Många låtskrivare och förhoppningsfulla artister har svårt att nå fram genom bruset på nätet och den fysiska världen. Tillverkaren Samsung bestämde sig för att testa hur deras teknik kan användas för att öppna upp nya vägar för osignade artister att nå in genom väggarna till skivbolagen.

– Då allt fler kan spela in riktigt bra producerad musik hemma så är konkurrensen verkligen hård. I mitt jobb får jag demolåtar hela dagarna, och det är omöjligt för mig att hinna lyssna på allt, säger Robert Skowronski, A&R på Warner Music.

I ”The Elevator Pitch”-projektet har Samsung och talangerna gett uttrycket hisspitch till en ny innebörd. Åtta lovande artister fick under en dag chansen att spela upp sin musik för anställda hos Warner Music genom Samsungs trådlösa wifi-högtalare som hade installerats i skivbolagets hiss. Artisterna, som stod utanför byggnaden, kopplade upp sig mot högtalaren och streamade sin musik direkt in till hissen.

Artisten Simon Damoah har nyligen fått ett eftertraktat skivkontrakt på Warner Music och han känner igen sig i svårigheterna som finns för lovande artister att få in en fot i dagens musikvärld.

– Det är svårt att få sin musik hörd. Även fast man är bra så räcker inte det, man ska vara bra på rätt plats och vid rätt tidpunkt, säger Simon Damoah i videon ”The Elevator Pitch”. Läs mer om ”The Elevator Pitch” på Samsungs webbplats.
Se en video om projektet: