Nytt år och nya riktlinjer? Välkommen till den uppdaterade versionen av förra årets blogginlägg med fokus på volym... Ett problematiskt och omdiskuterat ämne som många av oss musikentusiaster dagligen brottas med: Hur stark ska mixen vara? Hur stark ska mastern vara? Står sig mastern volymmässigt mot annan musik i samma genre? Har mixen tillräckligt med dynamik efter limiteringen? Låter mixen fortfarande bra efter limiteringen? Listan kan göras lång och frågorna lika så. Men faktum kvarstår:

Musikinspelningar från förr framstår ofta som betydligt svagare än modern pop eller rock och TV- eller radioreklam är betydligt starkare än exempelvis film eller nyhetssändningar. Detta är problematiskt av många anledningar (se exempelvis The Loudness war). Men det finns en lösning.

Fram tills för bara några år sedan har det inte funnits någon standardisering för att mäta den upplevda ljudstyrkan hos ljudinspelningar. Visst, vi har RMS, K-system och PPM för att nämna några, men ingen riktig standard utan endast rekommendationer i kombination med eget tycke och smak. Ur detta behov föddes EBU R128, European Broadcasting Union Recommendation: En uppsättning regler för ljudstyrka och tillåten maximinivå under radiosändning. Något senare analyserade den legendariska mastringsteknikern Bob Katz iTunes Radio med den nya Apple sound check-algoritmen och kom då fram till att varje låts genomsnittliga volym låg runt -16,5 LUFS, vilket motsvarar RMS runt samma siffra.

Läs mer: Konvertera Youtube till MP3 - så gör du

Vad detta i praktiken innebär är att många av låtarna som laddats upp på iTunes Radio genom åren sänkts i volym då de varit för starkt mastrade, i förhållande till den nya standarden. Detta betyder i sin tur att låtar som är starkt mastrade (limiterade/komprimerade) faktiskt upplevs som svagare än låtar som inte har någon limitering alls, eftersom de då har mer dynamik. Det vill säga skillnaden mellan låtens starkaste och svagaste parti, även kallat Dynamic Range eller DR. Om en låt har en ljudnivå på -8 LUFS så kommer iTunes Radio att sänka volymen till -16,5 LUFS. Om låten däremot ligger på -23 LUFS så volymen höjs till -16,5 LUFS. Vilken låter bäst mån tro?

Följande volymstandard gäller för de vanligaste musiktjänsterna år 2017. Siffrorna är hämtade från masteringthemix.com.

  • Itunes Store: -0.1 peak, LUFS på -9 till -13 och mer än 9DR
  • Itunes Radio: -0.1 peak, LUFS på -15 till -16,5 och mer än 9DR
  • Youtube: -0.1 peak, LUFS på -12 till -14 och mer än 9DR
  • Spotify: -0.1 peak, LUFS på -11 till -13 och mer än 9DR
  • Soundcloud: -1 peak, LUFS på -9 till - 13 och mer än 9DR
  • CD: -0.1 peak och ingen volymstandard eller DR

Vad detta i praktiken innebär är att det är omöjligt att göra en ”optimal” mix/master för samtliga tjänster. Samtidigt är det viktigt att inte stirra sig blind på siffror. Jag har tidigare pratat varmt om Toneboosters EBULoudness (gratis att använda med begränsade funktioner till pc/mac och vst/au) och att du bör eftersträva en volym runt -16 dB LUFS för digitala släpp på Spotify och iTunes. Men med anledning till ovanstående statistik så verkar -12 dB LUFS vara den gyllene medelvägen, för att din musik ska låta stark och dynamisk överallt. Inget hindrar dig dock från att göra en master för varje musiktjänst, även om det är extremt tidskrävande och ganska onödigt. Oavsett så skulle jag önska att vi kunde mastra aningen svagare. Det ska dock understrykas att det fortfarande är MYCKET BÄTTRE att mastra till exempelvis -16 eller -14 LUFS än att limitera stenhårt, som en cd-master. Om du mastar för radio, film eller tv så är det dock standarden -23 dB LUFS (se EBU R128) som gäller.

Hur ska du då gå tillväga för att uppnå -12 dB LUFS och optimera dina digtialsläpp volymmässigt? Det hela är ganska enkelt:

1. Placera Toneboosters EBULoudness sist i mastringskedjan, efter limitern. Limiterns output ska vara -0.5 till 1dB, vilket innebär att risken för missljud minimeras vid eventuell konvertering till mp3 eller andra ljudförstörande format.
2. Välj mätningen LUFS -12 eller LUFS EBU R-128 om det handlar om radio- eller TV-sändningar.
3. Klicka på reset för att nollställa tidigare avläsningar.
4. Välj om du vill synka pluggen via ditt inspelningsprogram eller genom själva pluggen (detta spelar mindre roll)
5. Spela upp låten från början till slut
6. Håll koll
7. Läs av värdena, grönt = bra

ebl

Om du tycker att allt detta låter på tok för komplicerat så ska jag göra det enkelt för dig. När du är klar med din låt, lägg en limiter sist i kedjan innan du exporterar. Ställ limiterns utvolym till -0.5 dB och se till att du inte limiterar mer än 1-2 dB max. Klart.

Kontentan: Vill du få din musik att låta starkare på 2000-talet ska du helt enkelt att mastra svagare, runt -12 dB LUFS för att vara mer exakt om du ska ge ut musiken på iTunes, Spotify eller liknande. Din musik förtjänar att låta bra och överdriven limitering är inte längre nödvändig! Volymkriget går mot sitt slut och vi närmar oss sakta en mer angenäm ljudupplevelse.
Framtiden på ljudfronten ser ljus ut.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska