Ekar det för mycket i din studio, eller störs du av bakgrundsljud när du spelar in sång med stormembransmikrofon? Du är inte ensam, men lösningen att ljuddämpa hela lokalen eller bygga ett stationärt sångbås ligger inte öppen för alla. Kanadensiska Kaotica har svaret: Eyeball.

Sitt namn till trots handlar det om en renodlad akustikprodukt. Normalt brukar man ju ge sig på väggarna i studion eller i vart fall skapa en kontrollerad ljudmiljö runt själva micken. Det sistnämnda har Kaotica drivit till sin spets. Eyeball är som ett extra stort, ihåligt vindskydd som bildar en akustiskt tät men icke-reflekterande sfär runt micken, stor som en handboll ungefär och med avtagbart puffskydd på den öppna sida som vetter mot sångaren.

Du trär alltså din stormembransmikrofon genom ett hål i botten av Eyeball, monterar det hela i mickhållaren som vanligt, sätter dit Eyeballs puffskydd och sjunger. Vid behov kan ett extra puffskydd sättas framför också.

Eyeball
Eyeball dämpar på ett smidigt sätt oönskat bakgrundsljud och ger ett mer lätthanterligt sångljud.

Handhavande
Monteringen är snabb och smidig och de flesta stormembranare passar i det flexibla hålet (3,8–7 cm i diameter). Om micken är kort får hela paketet vila ovanpå mikrofonvaggan, medan längre modeller når ner i hållaren som vanligt.

Det avtagbara puffskyddet sitter stabilt och är aningen genomskinligt så att sångaren får viss ögonkontakt med sin mick därinne, vilket kan vara psykologiskt viktigt. Det hela är främst avsett för kardioida monomickar, som alltså tar in ljudet i en njurformad zon framför membranet. Rundupptagande eller stereomickar funkar mindre bra och detsamma gäller handhållna mikrofoner, dynamiska eller inte, eller väldigt tjocka modeller.

Ljudintryck
Vi satte upp vår testmick i en ganska typisk hemstudiomiljö, inte vansinnigt ekande men heller inte tillräckligt dämpad för professionella sångtagningar, och med surrande datorfläktar inom hörhåll. Efter en del A/B-testande med sång på olika avstånd och i olika dynamiska nivåer kunde vi konstatera att Eyeball definitivt tar bort en hel del oönskade rumsklanger och störningar, men inte allt. Själva sångljudet blir tajtare och mer lätthanterligt i mix, vilket är en viktig poäng här. Behovet av equalizer minskar. Dock räckte inte puffskyddet riktigt till, så vi fick komplettera med ett externt.

Hur Eyeball står sig mot olika reflektionsskärmar är svårt att säga något definitivt om, utan att ha gjort A/B-jämförelse, och olika reflektionsskärmar skiljer sig ju åt, men Eyeball är sannolikt något bättre och i alla händelser mer portabel. En annan viktig fördel med Eyeball är att du har fri siktlinje till texter i till exempel ett notställ, eftersom den bara är något större än ett puffskydd. Med en reflektionsskärm framför ansiktet blir det problematiskt att läsa text innantill samtidigt som man sjunger eller talar.

Omdöme
Sammantaget är Eyeball en intressant och användbar lösning på ett mycket vanligt problem. Priset kan tyckas högt, men då bör man betänka alternativen. Vi hade dock väntat oss större skillnad i ljudkvalitet, men som komplettering i ett tveksamt sångbås eller i en akustisk miljö som är nästan, men inte riktigt så kontrollerad som man skulle önska, är detta en mycket användbar produkt. Och för alla resande inspelningstekniker ute ”på fältet” är den närmast oumbärlig.

Ytterst portabel
Smidig hantering
Ger ett mer lätthanterligt sångljud

Den akustiska filtreringen något mindre än väntat
Puffskyddet kan behöva kompletteras

Betyg 7 av 10Betyg 7 av 10

Fakta

Funktion: Akustisk dämpning av bakgrundsljud
Tillverkare: Kaotica
Kontakt: Fitzpatrick
Storlek: 200 x 200 x 250 mm 
Vikt: 560 g
Pris: 2 390 kr

Testutrustning
Neumann TLM-103 mikrofon
Apogee Duet2 ljudkort
Dynaudio DBM-50 monitorer
AKG K240-Studio hörlurar