Som alternativ till den mer påkostade Voyager-serien har det under flera år kommit ett antal olika Phatty-modeller med förenklad kontrollpanel och bantade funktioner. Förra gången kompletterades de med Sub Phatty, med ny design och fler finesser, bland annat en sub-oscillator, varav namnet. Många av de utökade funktionerna var dock endast tillgängliga via menydykning eller redigerare och klaviaturen kunde uppfattas som väl kort. Moog lyssnade noga på användarnas önskemål och nu har svaret kommit: Sub 37, som har (nästan) allt en äkta monosynt ska ha.

Kvalitet när den är som bäst
Eller monosynt förresten, Sub 37 är vad Moog kallar ”parafonisk”, vilket innebär att de båda oscillatorerna kan dela upp sig och göra det möjligt att spela två toner samtidigt. Mer om det strax.

Det handlar alltså om en klassisk, subtraktiv synthesizer med tre oktavers anslagskänslig klaviatur med aftertouch, och med snyggt upplysta pitch- och moduleringshjul - allt solitt förpackat i aluminiumchassi med träsidor och mängder med rejäla reglage. Alla anslutningar sitter infällda på vänster kortsida (se faktaruta). Det här är amerikansk kvalitet när den är som allra bäst.

Oscillatorer och filter
Signalvägen är helt analog men med delvis digital kontroll. Vågformerna är steglöst justerbara från triangelvåg via sågtand till olika breda pulsvågor och den ena oscillatorn har en in- och urkopplingsbar sub-oscillator med fast fyrkantvåg, en oktav under den ordinarie frekvensen. Kanske lite snålt med bara en sub, särskilt med tanke på syntens namn. I mixerdelen ställs i alla fall balanserna mellan oscillatorer, brusgenerator och sub.


En gedigen analogsynt med rejäla rattar och knappar till allting, men så väger den också en del.

Filtret (ladder-modell) kan ställas om i fyra lägen: 6, 12, 18 och 24 dB/oktav. 6 dB är ovanligt men det är inte alls dumt för de riktigt råa sounden. Samtliga lägen kan sättas i självsvängning via resonans-reglaget och med ”multidrive” skapas ytterligare karaktär med överstyrning av filtret. Trackningen (filter i förhållande till tonhöjd) är steglöst reglerbar och på tal om överstyrning finns en feedback-funktion där hela synten matar tillbaka ljudet till sig själv för extra fetma och aggressivitet. När en extern ljudkälla är inkopplad tar den dock över funktionen.

Enveloper och moduleringar
De båda enveloperna är snabba och erbjuder förutom de gängse parametrarna även loop- och latch-funktion (repeterar respektive håller kvar) samt olika multitrig-lägen.

Två synkbara lfo:er utgör de grundläggande moduleringskällorna men förutom de sedvanliga destinationerna oscillator-frekvens och filtermängd, kan man i stort sett låta dem modulera nästan vilken parameter som helst. Hela matrisen är mycket omfattande och det går dessutom att seriekoppla moduleringsbussarna för riktigt komplexa och närmast oöverskådliga ljudtrix. Dock letar vi förgäves efter en viktig funktion: att kunna modulera filtret direkt från någon av oscillatorerna. Det vore användbart till bland annat rösthärmande formantljud (”ööjj”) och liknande, men saknas tyvärr. Detta kompenseras i någon mån av att lfo:erna kan komma upp i 1000 Hz och skapa viss frekvensmodulering.


Moog Sub 37 Tribute Edition ingår i Phatty-serien men erbjuder långt fler åtkomliga kontroller och funktioner.

Portamento/glide har fått en egen ”modul” och ger ovanligt många och snabba valmöjligheter. Vid parafoniskt spel (två toner samtidigt) kan man exempelvis låta den övre tonen ha portamento medan den undre inte har det. Fiffigt.

Arpeggiator och sequencer
Längst till vänster sitter en lcd-skärm med meny- och navigeringsknappar. Skärmen är tydlig och överskådlig men vi saknar visning av parametervärde. Voyager har det liksom många andra betydligt billigare syntar. Det finns här inget sätt att se vad en parameter har för värde (om man inte befinner sig i Panel-läge förstås, där det ju låter som rattarna står). Bra tips för framtida uppdatering av den fasta mjukvaran.

Till vänster finns också en ordinär men användbar arpeggiator som går att synka till lfo:erna för intrikata rytmiska mönster. Lite störande dock att den frenetiskt blinkande tempolampan sitter precis invid den ganska försynt upplysta lcd-skärmen - kanske syntens enda designmiss.

Här sitter också en 64-stegad sequencer som man enkelt programmerar från klaviaturen. Du kan i menyer välja olika beteenden - till exempel transponera mitt i en sekvens utan att börja om från första tonen, kul! - och den är en viktig del av charmen med hela Sub 37, tycker vi. Längst ner på panelen finns sexton knappar för snabbval av ljudbank och patch. En förträfflig idé som fler synttillverkare borde ta efter.

Ljudintryck
Namnet Moog förpliktigar men Sub 37 bär upp det med den äran. Det låter helt enkelt Moog så det räcker. Det finns en väl avvägd fasthet i basen och en precision i attackerna som inte alla analogsyntar kan prestera. Filtret svarar musikaliskt och de många moduleringsvägarna öppnar för även de mest galna experiment. Dock ligger syntens stora styrka i parametrarnas lättåtkomlighet och i hur bra arpeggiatorn eller sequencern jobbar ihop med lfo:erna. Kreativitet ingår i priset och det är en ren njutning att jobba med den här Moogen.

Sammanfattning
Blotta åsynen av en Sub 37 kan göra den mest förhärdade syntfantast alldeles varm inombords. Varmt är också ljudet från den här läckra och kompetenta skapelsen och vi tror att den, trots sitt relativt höga pris, kan bli en tuff konkurrent i sitt segment. Förbi är tiden då menyblädder och släta paneler regerade världen (hoppas vi). Återigen visar Moog var skåpet ska stå.

Fakta Moog Sub 37 Tribute Edition

  • Typ: analog, parafonisk synthesizer
  • Tillverkare: Moog Music (www.moogmusic.com)
  • Kontakt: Fitzpatrick (www.fitzpatrick.se)
  • Syntes: subtraktiv, 2 vco + 1 sub + 1 brus, 1 vcf, 2 env, 2 lfo
  • Klaviatur: 37 fullstora, anslagskänsliga tangenter med monofonisk aftertouch
  • Röster: 1-2
  • Multi-timbralitet: nej
  • Minnen: 16 x 16
  • Skärm: 128 x 64 pixel lcd
  • Anslutningar: audio ut (mono), audio in (mono), hörlur (tele), cv in: filter-, pitch, volym- och kbd-.
  • Midi-anslutningar: din in+out/thru samt usb-b
  • Effekter: nej
  • Övrigt: arpeggiator och step-sequencer (max 64 steg)
  • Mått: 679 x 375 x 171 mm
  • Vikt: 10 kg
  • Pris: ca 12.800 kr

Fördelar
  • Äkta Moog-ljud. Nuf said.
  • Massor med rejäla reglage
  • Utmärkt klaviatur
  • Bra sequencer och arpeggiator

Nackdelar
  • Visar inte parametervärde i displayen
  • Ingen modulering från oscilllator till filter

Betyg

  • Ljudkvalitet: 5
  • Användning: 4
  • Byggkvalitet: 5
  • Prisvärde: 3

Testutrustning

  • Apogee Duet2 ljudkort
  • Dynaudio DBM50 monitorer
  • AKG K240-Studio hörlurar