Aphex är ett företag vars produkter sticker ut. Med väldigt lite nostalgi, modern tillverkningsteknik och lite halv-futuristisk design simmar de resolut mot retroströmmen.

Men det betyder inte att de missat lunchboxtåget - Aphex har en växande skara produkter för API:s allt populärare 500-format: En klurig lunchbox med inbyggt ljudkort, tre mikrofonförstärkare, en eq, en kompressor och, förstås, en exciter.

Vi lånade in de tre mikrofonförstärkarna för ett jämförande test.


Aphex mikrofonförstärkare A-Pre, P-Pre och Dual RPA är alla i 500-seriens lunchbox-format.

Lätta byggen
Jämfört med många andra tillverkares motsvarande moduler är J-Pre, A-Pre och Dual RPA ovanligt lätta, trots att två av enheterna har transformatorer på både in- och utgångarna. Med frontpaneler i aluminium och bara distansmonterade glasfiberkort som skärmning och skydd på sidorna känns de visserligen aningen ömtåliga men samtidigt lite extra portabla.

Aphexmodulerna skruvas i ditt 500-rack eller din lunchbox med räfflade ”fingerskruvar” - en praktisk lösning om du flyttar dina moduler ofta men skruvarna sticker ut en del och känns lite onödigt ömtåliga.

Alla tre mikrofonförstärkarna har stora tydliga nivåmätare med 20 led-segment och instrumentingångar med hela 10 Megaohms inimpedans för minimal belastning av passiva mikrofoner - särskilt viktigt för piezomikrofoner som låter (ännu) sämre om de belastas för mycket.

Alla tre har 26 dB dämpning för trummor och andra högljudda ljudkällor, 75 Hz högpassfilter och fasvändning - och likadana grönt bakbelysta tryckknappar och små räfflade nivårattar.

J-Pre, A-Pre och Dual RPA har en trelägesomkopplare för att anpassa utgångsnivån och förstärkningsomfånget.

Två av modulerna, J-Pre och Dual RPA, har inkopplingsbara limitrar placerade före de första förstärkarstegen. Detta gör att förstärkarna i princip blir omöjliga att överstyra - även om du förstås får de typiska limiter-bieffekterna vilka kan vara väl så störande som lite förstärkardist. Limiterknapparna blinkar till i rött när limiterkretsen jobbar.

Två varianter med transformatorer
Både J-Pre och A-Pre är tekniskt sett liknande konstruktioner av klassiskt snitt med transformatorer på både in- och utgångarna. På utgångarna har båda modulerna samma Jensen-transformator men ingångstransformatorerna skiljer sig åt.

J-pre ger max 65 dB förstärkning och har Aphex egen åttakanals J1788A-mikrofonförstärkare som teknisk förebild (fast med transformatorbalanserad utgång). J-pre har ovanligt låg inimpedans på 700 ohm - vilket ger lite dämpad diskant med många mikrofontyper - en bidragande orsak till enhetens subjektivt varma ljudkaraktär.

A-Pre klarar max 70 dB förstärkning (bra för mikrofoner med klen utsignal) och har en Aphex-designad Cinemag-transformator på ingången och inimpedans på 1,3 kiloohm.

Dubbelt halvrör
Till skillnad från de ”traditionellt” uppbyggda J-Pre och A-Pre har Dual RPA inga transformatorer. In- och utgångsstegen är elektroniskt balanserade. Enhetens enda rör, en 12AT7 dubbeltriod, delas av kanalerna så varje kanal använder ett triodsteg i signalvägen efter de diskreta tranistorstegen på ingången.

Den maximala förstärkningen på 61 dB är lite i lägsta laget om du vill jobba med bandmikrofoner framför tystare ljudkällor.

Aphex matar röret med låg anodspänning men menar att den typiska rörkaraktäristiken trots det bevaras. Dual RPA är alltså inte någon traditionell rörmikrofonförstärkare utan en ren transistorförstärkare med ett enda rörsteg.

Det delade röret är säkerligen anledningen till att Dual RPA är just en dubbelmodul. Den lösningen har en liten baksida, utöver att du måste köpa tvåpack: Du kan inte använda ditt 500-racks eventuella ”koppla vidare”-funktion för att bygga effektkedjor från båda mikrofonförstärkarna till efterföljande enheter.

Inspelningstester
Som vanligt spelande vi in sång och akustisk gitarr samt enbart akustisk gitarr med både vår kondensatorreferens, Brauners Phantom Classic, och en Beyerdynamic M201 dynamisk mikrofon. DI-ingångarna testades med en Squier-strata utrustad med Lindy Fralin Split Blade-mikrofoner. Vi jämförde också testenheterna med minkrofonförstärkarna och instrumentingången på vårt referensljudkort, ett Apogee Duet (IOS). Du hittar testfiler här nedan eller på soundcloud.com/tidningenstudio. Lyssna och dra dina egna slutsater.

