Fredagen den 13 är årets minst otursdrabbade dag och vad bättre än att fira detta med inte mindre än tretton obskyra mixtips?

1. Använd reverb för att skapa närhet. Vanligvis används reverb för att skapa djup och distans. Men istället för att ställa helt torra spår mot blöta för att skapa kontrast, så kan du skicka de torra spåren till ett reverb med early reflections och ett långt pre-delay. Detta skapar illutionen av ett rum som faktiskt förstärker närhetskänslan, trots att det nu är ett "blött" spår.

2. Använd distorsion för ett renare sound. Detta låter naturligtvis helt befängt. Men om vi byter ut ordet ”rent” mot ”tydligt” så kan vi faktiskt använda övertoner för att få element i mixen att framstå som mer polerade. Distortion i små doser ökar övertonerna subtilt, vilket i sin gör det lättare att uppfatta grundljudet, speciellt i en stökig mix.

3. Använd high-cut-filter för att öka diskanten. Om vi utgår från en elgitarr, så har den viktiga frekvenser upp till 6-7 kHz, utöver detta är det i stort sett bara brus. Boostar du i detta område förstärks såklart även bruset, vilket sällan är önskvärt. Testa istället att slänga på ett brant high-cut-filter runt 6 kHz vilket då resulterar i att området du skurit faktiskt förstärks. Du boostar nu indirekt 6 kHz samtidigt som bruset och annat överflödigt försvinner. Det bästa av två världar! Dessutom lämnar du plats till övriga instrument som är mer beroende av luft, exempelvis sång och cymbaler.

4. Använd mellanregister för mer botten. Det är naturligt att boosta basen för att få något att kännas fetare, men detta är inte alltid rätt väg att gå. Vad du istället kan/vill göra är att leda uppmärksamheten till bottenområdet och på så vis lura örat att det är fetare än vad det egentligen är. Detta görs bäst genom att lägga på lite mellanregister. Med mellanregister menar jag i detta fall området 400-1000 kHz. En annan fördel med detta är att basen hörs tydligare i laptop och dylikt.

5. Mixa på svag volym för att få mixen att kännas starkare. Detta tvingar dig att skapa energi och spänning, utan att volymen leder dig på villovägar. Allt låter större och fetare på stark volym, men bara för en kort stund. Om du får din mix att låta stor och spännande på svag volym, så kommer den garanterat att låta enorm när du skruver upp.

6. En snabb mix är en bra mix. Och då talar jag inte om tempot i låten. Börja alltid dina sessioner med att ställa volym och inget annat. Gå på känsla, utan att fundera över hur de olika elementen låter var för sig. Detta arbetssätt tvingar dig att fokusera på helheten istället för detaljerna. Plocka fram en äggklocka eller timer och ställ den på tio till femton minuter, mer behövs sällan.

7. Använd en equalizer och en kompressor. Genom att använda endast en sorts equalizer och en sorts kompressor till låt säga 80-90 procent av din mix, så besparar du dig själv mycket huvudbry. Detta går också hand i hand med min filosofi om en snabbare mix. Använd färre verktyg, inte fler. Ju me du trasslar in dig i tekniken ju svårare (och tråkigare) blir det.

8. Mono ger bättre stereo. Om du mixar i mono får du ofta bättre separation i stereo, eftersom du då tar beslut du annars skulle haft överseende med. Gör dock inte misstaget att tro att din mix ska låta ”bra” i mono, detta är bara ett arbetssätt. Jag fördjupar mig i ämnet i artikeln Testa att mixa i mono.

9. Lek med effekter redan under inspelningen. Var inte rädd för att fatta kreativa beslut redan under själva inspelningen. Det kan röra sig om delay i olika tempon, flanger, phaser, gigantiska reverb, distorsion eller något annat. Poängen är att du lämnar mindre plats åt kreativitet under själva mixningen, vilket återigen spar dyrbar tid. Här råder det naturligtvis delade meningar. Men min poäng är hur som helst att du ska ha en tydlig idé om soundet redan från början, innan du sätter dig och mixar.

10. Referenslyssna på musik i en annan genre. Säg att du jobbar med en klassisk poplåt, vad det nu egentligen innebär. Det är då lätt att fastna i samma gamla hjulspår gällande vad som är ”rätt” och ”fel”. Att våga bryta soundmässiga mönster är oerhört viktigt, inte minst idag då vi överöses av musik från alla håll och kanter. Varför inte mixa en poplåt åt hip-hop-hållet, bara för att du kan? Om inte annat så blir det i alla fall ett spännande resultat. Eftersträva alltid att skapa något unikt, med en twist och ställ dig själv frågan: Vad gör just min låt speciell?

11. Använd soft clipping istället för limitering när du vill få upp volymen. Resultatet blir ofta mjukare och mer transparent. En kombination av båda är inte heller dumt om du vill pressa upp volymen lite extra.

12. Komprimera för att skapa dynamik. Om du ställer in en kompressor med lång attack och krämar på rejält med threshold så kan du faktiskt öka dynamiken, eftersom attacken då förstärks: Anslaget/transienterna släpps igenom och efterklangen trycks ner. Trummor, men även perkussiva ljud överlag, mår som regel väldigt bra av detta, i alla fall om du vill ha ett punchigt sound. Du kan även med fördel jobba med parallellkompression, där du blandar hård kompression med originalljudet efter tycke och smak.

13. Lämna studion. Eller var du nu sitter när du mixar. Gå ut. Sätt dig i en park eller på ett lugnt café med ett par hörlurar och lyssna på din musik. Skriv ner allt du tänker på. Är leadsången för stark? Ska synthen plockas bort i verserna? Är låten ens bra? När du befinner dig i en ny miljö lyssnar du automatiskt med nya öron och du lämnar omedvetet dina invanda tankemönster. Mycket välbehövt.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska