Ljudexempel på nätet: korta.studio.se/lyssna

Att mixa med en datormus och att mixa med ett traditionellt analogt mixerbord är två helt skilda upplevelser. Den virtuella mixern är förstås mer flexibel, men många föredrar mixerbordets direktkontroll. När du skruvar på just den där ratten vet du att du justerar nivån i det övre mellanregisterfiltret, utan att titta. Du mixar med öronen. Händerna vet efter ett tag var de ska trycka och vrida.

Visst, det finns hårdvarukontrollenheter som ger datormixern lite mer känsla. De pratar med ditt inspelningsprogram via midi eller mer avcancerade protokoll för att styra inspelningsprogrammet. De har ofta motorreglar och rattar för panorering och med lite pill och fix kan de hjälpligt justera en plugg i taget på dina mixerkanaler. De är bra på nivåer och panorering men sällan något vidare på kanalstrippskruvandet.

Svenska pluggspecialisterna Softube har tänkt igenom den här problematiken. Deras lösning heter Console 1 och består av både en kontrollenhet och mjukvara.


Om du behöver mixa utan hårdvarukontrollern kan du öppna ett litet nödkontrollfönster.

En kanal i taget
Console 1 ställer den traditionella relationen mellan hårdvarukontrollenheter och datormixrar lite på huvudet. Den stiliga och robusta Console 1-kontrollern, som faktiskt är både made by Sweden och in Sweden, har inte motorreglar för flera kanaler utan motsvarar i stället en enda fullmatad kanalstripp (minus tappningarna): En transientsektion kallad Shape, en eq-sektion med fyra band och en kompressorsektion.

Du hittar, förstås, även finesser som hög- och lågpassfilter som kan kopplas till kompressorn, möjlighet att välja ordning på sektionerna i signalkedjan och så vidare. En sektion med ”Drive” och ”Drive Character”-rattar låter dig styra simulerat pressade förstärkarsteg, som när du medvetet överstyr ingångarna på ett analogt mixerbord.

En lång rad med 20 knappar i överkanten ger dig blixtsnabb tillgång till den kanal du vill justera. De 20 knapparna kan skiftas uppåt och nedåt för att ge tillgång till i princip hur många kanaler som helst.

Det är direktvalsknapparna och den tydliga kontrollerlayouten som är det smått revolutionerande i det här konceptet: Att ha full kontroll över en kanal i mixern åt gången med smidigast möjliga val av vad du vill justera, med hjälp av rattar med fasta positioner.

Hårdvarukontrollerns lysdioder och det fristående Console 1-skärmgränssnittet (mer om det strax) ger omedelbar information om alla inställningar för den kanal du för tillfället fokuserar på. Softube väljer att göra en sak i taget och ger dig verktygen för att det ska bli så enkelt som det bara går.

Ansiktet utåt
Men hur går det till? Jo, Console 1-hårdvarukontrollern styr inte ditt inspelningsprogram och den styr inte separata Softubepluggar direkt. Den är i stället kopplad till ett program som lever utanför ditt inspelningsprogram. Det styr i sin tur individuella Console 1-pluggar som du lägger på varje kanal i ditt inspelningsprogram.

Console 1-programmet har ett helt fristående gränssnitt som samtidigt visar den valda kanalstrippen och nivåmätare för alla kanaler med Console 1-pluggar. Det här gränssnittet kan du manuellt visa eller dölja med en speciell knapp på hårdvarukontrollern, eller så låter du det dyka upp bara när du skruvar på en ratt. Eller så drar du det till en egen skärm om du har flera skärmar.

Till skillnad från andra, ”vanliga”, kanalstripp-pluggar erbjuder Console 1 alltså möjligheten att verkligen mixa. Console 1 inkluderar både panorering, nivå och solo-knappar och utgången från varje plugg är normalt en stereosignal. Mixar du helt i Console 1-världen fungerar ditt inspelningsprograms mixer ungefär som en passiv summeringsmixer, det räknar bara ihop alla stereosignalerna från Console 1-pluggarna till masterbussen.

