Världens första serietillverkade digitala effektprocessor, rackenheten Eventide H910, slog ned som en liten taktisk vätebomb i musikvärlden när den släpptes 1975. ”It fucks with the fabric of time”, löd producenten Tony Viscontis förklaring på vad H910:an gör till David Bowie och Brian Eno i samtalen inför produktionen av ”Low”. Eventides effekt användes sedan rakt igenom hela albumet, exempelvis är det H910 som skapar det karaktäristiska trumljudet på spår som ”Sound and vision”. Eventide H910 är dock tänkt för att dubblera röster, skapa syntetiska körspår eller för att feta till keyboards, som i Michael Jacksons ”Thriller”.

H910
I pluggformat är det H910-EKD (Envelope/Keyboard/Delay)-modellen som Eventide väckt från de döda.

Listan på klassiska populärmusikproduktioner där H910 spelar en framträdande roll spänner från artister och band som AC/DC till Frank Zappa. Eventide har släppt en virtuell variant på den legendariska effekten i pluggformaten aax, vst och au. Eventide H910 i datorn är dock inte originalet trogen i ett hänseende. Den digitala versionen är dubblerad så att du kan parallellkoppla två H910 på en och samma gång. Priset är cirka 2 100 kr och du kan skaffa pluggen, eller ladda ned och testa en demo, på Eventides webbplats. Se en video om historien om Eventide H910 här: