsidan.

Apollo Twin har sex analoga utgångar, varav en monitorutgång med digitalt styrd analog nivåkontroll, en dito hörlursutgång som kan driva respektabla 80 milliwatt genom 600-ohms-lurar, och en balanserad linjeutgång med trs-kontakter. En optisk digitalingång med spdif/adat/smux-stöd låter dig bygga ut ingångsantalet till fyra, sex eller tio med varierande maximal samplingfrekvens beroende på antalet kanaler.

Liten skillnad
Under huven huserar även en eller två Shark-dsp-kretsar, beroende på om du köpt ett Apollo Twin Solo eller Duo. Antalet dsp-kretsar bestämmer hur många (UAD2)-pluggar du kan köra samtidigt men annars är funktionaliteten identisk hos de två modellerna.

Ljudkortet matas av ett separat litet switchat nätaggregat.
Apollo Twin är det första av Apolloljudkorten som levereras med endast thunderboltgränssnitt som standard. Äntligen kan vi helt sluta tänka på bandbredd när vi borde tänka musik. Apollo Twin fungerar som ett pcie-ljudkort på thunderboltbussen, så det är full fart som gäller. Det ligger däremot ingen Thunderboltkabel i lådan så budgetera sisådär 350 kronor extra för en sådan.


De medföljande pluggarna (utom UA 610B) är väldigt dsp-snåla så du kan gödsla ganska ymnigt med dem, både i Console-mixern och i ditt inspelningsprogram. Alla (!) inställningar i Console sparas om du lägger med pluggen Console Recall i projektet (den lilla ”mätarpluggen” i förgrunden).

Så lättrattat
Den vettiga uppsättningen anslutningar, att vi slipper kabelpiskan många skrivbordskonkurrenter dras med, de tydliga knapparna som låter dig ställa in mikrofonförstärkarna blixtsnabbt utan att fippla i mjukvaran, och framför allt knapparna för att snabbt växla inmatningsrattens funktion – gör Twin ännu enklare att använda än vårt hittillsvarande enratts-referensljudkort, Apogee Duet.

Tydliga mätare, lysande symboler över mikrofonförstärkarknapparna och en ännu tydligare led-krans runt inmatningsratten gör att du ser på håll hur det mesta är inställt. Twin får en solklar guldstjärna i ergonomibetyg.

Även om Apollo Twin har massor av goda sidor och egenskaper är det Universal Audios enorma bibliotek med dsp-drivna pluggar för att simulera klassisk hårdvara som lockar mest. I Apolloljudkorten kan pluggarna inte bara placeras i ditt inspelningsprogram (au/ vst/aax64 och rtas-format) för mixning, de kan även köras i den suveräna virtuella mixern Console för både enormt bra medhörning och inspelning genom komplexa pluggkedjor, i realtid, och utan hörbar fördröjning (!). Att lira med en bra gitarrförstärkarsimulator i Console är en minnesvärd upplevelse – det funkar helt enkelt så bra. Kasta in en Fairchildkompressor före förstärkaren och njut … Du kan testa varje plugg i hela biblioteket i 14 dagar så räkna med att habegäret blir svårtyglat.

De enda nackdelarna med UAD2-pluggarna är att de kostar en del, att de skapar ett jobbigt samlarbegär och att det tar betydligt längre tid att offline-mixa ner till fil än vi är vana vid med bara native-pluggar i en snabb dator.

Vid mjukvarumedhörning genom ditt inspelningsprogram, då pluggarna alltså inte rullar i realtidsläge i Console, ger de dessutom en del extra fördröjning i lyssningen. De är med andra ord inte ideala om du samtidigt vill använda andra tillverkares pluggar och då behöver jobba mycket med mjukvarumedhörning genom inspelningsprogrammet.


Anslutningar på baksidan innebär att du slipper den kabelpiska som en del konkurrenter har.

