Idag tänkte jag skriva lite om hur du får till en tydlig och väldefinierad bas som inte tar överhanden i mixen. Ett allt för vanligt problem som många av oss brottas med. A och O är naturligtvis först och främst att du har en fullgod lyssning, så att du hör vad du faktiskt håller på med. Observera att detta är en uppdaterad artikel från 2015. Då kör vi!

1. Börja med att kopiera upp basen så att du har två identiska spår. Namnge dessa ”Bas - Original” och ”Bas - FX” och gruppera sedan dessa. Det går naturligtvis utmärkt att kalla spåren något helt annat.

2. Skär sedan bort allt under 500 Hz och allt över 5000 Hz på FX-spåret med ett hög- respektive lågpassfilter. Nu läggs fokus på mellanregistret där våra öron är som mest känsliga.

3. Fortsätt sedan med att lägga till någon form av saturation/distorsion på FX-spåret för att skapa övertoner. Detta hjälper basen att höras utan att du behöver jobba med equalizer. Själv brukar jag använda Sknote Disto 2.0 eller XLN Audio RC-20 Retro Color. Men vad som helst som skapar någon form av distortion fungerar i regel bra, någon form av exciter som skapar tydlighet är också ett alternativ. Men det är framförallt distorsionen du är ute efter.

4. Fortfarande på FX-spåret: Släng på en försiktig stereobreddare eller chorus. Tänk nu på att vi inte talar om någon jättebredd, utan bara en behaglig känsla av att få basen lite bredare. På detta sätt får du mer djup i mixen.

5. Spela sedan upp originalbasen och blanda försiktigt in FX-spåret tills du hittar ett ljud känner dig bekväm med. Det fina med detta arbetssätt är att du slipper att pilla så mycket med equalizer och istället kan ställa volymen på FX-spåret för att hitta nytt sound.

6. Avslutningsvis lägger du en kompressor på gruppkanalen och komprimerar efter tycke och smak. En equalizer för slutgiltig finpolering är också ett alternativ.

7. Klart!

Kontentan: Istället för att direkt sträcka dig efter en equalizer och boosta frekvenserna du vill förstärka, försök istället att göra detta med hjälp saturation/distorsion eller liknande och jobba i lager. Varför? Jo, ljudet blir då ofta både tydligare och mer musikaliskt på en och samma gång. Detta fungerar naturligtvis inte enbart på bas, utan även på sång, gitarrer, eller andra instrument som behöver sticka ut lite extra i mixen.

Ett annat och kanske ännu vanligare problem är att baskagge och bas ofta bråkar, något som jag tidigare skrivit om och som du enkelt råder bot på med följande knep:

1. Börja med att lyssna på baskaggen. Låter den som du vill? Släng på en frekvensanalysator och titta efter var baskaggen har sin lägsta energi. Låt säga att det är 60 Hz. Lägg detta på minnet.
2. Lyssna på basen och gör på samma sätt. Säg att basen har sin lägsta energi runt 100 Hz.
3. Gå tillbaka till baskaggen och öka området runt 60Hz med ett relativt smalt Q-värde med 3dB och sänk området 100 Hz med lika mycket.
4. Sedan gör du likadant på basspåret, fast tvärt om. Sänk området runt 60 Hz med -3 dB och förstärk området runt 100 Hz.
5. Klart!

BONUSTIPS 1: Trackspacer 2 är ett väldigt bra hjälpmedel för att råda bot på bråkande frekvenser i din mix. Fungerar ypperligt på bas och baskagge!

BONUSTIPS 2: Baskaggen har ofta mycket onödig gröt runt 300-400 Hz, beroende på hur väl inspelad den är. Detta kan du med fördel skära bort för att lämna plats åt övriga instrument. Det sköna klicket hittar du någonstans runt 5000 Hz.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska