Nu är det ljud igen och vad bättre än förstahjälpen när magknipen kommer krypande in i vinterstudion? Dagen till ära tänkte jag svamla lite om gröt. Mums. Men innan vi sätter igång vill jag först reda ut vad en grötig mix egentligen innebär, vilket det naturligtvis råder delade menar om. För mig handlar det i all sin enkelhet om otydlighet. Kort och gott: En grötig mix är en mix som saknar energi där helheten känns stökig och ofokuserad. Med detta sagt... Gör dig redo för ett riktigt matigt tips!

Det första som ska sägas är att det inte finns några specifika eller magiska frekvenser som automatiskt städar och öppnar upp din mix. Det handlar snarare om hur du väljer att arrangera din låt, med allt från val av instrument och ljudbild till hur du faktiskt spelar in. Att välja instrument som inte står i konflikt med varandra är A och O för en luftig och väl separerad mix. Läs gärna mer om detta här: Frekvensplamera mera. Detta är dock lättare sagt än gjort och problemet ligger ofta i hur du ska veta vad som faktiskt kan plockas bort och vad som ska behållas. Jag vill också lyfta fram skillnaden på grötghet i sub/basen (0-250 Hz) och i det lägre mellanregistret (250-500 Hz), där båda är likvärdiga problemskapare.

Nåväl, du kan börja med att tänka ungefär så här: Vilket eller vilka instrument är fundamentala för låten? Utgå sedan från dessa och låt resterande kanaler anpassa sig, både gällande volym och frekvenser. Om du till exempel jobbar med en mix där gitarrerna är drivande, så ska dessa av naturliga skäl också ta mest plats. Övriga instrument får sedan snällt rätta sig frekvensmässigt beroende på hur viktiga de är för låten. Eftersom lågfrekventa ljud tar mest plats är det ofta en god idé att skära här om det grötar. Om exempelvis synthar och gitarrer spelar samtidigt, så måste du kanske sänka syntharna vid 150-350 Hz för att gitarrerna ska komma fram. Detta innebär dock inte att syntharna kommer att låta platta och kalla (förutom om du solo-lyssnar dem), utan istället att gitarrerna låter feta och varma och syntharna backar upp och fyller ut, men mer i bakgrunden. Fortätt sedan likadant med det ”näst viktigaste” instrumentet och arbeta dig nedåt. Detta innebär i förlängingen att de instrument som är minst viktiga blir rejält tillskruvade med equalizer, både i botten, mitten och toppen för att lättare passa in och inte ta onödig plats. Vidare är det vanligt att använda högpassfilter för att städa upp bottenfrekvenserna, vilket inte alltid ger bästa resultatet. Detta skriver jag mer om här: Passa dig för hög- och lågpassfilter.

En annan sak som är oerhört viktig att tänka på i sammanhanget är att i stort sätt alla instrument har en fundamental frekvens någonstans mellan 250-500 Hz. Om du då jobbar med många spår förstår du ganska snart att problem uppstår just i detta område. Jag vet till exempel en producent som alltid börjar sina mixar med att skära samtliga kanaler -3dB vid 400 Hz. Ganska finurligt, om än kontroversiellt. Ett mer praktiskt, men tidskrävande alternativ, är att svepa samtliga kanaler mellan 250 och 500 Hz och lyssna efter var det låter grötigt/illa och helt enkelt sänka -3dB här. Din mix kommer garanterat att öppnas upp och låta mer separerad! Tänk dock på att gröten bli kall om du skär för mycker på samtliga kanaler.

BONUSTIPS: Lyssna på din mix i mono och skär bort allt över 250 Hz på masterkanalen med ett high-cut-filter. På så vis lyssnar du endast på botten och kan då lättare höra vad som verkligen händer i basen. Kanske lägger du plötsligt märke till gitarrer som bråkar med basen eller onödigt låga frekvenser i sångspåret. Lycka till!

God jul, alla Studio-läsare!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska

Foto: Erik Forsberg