Startpaketet imponerar
Att Universal Audio kan erbjuda massor av olika och mycket bra hårdvarusimulerande pluggeffekter lockar förstås. Men det betyder inte att du börjar från noll: Universal Audio skickar inte bara med den nya mickförstärkarpluggen UA610B – mer om den strax – utan även reverbet Real Verb Pro, som är perfekt som medhörningsreverb i Console-mixern, de förenklade bas- och gitarrförstärkarpluggarna Bass Amp Room 8x10 och Amp Room Half-Stack från Softube, som låter utmärkt autentiskt. Och du får dessutom äldre versioner av klassikerna La2a, 1176 och Pultec-eq:n, med tillägget ”legacy” för att skilja dem från de än mer verklighetstrogna nya pluggmodellerna av samma utrustning som UAD släppt den senaste tiden.

Du kommer faktiskt mycket långt med bara det här startpaketet – inte minst när det gäller att utnyttja möjligheten att slipa och forma din medhörningsmix i Console. Medhörningen är ju det viktiga när du spelar in – öppna ditt projekt igen i framtiden när du köpt de bästa UAD-pluggarna och remixa då …

Utöver prislappen, thunderboltgränssnittet och de redan välkända realtidseffekterna heter Apollo Twins paradnummer ”Unison”. Vad är då Unison? Jo, genom att Universal Audio bygger både hårdvara och kodar pluggar har de kunnat knyta samman dessa på ett än så länge ganska unikt sätt för att simulera mikrofonförstärkare. Även om de är lite förtegna om detaljerna under huven är en viktig komponent styrning av inimpedansen hos mikrofoningångarna på ljudkortet.

Mikrofonförstärkarna, som till vardags har en inimpedans på 5,4 kiloohm kan, fjärrstyrt från pluggen, sänka den impedansen till kanske två kiloohm eller ännu lägre. Det gör att en ansluten mikrofon driver ström genom ungefär samma impedans hos ljudkortets fysiska förstärkare som den hade gjort kopplad till den mikrofonförstärkare pluggen ska simulera – en mycket viktig detalj om resultatet ska bli autentiskt. Dessutom kan de digitalt styrda mikrofonförstärkarna länkas till pluggmodellen av mikrofonförstärkaren, som alltså kan fås att bete sig som originalet när du skruvar upp/ned förstärkningen med rattan på ljudkortet … klurigt!

Apollo Twin levereras alltså med en plugg som simulerar Universal Audios nytillverkade version av den legendariska mikrofonförstärkare som designades av Bill Putnam, kallad UA610B. För 150 dollar (introduktionspris) kan du även köpa till en mer vintagefärgad pluggmodell av ”originalet” kallad 610A, modellerad efter en kanal i ”the green board” som alla som läst Neil Youngs självbiografi har hört talas om (inflikat mellan allt modelltågssnack).

610B är i pluggform en rejält flexibel karaktärsmaskin som kan subtilkomprimera och runda av dina hårda signaler, både som realtidsplugg med Unison-styrning och som plugg i din mix. Den har dessutom en bra om än väldigt enkel hyllfilter-eq. Att den följer med är en verklig bonus.


De virtuella utgångarna gör att du kan patcha Logics Drummer-plugg till ett par utgångar och där lägga på fet 1176-kompression i lyssningen, utan att addera hörbar fördröjning eller lasta ner datorn.

Flexibel medhörning
Apolloljudkorten har under huven, som sagt, en virtuell dsp-driven mixer kallad Console. Den används både för medhörning och för att bygga signalkedjor när du spelar in genom dina UAD-pluggar i realtid. Om du vill kan den även fungera som livemixer (fast du måste ha med dig datorn till giget, förstås).

