Vi är många som stött på problemet att behovet av bra analoga mikrofoningångar överstigit tillgången i studion. En lösning på det problemet kan då vara att helt enkelt byta ljudkort, en annan är att använda lediga digitala ingångar och komplettera med en flerkanals mikrofonförstärkare med digitalomvandlare. Har ditt ljudkort adat-ingång (två behövs för högre samplingsfrekvenser) - och en bra medhörningsmixer som integrerar de digitala ingångarna i lyssningen på ett vettigt sätt, kan den andra vägen fungera väl så bra. Att bygga ut med en högklassig åttakanalig mikrofonförstärkare med digitalutgång kan rentav ge dig ett kvalitetsmäsigt övertag över normala flerkanaliga ljudkort.

Audients nya åttakanaliga mikrofonförstärkare, Asp 880, siktar rakt på dig som sitter i den här knipan och erbjuder med sin påkostade analoga, diskreta elektronik just det där lilla kvalitetsmässiga klivet upp i kvalitet från nästan alla ljudkorts vanliga mikrofoningångar.

Djupt rack
Asp 880:s en höjdenhet höga frontpanel i aluminium är ganska fullmatad men ändå tydlig och överskådlig. Den är uppdelad i åtta kanalsektioner med knappar som lyser upp då de är aktiva. Ett par släta silverfärgade rattar per kanal ställer förstärkning och brytfrekvensen för ett inkopplingsbart högpassfilter. Längst till höger på fronten hittar du även en digitalsektion där en knapp låter dig välja samplingsfrekvens (44,1/48/88,2/96kHz).

Asp 880 har däremot ingen på/av-omkopplare. Vill du vara miljövänlig så får du ordna det med en extern brytare.

Lådan är rejält djupt och även om den inte väger mer än 4 kg bör du nog stötta den i bakändan för att inte sätta onödig press på rackfästena.

Flexibel Hifi
Audients mikrofonförstärkarkonstruktion gör att Asp 880 skiljer sig från nästan alla vanliga ljudkort, oavsett pris.

Mikrofonförstärkarna har nämligen ingångsteg byggda runt åtta diskreta transistorer, följda av en IC-förstärkare, en teknisk lösning som kostar mer att bygga och som drar lite mer ström men som faktiskt erbjuder hörbart bättre ljudkvalitet än även de bästa digitalt styrda IC-mikrofonfärstärkarna du hittar i finare ljudkort - men mer om det senare. Spänningsmatningen är viktig för ljudkvaliteten och Asp har ett internt switchat nätaggregat som matar externa mikrofoner med 48 Volt, den analoga elektroniken med +-18V och digitalkretsarna med 5 Volt. Enheten drar upp till 40 Watt. Det märks att Audient tar det här med ljudkvalitet på allvar.

Mikrofonförstärkarna erbjuder upp till 60 dB av tyst, ren och i princip neutral förstärkning och är så tekniskt högklassiga att Asp 880:s vanliga linjeingångar faktiskt passerar genom hela förstärkarkretsarna - efter en dämpsats på ingången.

Varje mikrofonförstärkare har, utöver den enda nivåkontrollen, knappar för fasvändning, -10 dB dämpsats för höga ingångsnivåer och ett inkopplingsbart högpassfilter som med en ratt kan ställas mellan 25 och 250 Hz - mycket användbart.

Mikrofonförstärkarnas ingångsimpedans kan dessutom ställas mellan låga 220 Ohm till ”normala” 1,2 kOhm och upp till ”höga” 2,8 kOhm. Ingångsimpedansen kan påverka ljudet från dynamiska och transformatormatade mikrofoner en hel del och omkopplaren är helt klart en tillgång. En än högre inimpedans på sisådär 5-10 kOhm för delikata bandmikrofoner skulle däremot inte varit dum, liksom några dB ytterligare maxförstärkning men man kan ju inte få allt och Audient Asp 880 lär klara de allra flesta inspelningsjobb galant.

Vi skulle inte tacka nej till fullfjädrade nivåmätare heller men ett par lysdioder per kanal visar i alla fall att det finns signal samt när det blir för mycket av det goda och ingångarna klipper.

Asp:s två första kanaler har instrumentingångar byggda med diskreta JFET-transistorer. Ingångarna kopplas automatiskt om till instrumentingången på framsidan då du kopplar in ett telejack. Ingångsimpedansen på 1 Megaohm belastar inte magnetiska mikrofoner nämnvärt men har du en passiv piezomikrofon med extrema behov av hög inimpedans kan du ändå behöva en anpassad förförststärkare.

Fullmatad baksida
Alla anslutningar utom instrumentingångarna hittar du på baksidan. En rad med åtta låsbara XLR/TRS-kombojack låter dig koppla in mikrofoner (XLR) eller linjesignaler (TRS).

Två adat-utgångar ger möjlighet att överföra åtta kanaler med upp till 96 kHz samplingsfrekvens med SMUX (sample multiplexing), vilket stöds av många moderna ljudkort.

En professionell finess är att du som alternativ till adat-utgpångarna kan få ut de digitala signalerna över fyra stereopar spdif/AES på en 9-pinnars dsub-kontakt (kräver förstås passande kabelpiska). En annan mycket viktig funktion om du använder många digitalprylar i din studio är in- och utgångarna för wordclock-synkronisering. Asp 880 har dessutom inkopplingsbar terminering då enheten ska sitta i änden på en wordclockkedja.

Användbara finesser
Så till de där små finurligheterna som är lätta att missa men som kan vara avgörande i många inspelningssituationer: Först och främst har Asp 880 åtta analoga, balanserade utgångar (Tascam-standard DSUB-kontakt). Dessa är aktiva samtidigt som de digitala utgångarna, så du kan till exempel använda dem kopplade till en analog mixer för medhörning eller parallellinspelning.

Dessutom hittar du på frontpanelen för varje kanal en liten knapp märkt A-D. Den kopplar om ingången på kanalens AD-omvandlare, från utgången på motsvarande mikrofonförstärkare, till en separat uppsättning balanserade linjeingångar. Även de är samlade i en DSUB-kontakt. De separata linjeingångarna kan användas som smidigt omkopplingsbara alternativa ingångar kopplade till exempel till en synth, de många separata utgångarna på ett seriöst digitaltrumset eller, ja något annat med linjeutgångar. Att du fritt, per kanal, kan växla mellan inkopplade mikrofoner och helt separata linjesignaler kan spara mycket kabelfipplande.

Smarta finesser på frontpanelen av Asp 880.

Kopplar du in ett gäng effektenheter mellan de analoga ut- och ingångarna fungerar de förstås även som in/urkopplingsbara balanserade insertpunkter. Den där lilla A-D-knappen är inte dum alls.

Balanseringskretsarna på de åtta ingångarna ligger alltså rakt på AD-omvandlarens ingångar så de erbjuder en kortare/renare signalväg till de moderna och högpresterande AD-omvandlarna än de vanliga linjeingångarna, som ju passerar mikrofonförstärkarna.

Bättre än ett bra ljudkort
För att testa hur Asp 880 står sig mot ett modernt ljudkort av god klass kopplade vi in testexemplaret till adat-ingången på vårt nya thunderbolt-referensljudkort, Universal Audios Apollo Twin Duo, för en renhårig duell mot ljudkortets vanliga mikrofon- och instrumentingångar. Asp 880 fick vara masterklocka även vid inspelningarna med Apollo-ljudkortets ingångar. Dessa är utmärkta och bygger på väldigt populära digitalt styrda IC-förstärkare.

Du hittar ett par testfiler längst ner i artikeln för att du ska kunna dra dina egna slutsater.

Vid testerna spelade vi in sång och akustisk gitarr genom vår vanliga referensmikrofon, Brauners Phantom Classic. Instrumentingångarna testade vi med en Squierstrata med Lindy Fralin Split Blade-mikrofoner. Gitarrsignalen passerade DSP-pluggen Chandler GAV19T i Apollo-ljudkortet. Att spela in genom Asp 880 genom realtidseffekter fungerade lika bra som med de vanliga Apolloingångarna - Asp fungerade verkligen som en integrerad del av vår Apollostudio, med begränsningen att den enda adat-ingången på ljudkortet begränsade samplingsfrekvensen till 48 kHz, alternativt halverade antalet ingångar - men det är ju inte Asp 880:s fel. Med ett ljudkort med två adat-ingångar, som till exempel de större Apollo-ljudkorten, skulle integrationen bli än bättre.

I vårt tycke gav Asp 880:s mikrofoningångar och omvandlare en liten men faktiskt hörbart bättre inspelningskvalitet, med aningen lugnare, renare ljudbild än de alldeles utmärkta Apollo-mikrofonfärstärkarna och omvandlarna. Skillnaden var verkligen inte stor men hörbar. För ett ljudkort med enklare mikrofonförstärkare skulle de högklassiga mikrofonförstärkarna i Asp 880 vara en påtaglig förbättring.

Sammanfattning
Har du en eller ett per adat-ingångar över på ditt ljudkort och behöver bygga ut studion med fler analoga ingångar är Asp 880 onekligen en mycket attraktiv lösning. Det finns ett antal billigare och flera betydligt dyrare alternativ med samma grundfunktioner men vi tror att många kommer hålla med oss om att Asp 880:s utsökta balans mellan kvalitet, funktioner och pris gör att den här mikrofonförstärkaren sticker ut lite extra.

Produkttyp: Flerkanals mikrofonförstärkare/ADC
Tillverkare: Audient, www.audient.com
Kontakt: Sennberg, www.sennberg.se
Målgrupp: Studio/hemstudio
Pris: 9685 kronor inklusive moms.

Fördelar

  • Mycket hög ljudkvalitet
  • Mycket bra mikrofonförstärkare
  • Flexibla anslutningar - både digitala och analoga
  • Välbyggd

Nackdelar
  • Lite väl enkla ”nivåmätare”.
  • ”Bara” 60 dB maximal förstärkning.

Betyg
  • Ljudkvalitet: 5
  • Funktioner: 4
  • Byggkvalitet: 4
  • Prisvärdhet: 4

Testutrustning:

  • Macbook Pro 2,2GHz i7 fyrkärnig, 8GB Ram, 120GB SSD
  • Universal Audio Apollo Twin Duo
  • Logic Pro X
  • Mikrofoner: Brauner Phantom Classic
  • Lyssning: Lurar- AKG K550, Monitorer- Amphion Argon2 drivna av Harmony Design Pa12-steg

Ljudexempel