Förra veckan skrev jag om hur du rattar de vanligaste instrumenten. Dagens inlägg spinner vidare på fenomenet där jag berättar lite om min syn på eq och kompression. Inget direkt nytt under solen kanske, men ack så viktigt att påminna sig om då och då. I vanlig ordning vill jag förtydliga att detta är mitt sätt att se på det hela och inget som är hugget i sten. Då kör vi!

Equalizer

  • Du kan aldrig boosta eller skära ”för mycket” så länge det låter bra och du får jobbet gjort. Mixa med öronen, inte med ögonen. Var inte rädd för att trycka på bypass-knappen då och då för att verkligen försäkra dig om att förändringarna är till det bättre.
  • Leta problemfrekvenser eller sweet spots genom att svepa över hela frekvensområdet. Gärna samtidigt som du lyssnar på andra instrument, eftersom det då blir lättare att höra konflikter och skapa separation. Du kan dessutom ta det hela ännu ett steg längre och göra alla justeringar i mono. En lärorik utmaning om inte annat.
  • Det finns en oskriven regel som lyder: Skär smalt, boosta brett. Det är en bra regel.
  • Bara för att du har equalizern till hands så betyder inte detta att den måste användas. Förändra inte per automatik, utan för att du måste.
  • När du jobbar med komplexa mixar är det ofta en god idé att fokusera på det fundamentala hos varje ljud och sedan skära bort resten. Detta lämnar plats åt resterande instrument, vilket i sin tur är hela idén med equalizern: Att skapa utrymme.

Kompression

  • Långsam attack förstärker och släpper igenom instrumentets attack, vilket är väldigt användbart på exempelvis trummor.
  • Snabb attack tämjer och mjukar upp hårda transienter och lyfter fram ambiensen.
  • Högre ratio resulterar i mer uppenbar och hörbar kompression, vilket i sin tur skapar intensitet.
  • Lägre ratio ger en mer transparent kompression.
  • Om du känner dig osäker på hur mycket du ska komprimera så gör du rätt i att komprimera så lite som möjligt, eller inte alls.
  • Vi upplever automatisk starkare som bättre. Detta är livsfarligt, speciellt när du rattar kompressorn. Var noga med att ställa make-up-gain så att den komprimerade signalen matchar ursprungsljudet när du bypass:ar. Då är det lättare att höra vad kompressorn faktiskt gör.

Lycka till!

Plugga lugnt och glöm inte: Har du frågor om mixning, mastring eller inspelning? Skicka ett mail till jon@rinneby.se

Länkar

Låtsaspoeten – Mitt projekt på svenska
Watch out Jon – Mitt projekt på engelska