I många inspelningsprogram (som vårt Logic Pro X) kan du automatisera alla pluggparametrar med grafisk redigering, så du förlorar inte mer av funktioner än bilden på reglarnas ställning när du låter Console 1 ta över din mixer. Hade bara Softube inkluderat virtuella panorerings- och ”regel”-indikatorer under nivåmätarna hade vi knappt saknat mixervyn i Logic … kanske i en kommande uppdatering?

Du kan förstås lägga andra pluggar både före och efter Console 1-pluggen på varje kanal men det komplicerar saker och ting lite och splittrar det smarta gränssnittet. Att inspelningsprogrammets mixertappningar ligger utanför Console 1:s kontroll är däremot lite synd, vi hade gärna rattat även reverbnivåer med en ratt på hårdvarukontrollern. Förresten, går inte det att lösa genom att låta ett par rattar vara midi-kontrollers och prata med inspelningsprogrammet, Softube? Synd bara att det inte är några rattar över.


Ett rent och snyggt gränssnitt är ett suveränt komplement till hårdvarukontrollerns alla lysdioder. Nivåmätare för 20 Console 1-kanaler pryder underkanten. Vi saknar knappt mixfönstret i Logic.

Mixa med öronen
Precis som Softube skriver i bruksanvisningen till Console 1 är dagens grafiska gränssnitt lite farliga – det är lätt hänt att du mixar med ögonen i stället för med öronen. Det kanske inte är helt uppenbart men en av de viktigaste funktionerna hos Console 1 är möjligheten att välja att varken titta på inspelningsprogrammets mixfönster eller Console 1:s grafiska gränssnitt – utan att helt enkelt välja kanal med hårdvaran och mixa med öronen. Chockerande va? Den enkla visuella återkopplingen du får av lysdioderna på hårdvarukontrollern räcker långt.

En skiva SSL 4000
Kanalstrippen i Console 1 simulerar en verklig mixerkanalstripp. I denna första version av Console 1 har Softube klokt nog valt att inkludera en simulering av en kanal i ett guldskiveproducerande SSL 4000 E-bord för ett krispigt, snabbt och framför allt mångsidigt ljud. Du kommer att kunna köpa till alternativa och säkert fetare och svampigare simuleringar i framtiden.

Softube byger simuleringar på komponentnivå, utifrån originalets kretslösning och det ger också möjlighet att förbättra funktionen utan att muckla med ljudkaraktären. De flesta funktionerna och egenskaperna i SSL-bordet har simulerats men en del begränsningar hos orginalet har byggts bort, Console 1:s SSL-limpa har fritt justerbar attack på kompressorn och framför allt en smart utveckling av originalets gate/expander-del som i Softube-version blivit ett smidigt transientformningsverktyg.

Till skillnad från till exempel Waves NLS och Slate Digital VCC simuleras inte hela bordet utan bara själva kanalstrippen, Softube satsade i stället på sin ”Drive Character”-funktion som lyfter eller dämpar övertonerna i mellanregistret från grundmodelleringen av SSL-bordets mikrofonförstärkardistorsion. De menar att den funktionen är mycket mer flexibel. Men de utesluter ändå samtidigt inte att de kan lägga till simulering av mixbussen i framtida mixersimuleringar om det behövs. En smart finess hos Console 1 är att du kan ladda in andra Softubes kanalstripp-, eq- och kompressorpluggar i din Console 1-mixer.

Vi testade med såväl TubeTech-pultec eq:n som Tridentkanalstripen och FET-kompressorn och det fungerade bra och kan vara ett sätt att justera ljudkaraktären vid behov … även om gränssnittet för att ratta Tubetech/pultec-eq:n med sina egensinniga rattar blev lite knöligt.

Även om många säkert ser en begränsning i att du inte kan ladda in andra tillverkares pluggar i Console 1 tycker vi inte att detta är ett stort problem. Måste du använda sådana pluggar kan de ju ligga före eller efter Console 1-pluggen och hanteras på det vanliga sättet med museditering.


Du lägger en Console 1-plugg på varje kanal i din mixer och namnger dem så Console 1 mappar 1:1 mot mixern. Med Logic kan Console 1 tyvärr inte hämta kanalnamnen automatiskt så de får du skriva in för hand, med en del andra program ska det gå automatiskt.

