Aston Halo är en vidareutveckling av de välkända dämpskärmarna från Se Electronics. Först och främst är Aston Halo betydligt större än flera av konkurrenternas lösningar, 53,8 cm bred och 44,1 cm hög för att vara exakt. Halo och är också djupare med sina 30,1 cm och har en välvd form, vilket gör att dämpningen sker åt alla håll, i 360 grader. I praktiken innebär detta att dämpskärmen inte bara skyddar från reflektioner i horisontellt, utan även vertikalt, från golv och tak. Den räfflade insidan kontrollerar dessutom spridningen av ljudet, det vi kallar för diffusion. Detta ska ge mindre färgning och en rakare frekvensrespons.

Återvunnen PET-plast

En av hörnstenarna i Aston Microphones tillverkning är att all utveckling och produktion sker i Storbritannien. Aston Halo är delvis gjord av återvunnen PET-plast, vilket i sig kanske inte låter så märkvärdigt. Men faktum är att denna sammansättning är betydligt mer komplicerad och effektiv än exempelvis skumplast eller stålull. Både isolering och dämpning tas därmed till en högre nivå, något vi tidigare bara sett i betydligt dyrare high-end-produkter.

halo
Det är svårt att inte imponeras av Aston Halos läckra och smått futuristiska utseende.

Dämpskärmar har knappast rykte om sig att vara direkt snygga och att sjunga rakt in ett stycke skum känns sällan eller aldrig inspirerande. Men utseendemässigt finns det faktiskt inte mycket att klaga på gällande Aston Halo, så länge du inte har något emot lila förstås. Färgen är behaglig och hela bygget känns robust och väl genomtänkt. Själva fästanordningen känns även den stabil och det är enkelt att skjuta mikrofonen närmare eller längre ifrån dig, vilket påverkar dämpningen. En position längre in resulterar i mer dämpning och längre ut tar mikrofonen upp mer av rummets akustik. En väldigt enkel, men också användbar, finess för att hitta ditt eget sound. Många gör misstaget att tro att en dämpskärm ska skärma av rummet helt, men det är sällan önskvärt. En bra inspelning behöver nämligen lite rum för att kännas levande. Bort med störande reflektioner och behåll det väsentliga, så att säga. Aston Halo monteras direkt på mikrofonstativet och bjuder på en fiffig sladdanordning för effektiv kabeldragning. Jag hade dock gärna sett att en gängadapter följde med till själva stativet, men det är möjligt att detta bara gällde recensionsexemplaret.

Upp till bevis!

Vad vore en recension utan några ordentliga ljudexempel? Nedan följer ett antal klipp, först inspelade i ett vanligt vardagsrum och sedan i ett akustikbehandlat rum, med och utan Aston Halo. Sjunger gör Anna Jadéus som utbrast ”Det ser ut som en planet, eller som en halv planet i alla fall, lite sci-fi”, vid en första anblick av Aston Halo.

Bonusinfo: Vi flyttade runt mellan olika rum och fick rigga om några gånger, så det var svårt att hålla exakt samma tonart i alla fyra tagningarna. Sången är lätt behandlad med eq och kompression för att bättre simulera en riktigt mixsituation. Avståndet är 15 cm från micken på samtliga tagningar och klippen är volymmatchade till -18LUFS.

Anna kommenterar efteråt: ”Det kändes annorlunda att sjunga med skärmen, lite mer klaustrofobiskt, aningen ovant. Inte som att sjunga i en låda eller garderob, men ändå lite instängt. Detta är förmodligen en vanesak och hur långt ifrån man står mikrofonen”. Anna berättar också att hon gillar färgen och att det ändå kändes ganska mysigt att stå där och sjunga.

Personligen är jag övertygad om att detta är den bästa dämpskärmen i sin klass på marknaden just nu. Aston Halo lämpar sig både till hemmastudion och i mer professionella inspelningsmiljöer och känns nästan löjligt prisvärd med tanke på vad du får. Priset landar på 2 500 kr och finns ute i butik nu. Läs mer på www.astonmics.com


Utklassar konkurrenterna
Robust konstruktion
Snygg
Prisvärd
Till stor del eko-vänlig


Kan kännas lite klaustrofobisk
Ingen medföljande gängadapter

Betyg 5 av 5