Resident Audio är ett nytt namn i branschen men om man får tro marknadsmaterialet har de en hel drös ingenjörer med massor av erfarenhet från redan etablerade tillverkare. Det gör oss förstås nyfikna. Det New York-baserade företaget gör en ganska storstilad entre och lanserar nu både två närfältsmonitorer och hela tre thundebolt-ljudkort i olika storlekar från två till tio kanaler. Först ut bland ljudkorten är T4 som vi testat här, ett ovanligt avskalat och enkelt ljudkort med fyra analoga in- och utgångar.


Avskalat Thunderbolt-ljudkort som även får sin ström genom Thunderbolt. Smidigt för laptopparen på språng.

Behöver ingen extern strömförsörjning
Resident Audio har satsat helt på det snabba Thunderbolt-gränssnittet med så stor bandbredd att ljudkort, bildskärmar, hårddiskar och annat kan kopplas i serie utan problem. Det som framför allt skiljer T4 från marknadens övriga Thunderbolt-ljudkort är att det faktiskt spänningsmatas från Thunderbolt-bussen. Det gör det förstås mycket lämpat för mobil inspelning eller DJ:ande, där du ofta behöver packa ner och upp din lilla laptop-datorstudio. Att slippa släpa på ett extra nätaggregat är värt mycket.

Det kan förresten vara bra att påminna pc-ägare om att det är Windows 8 som gäller för att T4 ska funka. Mac-folket behöver OS 10.9 eller senare.

Lätt att få ner i väskan
T4:s funktionslösningar och rent fysiska utformning skvallrar också om att Resident Audio siktar på de mobila inspelarna: XLR/trs-komboingångarna och alla rattar och omkopplare samsas på den enkla och avskalade frontpanelen - det gör det enkelt att koppla snabbt men det är samtidigt lite bökigt att behöva böja undan alla kablar som sticker ut när ljudkortet används mer stationärt.

De silvriga plastrattarna sticker däremot inte ut så mycket. Det känns fasta och stadiga och verkar tåla en del. Vi hittar inga uppenbara akilleshälar bland kontakterna, rattarna och omkopplarna. Det här ljudkortet lär överleva ganska mycket upp- och nerpackande.

T4 har ett skal i aluminium och blank akrylplast och känns mycket stadigt trots att det bara väger ett kilo ungefär. Inte minst står det stadigt på stora avlånga gummifötter - du slipper störa dig på att inkopplade kablar drar runt ljudkortet allt för mycket.

Fyra mångsidiga kanaler
Utöver Thunderbolt-anslutningen och bussmatningen är det säkert T4:s fyra flexibla analoga ingångar som lär locka flest ljudkortsspekulanter. Till skillnad från många andra ljudkort i den här storleken kan du koppla mikrofoner, linjesignaler och även instrument till alla fyra av T4:s ingångar, även om du inte kan mixa och matcha riktigt hur som helst, men mer om det senare. Mickförstärkarna ger från 15 till 60 dB förstärkning. Maxförstärkningen lär räcka för de flesta dynamiska mikrofoner men eftersom 15 dB är lägsta förstärkning kan du eventuellt behöva koppla in externa dämpsatser, eller välja mikrofoner med lägre utsignal, då du vill spela in dubbla baskaggar, väderkvarns-marshallstackar och sådant.

Varje ingångskanal har en liten ratt för att ställa förstärkningen. Ratten är omgiven av en ring som lyser i olika färg beroende på signalnivån och fungerar som enkel nivåmätare. En gemensam omkopplare låter dig koppla in/ur 48V fantommatning på alla kanalerna. För kanalparen 1-2 och 3-4 kan trs-ingångarna växlas mellan linje och instrumentsignal med två små omkopplare.

På baksidan hittar du fyra analoga balanserade trs-utgångar och ett hörlursjack av typen trs/tele. T4 har dessutom midi in- och ut, men inga digitala anslutningar alls. Här är det enkelt och renskalat som gäller.


Avskalat även på baksidan. Men det har midi.

Enklast tänkbara medhörning
Till skillnad från de flesta andra ljudkort med mer än två kanaler har T4 inte någon mjukvarustyrd medhörningsmixer som tillåter nivåjustering, panorering och fasvändning i lyssningen - frikopplad från inspelningsnivån. Visserligen har medhörning genom inspelningsprogrammen blivit allt bättre i takt med att datorerna blivit kraftfullare men än så länge behövs ofta ändå en bra fristående medhörning med minimal fördröjning.

Här har Resident audio satsat på enkelhet: analog signal från ingångarna tappas av, summeras och mixas helt enkelt med ljudet från datorn. Hur mycket av den summerade direkta signalen du vill höra ställer du med en liten ratt till vänster om T4:s huvudvolymratt till höger på frontpanalen. Till skillnad från hur sådana här mixrattar brukar fungera påverkar den här ratten inte nivån på signalerna från datorn. Den justerar bara hur mycket direkt signal du hör. Överröstar spåren från datorn den direkta signalen hur du än skruvar upp måste du därför dra ner nivån i inspelningsprogrammet.

Medhörningen kopplas om beroende på ingångsval så du hör instrument och mikrofoner centrerat i stereobilden men stereolinjesignaler i stereo.