Den här mixern är ännu en sak som Universal Audio gjort rätt. Den är inte bara extremt kraftfull och flexibel – du kan ovanligt enkelt bygga en suveränt bra och kreativitetshöjande lyssning med de fina UAD-pluggarna i realtid, och även skapa upp till tre medhörningsmixar genom att utnyttja såväl hörlursutgången som monitor- och linjeutgångarna. Console kan också spara alla sina inställningar inuti dina projekt – jupp, allt! Du stoppar bara den lilla oansenliga pluggen Console Recall i ett ledigt fack i ditt projekt. I projektet finns då alltså inte bara inställningarna hos de pluggar som ligger i själva projektet i inspelningsprogrammet utan även realtidspluggarnas och medhörningsmixerns inställningar. Lysande helt enkelt. Total Recall.

Du kan dessutom lägga till fyra virtuella utgångar i Console-mixern. Kopplar du till exempel en trumplugg och en virtuell synth till dessa kan du, i realtid, köra de signalerna genom analogsimulerande pluggar och tappa av signal till medhörningsreverbet. Mycket smart, och mycket enkelt. Och det låter fantastiskt bra.

Funkade perfekt
Vi kopplade vår vanliga referensmikrofon, Brauners Phantom Classic, till Apollo Twin och spelade in såväl helt ”rent” som med olika inställningar i de spännande nya UA610B-pluggarna (i realtid) – allt funkade perfekt och det var busenkelt att ratta fram precis rätt karaktärsnivå. Vi tror att många Apolloanvändare kommer att skippa separata mikrofonförstärkare helt när det kommer lite fler av de utlovade simulerade mikrofonförstärkarna att stoppa i Console (och i mixen, vid behov). Ja, surfa in på korta.studio.se/lyssna och döm själv.

Där hittar du dessutom inspelningar genom gitarr- och basförstärkarsimulatorerna och en tvåkanals livemix (tänk singer/songwriterframträdade) där även en akustisk gitarr med LR Baggs Lyric-mikrofon lajnats genom en UA610B-plugg på ena kanalen. Vi var riktigt upprymda efter testerna. Apollo Twin är verkligen kreativitetshöjande!

Sammanfattning
Vi har nog aldrig blivit så genomimponerade av ett ljudkort förut. Inte ens ursprungliga Apollo kunde när vi testade det göra allt så rätt och bra och prisvärt som nya Twin. Det blir maxbetyg på alla punkter för Universal Audio Apollo Twin Duo. Har du råd och räcker kanalerna för dig är det inte mycket att snacka om – även om du nu trodde att du var nöjd med ditt nuvarande ljudkort. Sen är det då frågan om du ska köpa Solo eller Duo-modellen? Vårt råd: Köp den dyrare, den extra dsp-kraften är värd varenda krona.

FAKTA: Apollo Twin Duo

  • Produkttyp: Mac-kompatibelt skrivbordsljudkort med dsp-kretsar.
  • Tillverkare: Universal Audio (www.uaudio.com).
  • Kontakt: Fitzpatrick (www.fitzpatrick.se).
  • Plattform: endast Mac OS.
  • Målgrupp: studio/hemstudio/mobil inspelning.
  • Pris: ca 8 000 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • UAD-DSP-pluggar i realtid (!).
  • UAD-DSP-pluggar i mixen.
  • Stort och enormt bra hårdvarusimulerande pluggbibliotek.
  • Suverän ergonomi.
  • Mycket bra styrprogram.
  • Smart och bra mikrofonförstärkarsimulering.
  • Thunderboltgränssnitt.
  • Hög ljudkvalitet.

Nackdelar
  • Väcker begär efter dyra pluggar.
  • Bara en thunderboltkontakt - Twin måste sitta sist i thunderboltkedjan.
  • Bara för Mac (än så länge).

Betyg
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 5
Byggkvalitet: 5
Prisvärdhet: 5

Testutrustning:
Macbook Pro 2,2 GHz i7 Quad Core, 8 GB RAM, 120 GB SSD, Apogee Duet (2013), Logic Pro X, Brauner Phantom Classic, AKG K550 och K271, Amphion Argon2 drivna av Harmony Design Pa12-steg.