Det tog inte många tester och genomlyssningar för att hitta en favorit i den här gruppen. I alla jämförelser vi gjorde, både mot de andra testade mikrofonförstärkarna och vårt ljudkorts mikrofonförstärkare och oavsett ljudkälla, lät Aphex J-pre i våra öron lite bättre än de övriga med både tryck och lagom subtil värme i ljudet. Röster tog ett litet kliv framåt och akustiska gitarrer rundades av lite och fylldes ut snyggt. J-Pre har trevlig karaktär helt enkelt.

Inte heller A-Pre var särskilt neutral men hade en mer toppig och ”framåt” karaktär - vilket förstås kan vara en tillgång inte minst i kombination med vissa ”mörka” mikrofoner och med vissa ljudkällor. Däremot blev sss-ljud med A-Pre lite väl betonade med båda våra testmikrofoner. Vi föredrog faktiskt J-Pre framför A-Pre även med vår Beyerdynamic M201 på både sång och akustisk gitarr. Som sagt, lyssna på testfilerna och döm själv.

Dual RPA lät i jämförelse lite tillbakalutad, ren, detaljerad och neutral i klangen. Det enda triodsteget i signalvägen hörde vi inte mycket av, Aphex måste driva röret försiktigt.

Med tanke på att det är gott om ljudkort med inbyggda bra men lite tråkigt karaktärslösa mikrofonförstärkare känns Dual RPA inte lika intressant som A-Pre och framför allt J-pre.

Sammanfattning
Aphex J-Pre är i våra öron den klarast lysande stjärnan i den här samlingen. Med en riktigt snygg mix av ”punch” och mjuk, aningen vintage-färgad återgivning var det J-Pre som i våra öron lät bäst med såväl vår stormembranare som vår dynamiska referensmikrofon. Den lite billigare A-Pre kan vara ett intressant alternativ om du är ute efter ett ljud som sticker ut lite extra i din mix.

Aphexmodulernas tydliga nivåmätare syns bra på långt håll - den finessen borde fler tillverkare ta efter.

FAKTA
Produkttyp: Mikrofonförstärkare, API 500-format
Tillverkare: aphex.com
Kontakt: goldenagemusic.se
Målgrupp: Studio, projektstudio
Pris: J-pre ca 5000 kronor inklusive moms, A-Pre ca 4000 kronor inklusive moms, Dual RPA ca 6500 kronor inklusive moms.

Aphex J-Pre 500

Fördelar

  • Snyggt ljud med rätt tryck, värme, och balans, utan att tappa detaljer.
  • Bra nivåmätare
  • Inkopplingsbar limiter kan hindra överstyrning/klippning
  • Högpassfilter
  • Prisvärd

Nackdelar
  • ”Fingerskruvarna” för fastsättningen aningen ömtåliga

Betyg
  • Ljudkvalitet: 5
  • Funktioner: 4
  • Byggkvalitet: 4
  • Prisvärdhet: 4

Aphex A-Pre 500

Fördelar

  • Det öppna, toppiga ljudet sticker ut bra
  • Bra pris
  • Instrumentingång med hög inimpedans

Nackdelar
  • Betoning av sss-ljud gör A-Pre mindre lysande för sånginspelning med många mikrofoner.
  • Låter inte lika varmt och runt som J-Pre
  • ”Fingerskruvarna” för fastsättningen aningen ömtåliga

Betyg
  • Ljudkvalitet: 4
  • Funktioner: 3
  • Byggkvalitet: 4
  • Prisvärdhet: 3

Aphex Dual RPA 500

Fördelar

  • Neutral men lite tillbakalutad ljudkaraktär
  • Tydliga nivåmätare
  • Instrumentingångarna har hög inimpedans
  • Limiters på ingångarna

Nackdelar
  • Dubbelmodul- lite bökigare att koppla till effekter i racket
  • Låter inte så mycket roligare än bra ljudkorts-mikrofonförstärkare
  • ”Fingerskruvarna” för fastsättningen aningen ömtåliga

Betyg
  • Ljudkvalitet: 4
  • Funktioner: 3
  • Byggkvalitet: 4
  • Prisvärdhet: 3

Testutrustning

  • Macbook Pro 2,2GHz i7 Quad Core, 8GB Ram, 120GB SSD
  • Apogee Duet (2013)
  • Logic Pro X
  • Mikrofoner: Brauner Phantom Classic, Beyerdynamic M201
  • Lyssning: Lurar- AKG K550, Monitorer- Amphion Argon2 drivna av Harmony Design Pa12-steg