Liksom övriga Claviaprodukter tillverkas Nord Lead A1 (NLA1) för hand i Stockholm med en rigorös kvalitetskontroll, och liksom sina föregångare i produktserien känns NLA1 mycket gedigen. Sidopanelerna är här i metall och kontrollpanelen är mindre än på Nord Lead 4, men i övrigt känns designen igen, alltifrån den anslagskänsliga, fyra oktaver stora klaviaturen till moduleringshjulet av sandblästrad aluminium och vibrato/bend-pinnen i trä. Dessa detaljer som 1995 framstod som smått excentriska är nu något vi närmast tar för givet, liksom kvalitén i övrigt.

Under skalet
I princip är detta fyra separata, virtuellt modellerade analogsyntar (slottar/parter) under samma hölje. De delar på 26 röster vilket kan tyckas snålt för en digitalsynt, men man ska komma ihåg att det krävs rejält med processorkraft för att exakt simulera analoga kretsar. Dessutom är röstallokeringen smidig. Det är också lätt att skapa splittar och lager mellan olika slottar och skicka till separata utgångar.
Grundstrukturen är den klassiska: två oscillatorer med en stor uppsättning vågformer, olika filter att välja mellan, envelopgeneratorer, lfo och effekter. Till detta kommer en avancerad arpeggiator som via masterklockan går att synkronisera till lfo och ekoeffekter.

Nord Lead A1 är fyra oberoende, digitalt modellerade analogsyntar under ett skal.

Fina möjligheter att skapa ljud
Oscillatorerna erbjuder utöver olika varianter av de sedvanliga, analogsyntvågformerna också sex mer digitalt ljudande sådana, för orgelljud, klockljud, röstklanger och annat. Nytt för NLA1 är de förinställda konfigurationerna. I stället för två separata oscillatorer och något slags moduleringsmatris gives här elva färdiga inställningar för synk, detune, brusmix, olika vågformskombinationer, frekvens- respektive amplitudmodulering. Det är praktiskt för den som vill ha enkla förinställningar, men mindre bra för oss som vill kunna ratta allt själva och slippa bläddra med oscillator config-ratten.

Filtret erbjuder sex olika karaktärer: 12/24 dB lågpass, bandpass, högpass samt M-läget (typ Moog) och TB-läget (typ Roland TB-303). Tillsammans med drive-parametern (simulerar saturering) och resonansen ges alla möjligheter att hitta den klang du vill ha, men vi hade gärna sett en steglös filter-keyboardtracking i stället för tre fasta lägen. Enkla är också de båda enveloparna, som skalats ner till attack, decay och release vilket räcker för det mesta, men ibland saknar vi möjligheten att ställa sustainnivå.

Effekter och fler finesser
Till skillnad från Nord Lead 4 går det nu att ha reverb och delay samtidigt. Som effekter gives också ringmodulation, phaser, flanger, två olika chorus samt distorsion. Dessa kan dock inte användas samtidigt.

Arpeggiatorn (en för varje syntpart) har vi nämnt men här finns mer godis. Morph-funktionen, där man enkelt kan adressera vilka parametrar som helst till antingen moduleringshjul/expressionspedal eller anslagskänslighet är mycket användbar liksom Randomize som slumpar fram helt nya patchar. Vill man hålla sig inom mer kontrollerade ramar kommer den nya Mutate-funktionen väl till pass för att ta en patch i oväntade riktningar. Ny är också Like-knappen. Namnet känns lite trendigt men det är mycket bra att kunna lagra en historik av upp till 50 varianter eller snapshots av en patch innan man bestämmer sig.

