Akai APC40 MKII är verkligen läcker. Föregångarens lite tråkiga design har ersatts av en matt-svart rektangulär platta med modernt och genomtänkt gränssnitt. Vi ska inte lägga så mycket tid på att jämföra de båda lådorna men vill ändå nämna ett par exempel på förbättringar. Till höger på den gamla versionen låg tidigare en ruta med åtta rattar, en för varje spår. De har nu en mer naturlig placering, nämligen rakt ovanför varje spår. De globala knapparna Play, Record, Session, Metronome, Tap Tempo, Nudge- och Nudge+ ligger alla samlade uppe till höger, tillsammans med en ratt för tempo.


Akai APC40 mkII har en uppdaterad arbetsyta med många genomtänkta förbättringar. 

Vi vill nämna att rattarna är ganska plastiga. Ska du använda APC40 MKII i live-miljö kan du behöva lägga ett par hundra kronor på att byta ut dem till något som är lite mer greppvänligt.

Också värt att nämna för användare av den gamla versionen är att knapparna är bredare, vilket tillsammans med avståndet mellan dem nu gör det omöjligt att med en hand samtidigt trycka på knappar mer än fem-sex spår från varandra.

Åtta kanaler och massor med knappar
APC40 MKII kopplas till datorn via USB och det är även därifrån den hämtar sin ström. Så länge Ableton Live 9.1.3 eller nyare är installerad, fungerar allt helt automatiskt. Alla knappar, rattar och reglar går att använda utan några inställningar i Live. Upplägget för de åtta spåren gånger fem klippen på kontrollenheten är utformat som Session view i Live, där det för tillfället valda området är omringat av en röd ruta. Denna går att flytta runt med hjälp av fyra pil-knappar. Vill vi till exempel justera spår 9 till 16 på kontrollenheten, trycker vi på Shift och höger-pilen. Vill vi få fram klipp 6 till 10 trycker vi Shift och nedåt-pilen.

Överst på varje spår sitter ratten för att styra de tre Live-parametrarna panorering, sends och user/användarvald. Varje ratt är omringad av 15 nivå-markeringar som ger ifrån sig ett orange sken när vi vrider på ratten. Ingen av de små markeringarna läcker något ljus till de omgivande. Detta i kombination med en rejält tilltagen ljusstyrka gör det enkelt att ha koll på inställningarna i en mörk klubbmiljö.

Varje spår har fem rektangulära knappar som var och en representerar ett klipp i Live. Under dessa sitter RGB-dioder vilket gör att har samma färger som i Live. Även detta underlättar vid live-spelningar där varje spår alltid kan ha viss färg beroende på innehåll, till exempel orange för bastrumma och grön för sång.

De andra knapparna per spår är Clip stop, Track select, Track activate, Crossfade assign, Solo och Record arm. De åtta knapparna för Track Select har dubbla användningsområden: spårval och global Quantize. Genom att hålla nere Shift och trycka på en av knapparna går det snabbt och enkelt att välja från en av sju förinställda kvantifieringar, från 1/16-not till 8 längder. Crossfade assign används för att styra ett eller flera spårs volym med den globala cross-fadern som är placerad längst ner till höger på kontrollenheten. Underst för varje spår sitter volym-regeln. Den är rejäl och har lagom motstånd, vilket minskar risken för ofrivilliga ändringar av volymen vid live-spelningar.

Efter de åtta spåren ligger knappar för Scene launch och kontrolldon för master-kanalen. Med ett tryck på de fem översta knapparna startas eller stoppas en hel horisontell rad med åtta klipp åt gången. Det finns även en knapp för att stoppa alla klipp samtidigt. Master-kanalens don består av knapp för Track select, en ratt för Cue level och så klart en volym-regel.

Hålla tungan rätt i mun vid live-spelningen
Under Device control går det att komma åt och justera alla tillgängliga parametrar för det valda spårets effekter, oavsett hur många effekter där ligger. Vilken effekt som ska redigeras väljs med hjälp av två pilknappar. Den valda effekten markeras med en liten blå hand-ikon i Live. Åtta rattar, även dessa med upplysta markeringar i orange används för att ändra på effekternas parametrar. Med pilknapparna för Bank går det att stega igenom alla parametrar, åtta åt gången. Här märker vi snabbt att det gäller att hålla tungan rätt i mun för att inte förvilla sig bort i hundratals parametrar. Skulle vi använda APC40 MKII för live-framträdanden hade vi helt enkelt fått fundera fram någon sorts standard för vilka effekter som alltid ska ligga först i kedjan på varje spår.

Sammanfattning
Vi gillar verkligen APC40 MKII och vågar redan nu påstå att den är en blivande klassiker, inte bara för live-framträdanden men även i studion. Hela lådan andas kvalitet och har en tyngd som är precis lagom. Inte så lätt att den glider runt under ett framträdande men ändå tillräckligt för att kunna bäras runt. Gränssnittet är intuitivt och lätt att lära sig. Man skulle kunna klaga på att det saknas funktioner som sequencer och triggning av midi-noter, men vi väljer istället att se det som en fördel. APC40 MKII är riktigt bra på det den är designad för: att spela upp, spela in och mixa klipp i realtid.

Fakta AKAI APC40 MKII

  • Produkttyp: Digital kontroller för Ableton Live 9.1.3 eller högre.
  • Tillverkare: AKAI (www.akaipro.com).
  • Plattform: Både Mac och PC.
  • Anslutningar: USB
  • Målgrupp: Live, hemstudio, studio
  • Pris: Cirka 3500 kronor inkl. moms.

Fördelelar
  • Intuitivt gränssnitt
  • Lagom tyngd
  • Lagom motstånd i reglarna
  • Knapparna med klipp är upplysta med samma färger som i Live
  • Rattarnas nivåer är tydligt upplysta
  • Ström via USB

Nackdelar
  • Plastiga rattar
  • Enhands-tryckningar funkar på max 5-6 spår åt gången
Betyg 5 av 5