I praktiken har den här lösningen, förstås, både för- och nackdelar. Det är enkelt och det går fort att få ganska vettig medhörning men samtidigt är det ofta bökigt att balansera ljudet och när du vill höra fyra ingångskällor tillsammans med redan inspelade spår börjar åtminstone vi sakna möjligheten att finjustera och panorera signalerna. Som sagt - vill du ha enklast möjliga medhörning med minimalt musklickande är T4:s lösning utmärkt. Vill du däremot ha bästa möjliga medhörning för att prestera på topp, då är de flesta konkurrenters mer avancerade lösningar klart bättre, inte minst de som även erbjuder reverb i lyssningen.

En annan sak som känns lite väl förenklad är att hörlursutgången och monitorutgången delar på en enda volymratt. Vi skulle åtminstone velat ha en mute-knapp för monitorerna för att underlätta växling mellan inspelning och uppspelning i lurar och monitorer.

Match mot Apollo Twin
För att testa hur T4 står sig ljudkvalitetsmässigt spelade vi, som vanligt, in sång och akustisk gitarr genom vår referensmikrofon, Brauners Phantom Classic. Den akustiska gitarren var utrustad med en intern LR Baggs Lyric-mikrofon som vi kopplade till en av instrumentingångarna. Vi spelade in samma låt med både T4 och vårt Universal Audio Apollo Twin Duo-ljudkort, som ju också är Thunderbolt-anslutet. Här nedan kan du höra testfilerna, eller kan du surfa in på korta.studio.se/lyssna.

Om ljudexemplen
1. Inspelning av sång+akustisk gitarr med en Brauner Phantom Classic kondensatormikrofon i munhöjd, ca 30 cm avstånd. ca 32 dB förstärkning. Första delen med mikrofonen kopplad till Resident Audio T4, andra till referensljudkortet, ett Universal Audio Apollo Twin (inga dsp-effekter i signalkedjan). Inspelning i Logic Pro X, inga effekter utom lite ambiens på stereobussen.

2. Inspelning av lajnad akustisk gitarr - en liten parlorgitarr med en LR Baggs Lyric-mikrofon. Första delen av ljudfilen med mikrofonen kopplad till instrumentingången på Resident Audio T4, andra delen med mikrofonen kopplad till instrumentingången på vårt Universal Audio Apolloe Twin Duo-ljudkort (inga dsp-effekter i signalkedjan). Inspelning i Logic Pro X, inga effekter utom lite ambiens på stereobussen.

När du lyssnar och drar slutsatser kan det vara på sin plats att påpeka att apolloljudkortets mikrofonförstärkare har en inimpedans på över 5kOhm när ljudkortets Unison-funktion inte används, medan T4:s mikrofonförstärkare har en mer ”traditionell” inimpedans på 1,5 kOhm. Det betyder att dynamiska och transformatorbalanserade mikrofoner får mer tillbakahållen diskant med T4-ljudkortet än med Apolloljudkortet, vilket testinspelningarna också visar.

Vi tyckte att T4 lät utmärkt men i jämförelse med Apollo Twin saknade vi den där lila extra detaljrikedomen och storleken i ljudet. Även vid uppspelning - framför allt med hörlurar var Apollo Twin klart bättre - inte överlägset men hörbart bättre. T4 får godkänt när det gäller ljudkvalitet men har du riktigt höga krav kan (ett dyrare) alternativ som Apollo Twin ta dig lite längre.

Sammanfattning
Resident Audio T4 lyckas riktigt bra med att kombinera fyra flexibla in- och utgångar med enkelt handhavande och väskvänligt format. Är du allergisk mot - kanske onödigt - avancerade funktioner och finesser lär du gilla T4:s avskalade enkelhet.

Fakta Resident Audio T4

  • Produkttyp: Mac och pc-kompatibelt ljudkort med Thunderbolt-anslutning
  • Tillverkare: residentaudio.com
  • Kontakt: Luthman, luthman.se
  • Målgrupp: Studio/Hemstudio/Mobil inspelning
  • Pris: ca 4500 kronor inklusive moms.

Fördelar
  • Enkelt och lättrattat
  • Fyra flexibla analoga ingångar och utgångar
  • Enklast möjliga medhörning
  • Spänningsmatning över Thunderbolt-bussen
  • Midi in/ut
  • robust och ryggsäcksvänligt

Nackdelar
  • Bra men inte fantastisk ljudkvalitet
  • Väl enkel och begränsad medhörningslösning
  • Ingen dämpsats på mikrofoningångarna

Betyg

  • Ljudkvalitet: 4
  • Funktioner: 4
  • Byggkvalitet: 4
  • Prisvärdhet: 4

Testutrustning

  • Macbook Pro 2,2GHz i7 Quad Core, 8GB Ram, 120GB SSD
  • Universal Audio Twin Duo, Apogee Duet (2013)
  • Logic Pro X
  • Mikrofoner: Brauner Phantom Classic, Beyerdynamic M201
  • Lyssning: Lurar- AKG K550, Monitorer- Amphion Argon2 drivna av Harmony Design Pa12-steg