I mitten av 80-talet reparerade Andrew Barta musikutrustning i en liten lokal mitt på Manhattan. Därutöver byggde han och designade egna prylar och han försökte att intressera företag i branschen för sina idéer. Men intresset var svalt. Det blev istället startpunkten för Tech 21 som Andrew startade för 25 år sedan. Första produkten ut var SansAmp.

SansAmp designades för ge ett rörförstärkarsound med högtalarsimulering och soundet formades till stor del via åtta små så kallade dip-switchar. Den var inte lättjobbad men den blev ändå snabbt blev en framgång som till exempel användes av så olika gitarrister som Kurt Cobain och Mike Kenneally.

I dag lever den vidare som SansAmp Classic men är faktiskt också hjärtat i vår senaste testpryl, den nya Flyrig 5 vilken även inkluderar designen från två av Tech21:s stompboxar, nämligen RVB Boost (reverb/boost) och Hot-Rod Plexi med en känd topp som förebild.

Rejäl metallåda som tål tuffa tag
Det första man reagerar på är hur liten och lätt Flyrig 5 är. En kock som har en viss rondör har oftast mer pondus än en pinnsmal dito och detsamma gäller nog för stompboxar, eller?

Flyrig 5 har ett metallgrått robust metallchassi och är som alla Tech21:s prylar helt analog. Layouten är överskådlig med en in/utgång för gitarr plus anslutning för strömadapter på baksidespanelen. Pedalen har tre sektioner - DLA/SANSMP/PLEXI - var och en är mer fullmatad inte mindre än 14 små vridkontrollrattar (med färgindikering) av en typ som blivit vanlig på många stompboxar. Därtill tysta fotomkopplare.


Flyrig 5 består av tre delar som tillsammans ger bland annat eko/modulering, tap tempo-switch, förstärkare, reverb och boost-switch på upp tll 21 dB (det är en hel del).

Först ut (från vänster) är DLA som styr eko/modulering, har tap tempo för synkade ekon med blå LED-rattar; Sansamp har aktiv eq, plus reverb och Plexi har det klassiska Marshall-ljudet. Dags att plugga in och höra om den lille håller vad den lovar.

Vi pluggade in Flyrig 5:an i en femton watts Egnater Tweakertopp och en tolvtums Marshall-låda. Vi började med att testa rena och crunch-ljud från Sansamp-delen och får till schyssta grundljud redan från första minuten. Här finns bluescrunch och lite till utan att grundljudet på Tweakertoppen blir tunt. Tre aktiva tonkontroller plus en för gain är väldigt små och känsliga så att göra ändringar i flykten på scen är lite svårare - men de gör sitt jobb väldigt bra.

Reverb och ekoeffekter
Både reverb (Sansamp) och eko (DLA) låter schysst och placerade parallellt i signalkedjan vilket gör att de båda “inte pratar i munnen på varandra” - ett plus om du vill använda båda samtidigt. Med hjälp av Drift får du en snygg modulering på ekot - enkelt men snyggt.

Plexi DLA
Marshall Plexi. I dag har de flesta spelat på olika digitala versioner av det som anges vara ett Plexisound. Vi beskriver det som ett gitarrsound som funkar för blues, rock och en del metal. Det är följsamt och man kan få fram både råa och snygga sound - det är enkelt uttryckt ett gitarrljud som tar plats och alltid går fram i ljudbilden.

I våra öron har Flyrig 5:ans Plexi-sektion helt rätt karaktär och spelkänsla för att vara en pedal. Här finns “skitiga” crunch-ljud för komp och blues och när man trampar man på Hot ger den extra extra boosten en snygg komprimerad dist med “glasig” diskant utan att den låter hårt. Och det är inte så välpolerat som många av de digitala versionerna är.


Referens. Så här stor är Flyrig 5 i förhållande till en Stratahals.

Tillsammans med Tweakertoppen (en kanal) gav Flyrig 5 massor av ljud i en liten och högst portabel rigg. Bara Sansamp för rena/halvdistade ljud, bara Plexi, Sansamp och Plexi - gav ett användbart halvdistat gitarrsound - plus båda med boostdelen Hot så fanns det gain så det räcker och blir över - för de flesta.

Inspelning
Vi gjorde ett kort ljudexempel som spelades in och mixades på en timme med senaste versionen av GarageBand. Vi lånade programmets trummis Kyle plus bas men alla gitarrljud och effekter (utom en kompressor i slutmixen) kommer från Flyrig 5.

Sammanfattning
Flyrig 5 är en liten rigg för inspelning, som backup när (inte om) din stärkare tar ledigt och en liten portabel pryl som är enkel att ta med för ett rep. Ljudmässigt gillar vi Flyrig 5. Det innebär väl inte att alla kommer att gilla den, men säkert är att Flyrig 5 är en mycket smidig och användbar liten rigg om du gillar grundljuden.

En liten brasklapp om du vill använda den live. Anslutningen för strömadaptern kanske kunde flyttats till kortsidan för att hindra risken att rycks ur när sångaren dansar förbi.

Med det sagt så är Flyrig 5 en riktigt kul bekantskap med bra sound och smarta lösningar - och kan användas på flera olika sätt - som tar liten plats men har ett stort sound. Flyrig 5 är faktiskt tråkig att skicka tillbaka.

Fakta Tech 21 Flyrig 5

  • Produkttyp: Golvmultieffektpedal för elgitarr
  • Tillverkare: Tech 21, www.tech21nyc.com
  • Distributör: Uppsala Musikverkstad, www.uppsalamusikverkstad.ordermusic.se
  • Dimensioner/cm: Längd/bredd/höjd (29,2 x 6,3 x 3,2 cm)
  • Vikt: 0,5 kg 
  • Tillverkningsland: USA 
  • Pris: 2 895 kronor inkl. moms

Fördelar
  • Smidig rigg för inspelning och livebruk
  • Riktigt schysta gitarrljud i våra öron

Nackdelar
  • Små kontrollrattar 
  • Anslutningen för strömadaptern 

Testutrustning

  • Tom Anderson Strat Classic och Drop Top Classic 
  • Egnater Tweaker 15-topp/Marshall 1912-låda 
  • Apple 21.5-tums Core i3 3,06 Ghz med Garageband 10.0.3

TIPS: Gitarristen Richie Kotzen har varit med i utvecklingsarbetet av Flyrig 5 (men nämner att han moddat den för att strömförsörja en wah-wah) www.youtube.com/watch?v=h4Vm0K4IVw4

Om artikelförfattaren
Micke Linderoth är frilansare och Studios gitarrskribent. Under våren översatte han Yngwie Malmsteens biografi Relentless: The Memoir till svenska - och just nu lyssnar han på Wayne Krantz nya platta; Good Piranha, Bad Piranha.

Betyg 5 av 5