Idag ska vi prata om hur du får ett tydligt och välbalanserat sångljud med hjälp av volymautomatisering, eq, kompression och hörlurstricket!

Jag får ofta mixar skickade till mig där sången antingen är för svag eller för stark. Något som inte sällan, i brist på bättre uttryck, ger ett ganska amatörmässigt intryck. Det finns visserligen inga regler för hur stark eller svag sången ska vara, då mycket handlar om tycke och smak. Men det finns ändå några saker du bör känna till och som kan vara bra att påminna sig om då och då.

Om vi utgår från att du sitter och mixar en låt där leadsången ska höras tydligt, så har du generellt tre verktyg till din hjälp: volym, eq och kompression (självklart även reverb, delay, distorsion osv. men just nu utgår vi från det elementära). Det är alltså dessa tre, och då primärt volymen, du har att jobba med. Jag skulle nästan våga påstå att du med hjälp av endast volymregeln samt automatisering kan komma 80–90 procent av vägen till ett bra och välbalanserat sångljud, förutsatt att inspelningen låter okej. Det finns dock olika tillvägagångssätt gällande NÄR du ska börja ”mixa sången” under själva mixsessionen. Vissa gillar att börja med bara ett huvudinstrument samt leadsången och sedan anpassa resten av låten efter detta. Andra gillar att mixa alla instrument först (ja, även sången är ett instrument, men ni fattar) för att sedan baka in sången så att den passar låtens sound. Oavsett vilket sätt du föredrar så är målbilden nästan alltid densamma: ett tydligt och välbalanserat sångljud. Men hur?

Personligen brukar jag börja med att göra en slaskmix med alla instrument inklusive sång, med endast volym och panorering. Jag lyssnar sedan på mixen och funderar över var sången drunknar eller tar överhanden och automatiserar sedan sången efter detta. Vanligtvis brukar jag då dra ner verserna lite och upp i refrängerna. Vidare kan vissa ord eller stavelser sticka ut eller försvinna och då kan även dessa behöva en extra knuff. Ibland ligger automatiseringen efter dina insert-effekter i inspelningsprogrammet, då kan det vara en bra idé att istället manuellt klippa i ljudspåret och minska respektive öka där det behövs, innan kompressorn.

Men?! frågar du dig då, är det inte just detta en kompressor gör? Jo, naturligtvis, men om du först jobbar på detta, så slipper kompressorn arbeta lika hårt sedan, och det är då lättare att få ett ännu jämnare och mer naturligt sångljud (om det nu är detta du är ute efter). Efter att jag volymautomatiserat lägger jag ofta på en de-esser först i kedjan för att fånga jobbiga konsonanter, följt av två kompressorer. En med snabb attack och release för att fånga topparna (1176) och sedan av en långsammare (la2a) för att jämna ut. Men det går bra med i stort sett vilka kompressorer som helst.

Nästa steg är att jag lyssnar på sången tillsammans med övriga instrument. Vilka är i konflikt med sången rent frekvensmässigt? Troligen de flesta … Gitarr, trummor, piano, syntar, körer osv. har alla fundamentala frekvenser som krockar med sången, och här får du bestämma vad som ska prioriteras. Sången har viktiga frekvenser över ett väldigt stort område, men jag brukar hur som helst lämna plats åt sången mellan 200–400 Hz (värmen) samt 2000–3000 Hz (tydligheten) och dippar alltså ofta övriga instrument här. Detta är naturligtvis en balansgång, då en gärna undviker att skära bort för mycket 200–300 Hz, då mixen snabbt kan låta tunn. Men med lite kommer du långt och några decibel här eller där kan göra stor skillnad. Det talas ibland om sångens luft (10 kHz och uppåt) och det är ofta praxis att boosta här med ett hyllfiler. Men även här gillar jag att tänka lite baklänges. Vilka instrument behöver ingen luft? Troligen många – Börja att skära bort detta istället och vips så har sången mer plats där uppe, även om du kanske inte hör det när du sololyssnar.

En mycket användbar plugg som hjälper till att skapa frekvensmässing plats och balans är Soundbrigade från Sknote. Pluggen är enkel, men tar ändå lite tid att bekanta sig med. Det är det absolut värt! Andra första-hjälpen-pluggar som jag ofta återkommer till vid mixing av sång är: Kush Audio Clariphonic DSP, Slate Digital Lift och Plugin Alliance Character.

Ok, men hur vet du att sången ligger på en lagom nivå i förhållande till andra instrument?

Jo, om du är klar med din mix och gjort allt du kan så spelar du upp den i vanlig ordning. Skruva ner volymen helt på monitorerna och lägg ifrån dig hörlurarna. Börja sedan (fortfarande med hörlurarna liggandes framför dig) sakta skruva upp hörlursvolymen och lyssna noga. Det första du ska höra och som ska urskiljas tydligast är… sången. Hörs den på tok för tydligt jämfört med allt annat så är den troligen för stark och hör du exempelvis gitarrer eller virveln mer, ja då är sången förmodligen för svag. Och svårare än så är det inte! Likadant kan det vara en god idé att lämna studion och lyssna på mixen från ett annat rum. Vad ska höras?

AKG K701
AKG K701 har ett naturligt och tydligt sound som lämpar sig väl till mixning.


Det här är de bästa hörlurarna för mixning och mastring under 5 000 kr enligt mig:

– AKG K701
– NAD Viso HP50
– Sennheiser HD600
– Beyerdynamic DT770 Pro
– Focal Spirit Professional

Bästa hörlurarna för mixning och mastring alla kategorier?

– Stax SR-007 MK2 + lämplig förstärkare


Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar
Sound of wool – Min studio
Låtsaspoeten – Mitt soloprojekt
Turn off your television – Mitt avslutade projekt