Ljudkvalitet
För att verkligen testa Softubes SSL-modellering gjorde vi några små jämförande tester mot Universal Audios SSL Channel Strip E, en annan SSL 4000 E-simulering. Surfa in på korta.studio.se/lyssna för att provlyssna lite. Vi tyckte inte att ljudet var identiskt men båda pluggarna lät tveklöst mycket bra. Ljudkvaliteten drar definitivt inte ned det smarta Console 1-gränssnittet.

Testerna visade däremot tydligt hur mycket bättre Console 1:s rena ”Flat UI”-gränssnitt är än de typiska foto-av-hårdvara-gränssnitten som Channel Strip E är ett bra exempel på. SSL-bordets kompakta knapplayout beror mycket på rent fysiska förutsättningar – varför ska mjukvara avbilda något sådant? Bara för att vi ska tro att vi får hela ljudet av ett mixerbord för 1/200-del av kostnaden …

Console 1 är verkligen smart men en en-kanal-i-taget-mixer har sina begränsningar när det gäller nivåstyrningen, åtminstone tycker vi det. Utan att se de virtuella reglarnas position tappar vi också lite av helhetsbilden.

Kunde Softube, som komplement, släppa en renodlad enhet (Console 2?) med kanske 20 motorreglar, så skulle vi bli helt nöjda. Volymratten på Console 1 som då blev överflödig kunde kanske i stället midi-styra effekt-tappning på varje kanal i inspelningsprogrammet? Det skulle vara perfekt: Justering av kanallimporna en kanal i taget och ändå fysiska reglar att ”spela på” under mixningen!

Skulle de dessutom ta steget att addera mixbussimulering (gärna som tillval för en extra slant) och när det gäller SSL 4000-modellen inkludera den legendariska mixbusskompressorn, skulle vi bli rent lyriska. Samma kombo av mixbuss och kompressor återfinns ju i andra stora bord så konceptet kunde funka även för annat än SSL-modeller. Det här är ett så bra grundkoncept att bara ett liiitet exta mintflarn av funktioner kan lyfta det till omloppsbana.

Förresten, Softube, varför inte bygga en enkel ”LARC” för ert TSAR-reverb i samma stil som Console 1? Eller rent av bygga ett Reverb 1? Det hade varit suveränt. Ni har öppnat dörren. Vägen ligger öppen för mer hårdmjuk innovation i samma stil.

Sammanfattning
Console 1 är nytänk när det är som bäst. Softube har skapat ett snabbjobbat gränssnitt som genom att utnyttja funktionerna i vanliga pluggar lätt seglar förbi både museditering och yxigt mappade effekter i vanliga hårdvarukontrollers. Console 1 är just genom den täta integrationen av hård- och mjukvara det smidigaste sättet att finlira din mix vi har sett hittills. Ljudkvaliteten är lika bra som det smarta konceptet och när fler mixermodeller blir tillgängliga blir det än bättre. Att mycket vill ha mer och att vi gärna hade sett motorreglar som komplement till en-kanal-i-taget-editeringen är en annan sak. Det gör inte Console 1 till ett sämre köp. Den här hårdmjuka limpan rekommenderas varmt.

FAKTA: Softube Console 1

  • Produkttyp: Virtuell mixer med hårdvarukontroller.
  • Tillverkare/kontakt: Softube (www.softube.com).
  • Plattform: endast tillgänglig för Mac OS X i dagsläget.
  • Målgrupp: studio/hemstudio.
  • Pris: ca 7 000 kronor inkl. moms.

Fördelar
  • Mycket smidigt arbetsflöde.
  • Mycket klurigt transientverktyg i SSL-modellen.
  • SSL-simuleringen låter
  • utmärkt.

Nackdelar
  • Bara en kanal i taget-justering.
  • Bara Softubes pluggar kan laddas i strippen.
  • Console 1-konceptet inkluderar inte tappningarna för till exempel reverb.
  • Stöd för Windows saknas i dagsläget.

Betyg
Ljudkvalitet: 5
Funktioner: 4
Byggkvalitet: 5
Prisvärdhet: 4

Testutrustning:
Macbook Pro 2,2 GHz i7 Quad Core, 8 GB RAM, 120 GB SSD Apogee Duet (2013), Logic Pro X, Brauner Phantom Classic, AKG K550 och K271, Amphion Argon2 drivna av Harmony Design Pa12-steg.