Genom åren har Roland levererat en mängd innovativ utrustning för gitarrister som söker något mer än bluesrockens mittfåra. I slutet av 70-talet var den första gitarrsynten GR-500 en både dyr och svårbemästrad best och i mitten av 90-talet lanserades VG-8, en avancerad COSM-effektprocessor där man utifrån några mallar kunde designa egna gitarrer. Andra framgångar var Rolands GR-09 - en användarvänlig och då prisvärd gitarrsynt som i dag följts av flera. Det leder in på den hyfsat färska Boss GP-10, en gitarrprocessor som erbjuder massor av ljudmöjligheter. Men för att komma åt de flesta av dem behöver du installera en GK-mikrofon. Så vi börjar där.

Gitarrmicken GK-3 bra förutsättning
Att GK-mikrofonen installeras korrekt är viktigt vet alla som jobbat med Rolands gitarrsyntar. Allt för att få så bra respons, triggning och spelkänsla som möjligt.


Vi valde att fästa GK-mick/kontrollyta med dubbelhäftande tejp och kuddar. Vi var hyfsat noggranna och fick allt funka som det skulle trots tillvägagångssättet - men för att allt ska fungera i alla lägen så är en fast installation naturligtvis det bästa.

För vissa kan det nog vara ett litet hinder att man måste installera en GK-mikrofon för att använda GP-10, särskilt om man mest spelar på en favoritgitarr. Men notera att effektsektionen kan användas som en vanlig effektburk utan någon mick. Ett alternativ är att skaffa en gitarr med micken förinstallerad - men GK-micken går att installera på de flesta gitarrer utan åverkan på gitarren.

Boss GP-10 är lådan där det händer
Boss GP-10:s lilla format till trots så får allt man behöver plats på frontpanelen. Två fotomkopplare för programval (99 stycken) upp/ned med mera - av samma typ som på Boss senaste multieffekt ME-80 plus en volym/expressionpedal. Ett mindre teckenfönster samt funktionsknappar och volymkontroll och en Value/patchkontroll för programval eller ljudeditering får också plats där.

På bakpanelen sitter anslutningar för batterieliminator, av/på-knapp, usb (typ B), aux-ingång, hörlurar (båda minitele), expressionpedal, in/utgångar i mono/stereo plus anslutning för GK-sladd.

Boss GP-10 har digitala versioner av den välkända trion från Fender och Gibson, Tele, Strata och Les Paul. Från de senare finns också modeller som en halvakustisk ES 335, jazzburken L4 och LP Junior med P90-mickar. Andra modeller är en tolvsträngad Rickenbacker, en Danelectro 56-U3 med så kallade lipstick-mickar samt en bandlös bas/gitarr-emulering. Ett antal akustiska gitarrer ingår också från Martin, Gibson, Guild plus Dobro, banjo och Corals elsitar.

De flesta av de förinställda gitarrljuden som GP-10 levererar är helt okej för sig själva men det är i en ljudbild de fungerar som bäst. Få som har en Les Paul från 1959 eller en akustisk gammal Martin, tar dem med sig på scen. Istället spelar de på en likadan gitarr. Spelkänslan och responsen är faktiskt riktigt bra med GP-10, men det känns ändå udda att spela på en Strata när gitarrljudet från förstärkaren helt klart är ganska långt från “Stratland”.

De akustiska är längre ifrån förebilden men också de kan funka riktigt bra i en ljudbild - men det är faktiskt mer givande och framförallt mycket roligare att spela med ljud som banjo, sitar och bandlös bas/gitarr. Särskilt de två sista är schysta när du vill få ge dina gamla utnötta gitarrfraser i en ny skepnad.

Av de förinställda ljuden fastnade vi särskilt för det följsamma bandlösa bas/gitarr-ljudet och Cool B Bend som gör att du kan kopiera gitarrer med en installerad B-bender - för pedal steel-liknande ljud.

Möjligheten att stämma om (utan att stämma om gitarren du spelar på) borde vara intressant för såväl akustiska gitarrister som för metal- och bluesgitarrister.

Effekter håller hög klass
Effektdelen i GP-10 är omfattande och baserad på Roland GT-100. Det betyder att effekterna håller mycket hög kvalitet i prisklassen och att vi inte saknar något. Ett plus är också att man kan använda effektdelen utan GK-3, som en vanlig multieffekt.

Syntdelen i GP-10 tillåter programmering
GP-10 har tre tillgängliga synttyper; GR-300, OSC och Wave Synth. Där finns massor att göra för den som lägger ned tid på att programmera. Vi gillade Pat Methenys klassiska “uttrycksfulla valsound” men stjärnan var OSC-synten med både schysta stora syntljud och leadljud kombinerade med gitarr.

Sammanfattning
Utan att ha testat GP-10 på scen och dessutom under en begränsad tid gör det svårt att gå på djupet. Boss GP-10 kräver förarbete för att användas live och för att ge dig en respons och spelkänsla som passar dig. Men den kan också skapa unika sound och ljudbilder användbara i flera musikgenrer.

Volyminställningar och respons bör justeras in och anpassas, ibland för enskilda ljud, efter hur du spelar. Där finns hjälp att få via Boss program Tone Studio för ljudmodifiering och att spara/ladda ned egna ljud. Programmet är ett måste för den som vill få ut maximalt av GP-10. Vi gillar och rekommenderar att du testar GP-10 om du söker nya sound, nya musikaliska vyer och inte bara är ute efter att spela blues/rockgitarr.

Roland rekommenderar Fenders GK-ready Stratocaster: 
www.roland.se/products/productdetails.aspx?p=1189

Fördelar

  • Prisvärd och vettig allroundburk för den som villa ha mer än rockgitarrljud
  • Många riktigt schysta syntljud 

Nackdelar
  • Inget för gitarrister som som bara vill plugga in och spela
  • Kontakter och sladdar kan vara en akilleshäl

Fakta Boss GP-10 & GK 3-mikrofon
  • Produkttyp: Digital gitarrprocessor med gitarr och förstärkaremulering, effekter samt synthar, en andra stränginstrument och olika stämningar baserad på Rolands COSM-teknologi.
  • Tillverkare/distributör: Roland (www.roland.com) och Roland Scandinavia (www.roland.se)
  • Dimensioner: 251 mm x 207 mm x 93 mm 
  • Vikt: 1,9 kg
  • Tillverkningsland: Taiwan
  • Tillbehör: Batterieliminator (ingår) 
  • Pris: GP-10S 3 745 kronor inklusive moms. GP-10GK (med GK3-mikrofon/kabel) 4 755 kronor inklusive moms.

Testutrustning

  • Gitarr: Tom Anderson Classic Strat
  • Förstärkare/högtalare: Egnater Tweaker 15/Marshall 1912-låda 

Lyssna på Boss GP-10
www.effectsdatabase.com/model/boss/multi/gp10#

Om testaren Micke Linderoth
Micke Linderoth är frilansare och Studios gitarrskribent. Nyligen översatte han Yngwie Malmsteens biografi Relentless: The Memoir till svenska och lyssnade då på bland annat Oz Noy, Twisted Blues Vol. 2 och Nickel Creek, A Dotted Line.

Betyg 4 av 5