M-filter nära Moog-orginal
Clavia är ju pionjärer och riktigt vassa när det gäller virtuell analogteknik och NLA1 är inget undantag. Tekniken erbjuder visserligen inte riktigt samma omedelbara närvaro som en äkta analogsynt, men möjliggör å andra sidan avsevärt fler finesser än vad som går att åstadkomma med helt analog teknik. Clavias nu snart tjugo år gamla, och ständigt utvecklade koncept står sig och vi är särskilt förtjusta i M-filtrets karaktär som kommer mycket nära originalet. Möjligheten att kombinera och synkronisera fyra olika parter är kraftfullt och är något du bör hålla i minnet vid prisjämförelser med konkurrerande produkter. Nya, feta unison-läget är också bra och glides och filtersvep sker helt utan artefakter. Jämfört med NL2x och NL3 upplever vi överlag NLA1 som mer distinkt i karaktären, men samtidigt lite varmare än NL4 och med en subtil fasdrift mellan rösterna som känns analog.

Användning
Oscillatorupplägget är vi som sagt något tveksamma till, men i övrigt är NLA1 lätt att hantera. För prisklassen är de tre led-fönstren (program/performance, vågform, osc-konfigurering) i enklaste laget men gör sitt jobb ändå. För bättre överblick finns nu Nord Sound Manager, ett bibliotektsprogram till OS X/Windows. Klaviaturen är skön att spela på men som så ofta numera är tangenternas hörn en aning skarpa på undersidan, vilket kan störa vissa musiker beroende på spelstil. Vi saknar ljudingång, aftertouch och polyfonisk portamento men man kan ju inte få allt. Vikten på hela synten är förbluffande låg, mindre än fem kilo, trots att chassi och hölje är i metall. Hur bär de sig åt?

Sammanfattning
Nord Lead A1 fyller delvis en annan nisch än storebrodern Nord Lead 4. NLA1 fokuserar mer på snabba lösningar medan NL4 ger större valfrihet för användaren. Prisskillnaden är inte större än att den hugade klaviaturisten (Clavia-turisten?) själv bör överväga vilken modell som passar bäst och det finns också en rackversion. Den som väljer A1 får i vilket fall som helst en mycket potent och välljudande synthesizer med flera användbara och kreativa funktioner som håller länge än.

Fördelar

  • Låter mycket bra
  • Inspirerande fabriksprogram
  • Många smarta funktioner
  • Låg vikt

Nackdelar
  • En del menybläddrande blir det
  • Saknar aftertouch och poly-glide


Betyg
  • Ljudkvalitet: 4
  • Användning: 4
  • Byggkvalitet: 5
  • Prisvärde: 4

FAKTA
Typ: digital, polyfonisk synthesizer med virtuell analog-modellering
Syntes: subtraktiv, 2 osc, 1 filter (6 karaktärer), 2 envelope, 1 LFO, arpeggiator
Klaviatur: 49 anslagskänsliga, ovägda tangenter
Antal parter (multitimbralitet): 4
Display: 2 st tresiffriga LED, 1 st tvåsiffrig
Röster: 26 totalt
Minnen: 8 x 50 patch, 4 x 50 performance
Anslutningar (tele): 4 separata ut (obalanserade), hörlur ut (stereo), sustain- och expressionpedal in
Midi-anslutningar: DIN in/ut samt usb-b
Effekter: reverb, delay (separata), ringmodulation, phaser, flanger, 2 st chorus, dist
Mått: 802 x 260 x 92 mm
Vikt: ca 4,8 Kg
Pris: ca 12000 kr
Övrigt: finns även i rackversion
Distributör: Clavia, www.clavia.se

Testutrustning:

  • Apogee Duet2 ljudkort
  • Dynaudio DBM50 monitorer
  • AKG K240-Studio hörlurar

Ljudexempel
Allt är livespelat, inga pålägg eller sequencer

Preset A20, rytmisk performance, fyra parter med arpeggiator i tre, manuellt modhjul till filter

Preset A21, rytmisk performance, fyra parter med arpeggiator i tre, manuellt modhjul till filter

Preset B37, technopad, två parter, manuellt modhjul till filter

Preset A42, drone med modhjul- och glide-laj, fyra parter

Preset B35, varm stråkpad, tre parter